Ang: screampipe, är det lönt och sätta det på bil som är orginal eller chippad typ? kommer det låta något? laddar 1bar orginal, ca 1,4 chippad tror jag. Bara för och testa, kanske är lite fjantigt med en bil som låter mycket men är hyfsat slö.
Screampipe är inget du bara kan sätta dit utan är vanligast när du har byggt om lite mer och kör med en extern wastegate, finns 2-delade screamer downpipes för turbos med intern wastegate men funkar enligt dom som har testat inte så värst bra.
Ang: screampipe, är det lönt och sätta det på bil som är orginal eller chippad typ? kommer det låta något? laddar 1bar orginal, ca 1,4 chippad tror jag. Bara för och testa, kanske är lite fjantigt med en bil som låter mycket men är hyfsat slö.
Screampipe är inget du bara kan sätta dit utan är vanligast när du har byggt om lite mer och kör med en extern wastegate, finns 2-delade screamer downpipes för turbos med intern wastegate men funkar enligt dom som har testat inte så värst bra.
Nya Ford Focus RS kvittrar ju, har den ingen dump eller för hårt spänd orginal dump då?
Helt rätt!! Om Focus rs kvittrar så är den bilen förmodligen trasig.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Nya Ford Focus RS kvittrar ju, har den ingen dump eller för hårt spänd orginal dump då?
Helt rätt!! Om Focus rs kvittrar så är den bilen förmodligen trasig.
En helt ny från fabrik trasig? låter inte troligt men man vet ju aldrig, är ju ford trots allt.
Jag får ta och provköra en sådan och lyssna Jag fick indikation på att bilen har mjukvarustyrd avlastningsventil, så kanske är en uppdatering av mjukvaran som behövs för att fixa kvittret
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Helt rätt!! Om Focus rs kvittrar så är den bilen förmodligen trasig.
En helt ny från fabrik trasig? låter inte troligt men man vet ju aldrig, är ju ford trots allt.
Jag får ta och provköra en sådan och lyssna Jag fick indikation på att bilen har mjukvarustyrd avlastningsventil, så kanske är en uppdatering av mjukvaran som behövs för att fixa kvittret
Hehe kanske det, det var en säljare som det till mig att det lät så, så jag själv är inte 100% att den kvittrar när jag läser vad ni skriver här.
Ska se om jag kan få in en youtube film här så du fattar vad jag menar. Är sämst på att uttrycka mig med hjälp av bokstäver..
Hur du än menar så kommer du aldrig få "kvittret" med en korrekt inställd dump. Du kan ändra tonen på pysljudet lite beronde på hur tratten/utblåset på ventilen ser ut, men inget kvitter.
Dock kan det låta lite "pulserande" om man släpper av precis när laddet ska börja, då dumpen "står på glänt" fast detta hörs oftast bara svagt utanför, typ lika högt som om du kör org dump och öppet sportluftfilter.
Bottom line, lyssna på torpis!
För det första så vill jag inte ha kvitter då jag tycker det låter lite löjligt om man inte har hästar så det räcker och blir över. För det andra så är det skadligt för agget och det har jag inte råd att byta 3 ggr i veckan. För det tredje så har/är jag inte ute efter kvitter ljudet.
Det jag är ute efter har jag redan nämnt. Högre sug ljud när turbon laddar Finns inget bättre ljud.
Mvh
Vet ej om det är detta ljudet du söker kanske?
Om så är fallet - Kolla sizen på snigeln.
Och Alla ni som säger att det inte finns "dumpar som kvittrar", vad gör en sekventiell dump då?
Senast redigerat av ZonaX (31 juli 2009)
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
Ang: screampipe, är det lönt och sätta det på bil som är orginal eller chippad typ? kommer det låta något? laddar 1bar orginal, ca 1,4 chippad tror jag. Bara för och testa, kanske är lite fjantigt med en bil som låter mycket men är hyfsat slö.
Screampipe är inget du bara kan sätta dit utan är vanligast när du har byggt om lite mer och kör med en extern wastegate, finns 2-delade screamer downpipes för turbos med intern wastegate men funkar enligt dom som har testat inte så värst bra.
Hum hum.. fan också. skulle haft det på t5:an Nu gick drömmarna i kras antar jag
Och Alla ni som säger att det inte finns "dumpar som kvittrar", vad gör en sekventiell dump då?
En sekventiell öppnar i 2 steg, är inte dumpen som gör kvittret i videon.
Precis, den är också för hårt justerad. Den kvittrar för att den släpper ut pulserna som blir när kompressorn stallar.
Sekventiell innebär att det är två ventiler i en en liten och en stor, den lilla är tänkt att öppna vid låga laddtryck och den stora vid högre laddtryck för att underlätta för turbon i alla lägen.
RÄTT INSTÄLLD SEKVENTIELL HKS SSQV
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ang: screampipe, är det lönt och sätta det på bil som är orginal eller chippad typ? kommer det låta något? laddar 1bar orginal, ca 1,4 chippad tror jag. Bara för och testa, kanske är lite fjantigt med en bil som låter mycket men är hyfsat slö.
Screampipe är inget du bara kan sätta dit utan är vanligast när du har byggt om lite mer och kör med en extern wastegate, finns 2-delade screamer downpipes för turbos med intern wastegate men funkar enligt dom som har testat inte så värst bra.
Hum hum.. fan också. skulle haft det på t5:an Nu gick drömmarna i kras antar jag
Nä. Allt du behöver är en turbo utan wg i, en separat wg och ett nytt grenrör som du kan montera wg:n på. T5:an låter riktigt gött med öppen wg.
Och Alla ni som säger att det inte finns "dumpar som kvittrar", vad gör en sekventiell dump då?
En sekventiell öppnar i 2 steg, är inte dumpen som gör kvittret i videon.
Precis, den är också för hårt justerad. Den kvittrar för att den släpper ut pulserna som blir när kompressorn stallar.
Sekventiell innebär att det är två ventiler i en en liten och en stor, den lilla är tänkt att öppna vid låga laddtryck och den stora vid högre laddtryck för att underlätta för turbon i alla lägen.
RÄTT INSTÄLLD SEKVENTIELL HKS SSQV
Ok, sorry! My Bad Har alltid fått för mig att en ssq bov öppnar pulserande så länge laddtryck finns.
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
Har alltid fått för mig att en ssq bov öppnar pulserande så länge laddtryck finns.
Det måste vara tidernas vanligaste fel att man spänner dumpen för hårt ofta beroende på att man har original styrsytem och inte har råd med läckage på tomgång.
en korrekt inställd dump gör inte mycket väsen av sig, det skall inte behöva låta mer än en standardbil med öppet luftfilter, alltså en djup suck. Sen finns det dem som gillar visselljud och tillverkarna är ju inte dummare än att de säljer på folk för små dumpar som således får väldigt höga gashastigheter och tjuter, dessa trånga dