NM vs HK?

Tuffhaggman
22 februari 2007 · 864 Inlägg

Monster_Femma skrev:
har du nån prov du måste skirva eller? för här har du några enkla svar på dina frågor

boggitryck är avståndet mellan axlarna som är mindre än 1m

bk1 bk2 bk3 är bärighetsklasser, hur mycket olika vägar tål i ton. bk1 är den största.och också över 90% av sveriges vägar är bk1.bk2 bk3 vägar får du inte ha en lastbil med högre än 12 tons boggitryck och 8 tons axeltryck.

vilket matartryck och manövertryck? för det finns hur många som helst.manövertryck är lossad parkeringsbroms om det är det du menar.

ekipage med släp får högst vara 25.25m lång.

tror du verkligen att jag inte vet vad färdskrivare är för nått? komigen hehe.man ska göra besiktningen med högst två års mellanrum.och det ska ske på en verkstad som är ackrediterad.

som sagt när jag körde lastbilar så vet jag inte vad du gjorde.men jobbar inte me de längre, men tydligen har det fastnat nått i huvudet efter skolan.

Varför ställer ni sånt här på internet för? vem som hellst med 2 minuter över kan hitta information som svarar på samtliga av dessa "tradiga" frågor...Det bevisar ju inget alls

Senast redigerat av Tuffhaggman (22 februari 2007)

Magnus_L
23 februari 2007 · 21 Inlägg

Acceralationen följer alltid vridmomentskurvan.
I exemplarat behöver vi bara veta max vridmoment för båda motorerna för att veta att 400hk/500Nm kommer att ha en högre maxacceralation eftersom alla andra parametrar är lika. Yes, det är båda maxvärderna som anges.

När det gäller vridmomentsregister så känns det som att man måste definiera det först. Frågan är om en långslagig maskin (med högt vrid i förhållande till effekten) verkligen har ett bredare register? Räknar man varvtalsområde tror jag inte det, räknar man hastighetsintervall mellan två varvtal så kanske den har det.

Sharky skrev:
Acceleration först: Det är lömskt att skriva som du skrev för då kommer många att tro att accelerationen över ett register slaviskt följer av detta. Skall man veta accelerationen över ett register måste man ha koll på hur vridmomentkurvan ser ut över hela registret och inte bara vridet i en punkt.
Notera också att när man beskriver en motors egenskaper med tex "400Hk/500Nm" så säger man därmed inte att dessa två värden sammanfaller, det man beskriver är MAX effekt och MAX vridmoment.

När det gäller mitt ord "vridmomentområde" så tror att jag du säkert begriper att jag menar att det är lättare att få ett brett vridmomentregister på en långslagig motor.

/Göran


Flåklypa skrev:
Vad är ett vridmomentsområde?

I övrigt....acceralationen följer vridmomentskurvan på en förutbestämd utväxling. Dvs att 400hk/500Nm kommer att ha 25% högre max-acceralation än 500hk/400Nm om dom har samma utväxling, vikt, Cw, osv.

Sharky
24 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Tyvärr så motsäger du dig själv. Du säger dels att:

"Acceralationen följer alltid vridmomentskurvan."

och

"bara veta max vridmoment för båda motorerna för att veta att 400hk/500Nm kommer att ha en högre maxacceralation"

Det räcker absolut inte att veta max vridmoment för att definiera en vridmomentkurva.
Detta på samma sätt som en singulär punkt på en kurva ej definierar hela kurvan.

Förklara gärna också hur en motor med 1Hkr/7000Nm (som i mitt exempel) kan frambringa bättre acceleration än en motor på 10000Hkr/3500Nm.

/Göran


Flåklypa skrev:
Acceralationen följer alltid vridmomentskurvan.
I exemplarat behöver vi bara veta max vridmoment för båda motorerna för att veta att 400hk/500Nm kommer att ha en högre maxacceralation eftersom alla andra parametrar är lika. Yes, det är båda maxvärderna som anges.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hurricane DRIVER @ HWR.se
24 februari 2007 · 621 Inlägg

Ckosworth skrev:
jeppe
Jag vet att volvon har mer vrid men jag talar av egna erfarenheter och har inga som helst belägg eller bevis för detta men jag tycker att Scanias v8 känns starkare men det är väl bara karaktären på lastbilen är väl mer än vridet/hästarna som avgör detta.

Monster_Femma
Bruttovikt = Den sammanlagda vikt som hjulen på lastbilen/ekipaget vid ett visst tillfälle överför till vägen.

Så nu behöver du inte bekymmra dig över det något mer.

Om du nu är så duktig vad är boggitryck och n-värde för något, sen kan du ju förklara vad bk1,bk2,bk3 är för något, eller vad matartryck och manövertryck är och hur långt ett ekipage får vara även undantagsvis, hur ofta en färdskrivare ska besiktas, vad adr är för något? 

Skriv pm om du vill ha svar!

Här finns alla svar, på dom frågorna smile
http://www.akeri.se/net/Sveriges+%C5ker … ihandboken

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Magnus_L
24 februari 2007 · 21 Inlägg

Jag har väl aldrig sagt att det räcker med att veta max vridmoment för att känna till hela vridmomentskurvan? Det jag sagt är att acceralationen följer vridmomentskurvan och att den som har mest vridmoment kommer att ha högre maximal acceralation om resterande parametrar är lika, dvs utväxling, vikt, osv. Inget motsägelsefullt där.

I ditt exempel så kommer den med 1hk ha en högre maximal acceralation än den med 10000hk om motorerna sitter i "samma bil".

Sharky skrev:
Tyvärr så motsäger du dig själv. Du säger dels att:

"Acceralationen följer alltid vridmomentskurvan."

och

"bara veta max vridmoment för båda motorerna för att veta att 400hk/500Nm kommer att ha en högre maxacceralation"

Det räcker absolut inte att veta max vridmoment för att definiera en vridmomentkurva.
Detta på samma sätt som en singulär punkt på en kurva ej definierar hela kurvan.

Förklara gärna också hur en motor med 1Hkr/7000Nm (som i mitt exempel) kan frambringa bättre acceleration än en motor på 10000Hkr/3500Nm.

/Göran


Flåklypa skrev:
Acceralationen följer alltid vridmomentskurvan.
I exemplarat behöver vi bara veta max vridmoment för båda motorerna för att veta att 400hk/500Nm kommer att ha en högre maxacceralation eftersom alla andra parametrar är lika. Yes, det är båda maxvärderna som anges.

Monster_Femma Avstängd
24 februari 2007 · 63 Inlägg

Ckosworth skrev:

Monster_Femma skrev:
har du nån prov du måste skirva eller? för här har du några enkla svar på dina frågor

boggitryck är avståndet mellan axlarna som är mindre än 1m

bk1 bk2 bk3 är bärighetsklasser, hur mycket olika vägar tål i ton. bk1 är den största.och också över 90% av sveriges vägar är bk1.bk2 bk3 vägar får du inte ha en lastbil med högre än 12 tons boggitryck och 8 tons axeltryck.

vilket matartryck och manövertryck? för det finns hur många som helst.manövertryck är lossad parkeringsbroms om det är det du menar.

ekipage med släp får högst vara 25.25m lång.

tror du verkligen att jag inte vet vad färdskrivare är för nått? komigen hehe.man ska göra besiktningen med högst två års mellanrum.och det ska ske på en verkstad som är ackrediterad.

som sagt när jag körde lastbilar så vet jag inte vad du gjorde.men jobbar inte me de längre, men tydligen har det fastnat nått i huvudet efter skolan.

Det mesta var rätt big_smile

Men boggitryck är inte ett avstånd? Boggitryck är vikten/trycket som drivaxeln och boggien har mot vägen.

T ex ser du en skylt vid en bro som det står 8/12ton på så är det 8 tons axeltryck och 12 tons boggietryck för att få åka på den bron.

Du hade nästan rätt med lufttrycket men orkar verkligen inte sitta här och skriva något mer.

Kan för övrigt säga att jag inte heller kör tradare längre, har gjort det i många år men inte nu längre.

Mvh

ok har väl rostat lite eftersom jag inte håller på med lastbilar längre.men huvudsaken är att grunden fortfarande sitter kvar.

Kettunen
24 februari 2007 ·

Efter att läst allt detta så fattar jag fortfarande inte hur man räknar det big_smilebig_smilebig_smile Har 224 häst på min firebird

Rojpen
16 november 2007 · 2 230 Inlägg

har nu sutte å läst en hel del massa inlägg som säger ditt och datt..
ska vi se om jag fattat rätt nu då..

en vanlig person bil är det alltså bättre att ha högre NM på så man sliper varva mycket.
och en tävlings bil är det bättre med HK på för att få bra efekt/snabbhet alltså?
har jag fattat rätt då?

så kan det vara då det inte blev som det skulle
John87 Stolt Volvoägare
16 november 2007 · 4 913 Inlägg

Rojpen skrev:
har nu sutte å läst en hel del massa inlägg som säger ditt och datt..
ska vi se om jag fattat rätt nu då..

en vanlig person bil är det alltså bättre att ha högre NM på så man sliper varva mycket.
och en tävlings bil är det bättre med HK på för att få bra efekt/snabbhet alltså?
har jag fattat rätt då?

Ja, med en vanlig personbil vill man inte behöva växla hela tiden och därför vill man ha vrid. Effekten kommer tidigare på registret och du slipper varva/växla så mycket.

I en tävlingsbil ligger dom hela tiden på höga varv och växlar kontant för att få ut effekten, och då behövs inte vridet i samma utsträckning.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Rojpen
16 november 2007 · 2 230 Inlägg

bra bra:) då har man lärt sig nå nytt heeh:D

så kan det vara då det inte blev som det skulle
shogun
16 november 2007 · 2 117 Inlägg

Ta er tid att läsa artikeln i denna länk.
En mycket bra beskrivning på vad som är vad smile

http://patric.20m.com/effekt.html

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
p3trus
4 september 2009 · 33 Inlägg

har inte läst alla inlägg, men de första 3 sidorna iaf. jag är inte så insatt i "hk/nm" diskussionen, men jag tänkte bara fråga en sak ni kanske har svar på.

har två bilar som exempel:

Bil 1 (Volvo S80 D5): 185kh / 400 nm / diesel

Bil 2 (Mercedes c 200 kompressor): 184hk / 250 nm / bensin

I detta fallet ska (enligt uppgifter på nätet, om de nu stämmer), mercedesen vara 0,5-1s snabbare 0-100 än volvon. Vet inte hur mycket vikten skiljer sig, men volvon har 150 nm mer, borde inte detta göra något prestandamässigt? Eller är jag ute och simmar?

Eisenhut
4 september 2009 · 1 827 Inlägg

Dra inte upp en sånhär tråd, kunskapsnivån på detta forumet sträcker sig inte såpass att dom förstår hk jämte vrid.

Du ska läsa effekten dvs hk. Vridkurvan är endast till för att visa var i registret effekten kommer. I just denna tesen beror det säkerligen på att Mercan väger mindre alt ifall drivningen skulle spela roll...

Det kan också bero på effektkurvan, inte för att det gör det i detta fallet men det kan se ut såhär:

Volvon ligger på stabila 100hk för att sedan precis innan varvstopp peaka på 185hk medans Mercan har ett fint register och ligger runt 160hk för att peaka på 184 för att sedan sjunka snyggt till 170 när väl varvstoppet kommer.

Ren hypotes men detta är ofta anledningen till varför många bonntrimmade bilar med JÄÄÄÄÄTTTEE mycket effekt på pappret blir spöade av bilar med betydligt mindre effekt.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
p3trus
4 september 2009 · 33 Inlägg

Eisenhut skrev:
Dra inte upp en sånhär tråd, kunskapsnivån på detta forumet sträcker sig inte såpass att dom förstår hk jämte vrid.

Du ska läsa effekten dvs hk. Vridkurvan är endast till för att visa var i registret effekten kommer. I just denna tesen beror det säkerligen på att Mercan väger mindre alt ifall drivningen skulle spela roll...

Det kan också bero på effektkurvan, inte för att det gör det i detta fallet men det kan se ut såhär:

Volvon ligger på stabila 100hk för att sedan precis innan varvstopp peaka på 185hk medans Mercan har ett fint register och ligger runt 160hk för att peaka på 184 för att sedan sjunka snyggt till 170 när väl varvstoppet kommer.

Ren hypotes men detta är ofta anledningen till varför många bonntrimmade bilar med JÄÄÄÄÄTTTEE mycket effekt på pappret blir spöade av bilar med betydligt mindre effekt.

Ja, men i detta fallet har de samma antal hk, men volvon har 150nm fler än mercan.

Om nm hade spelat en större och avgörande roll i acceleration och hastighet, borde väl den vara snabbare än mercan? eller åtminstånde lika snabb (då jag kan tänka mig att volvon väger mer).

Eisenhut
4 september 2009 · 1 827 Inlägg

Vridet spelar verkligen noll roll i accelerationen. ALLT hänger på effekt och effektkurva samt utväxling på lådan/diffen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Phaetoon
4 september 2009 · 8 156 Inlägg

Vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.

Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.

Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
4 september 2009 · 8 156 Inlägg

Eftersom effekten räknas ut genom att man räknar ut styrkan vid ett visst varvtal så innebär det att vridet spelar mycket roll för accelerationen. Jämför t.ex en motorcykelmotor på 150 hk med en V8 med samma effekt. Vilken motor är starkast? Om du skulle stoppa i motorcykelmotorn i en bil på 2 ton utan att byta utväxlingen så skulle inte den orka med att accelerera. Skulle du göra det omvända, dvs en V8 på mc:n, så skulle den vara grymt snabb upp till 50km/h, men knappast klara av mer än så.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Eisenhut
4 september 2009 · 1 827 Inlägg

Refererar du till mitt inlägg Phaetoon så står det klart och tydligt att utväxlingen också spelar stor roll i det hela. För visst är det så. En F1 motor och en Lastbil kan ha lika mycket effekt, men är totalt obrukbara på respektive drivlina i respektive bilar. smile

Men det gör inte det mindre sant det jag skriver...
"Vridet spelar verkligen noll roll i accelerationen. ALLT hänger på effekt och effektkurva samt utväxling på lådan/diffen."

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Phaetoon
4 september 2009 · 8 156 Inlägg

Eisenhut skrev:
Refererar du till mitt inlägg Phaetoon så står det klart och tydligt att utväxlingen också spelar stor roll i det hela. För visst är det så. En F1 motor och en Lastbil kan ha lika mycket effekt, men är totalt obrukbara på respektive drivlina i respektive bilar. smile

Men det gör inte det mindre sant det jag skriver...
"Vridet spelar verkligen noll roll i accelerationen. ALLT hänger på effekt och effektkurva samt utväxling på lådan/diffen."

Nja. Mina inlägg var relativt fristående.
Men vilken motor är starkast egentligen om effektkurvan är relativt linjär, men att den ena motorn är högvarvig, medan den andra är lågvarvig med ett högt vrid?

Vilken människa är starkast när det gäller att flytta säckar? En stor och stark viking som lyfter en säck under varje arm, eller en tonåring som bara orkar med att lyfta en säck i taget, men som gör det dubbelt så snabbt?

Men sen är det ju så att effekt och effektkurvan bygger på vridet.
vrid = råstyrka. Dvs är effeken = råstyrka vid ett visst varvtal.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Eisenhut
4 september 2009 · 1 827 Inlägg

har dom samma effekt (dvs hk) är dom lika starka. smile Svårare än så är det inte. Hk är alltid HK.

Sen att man kan fuska sig till fina HK siffror på bänk är en annan sak...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang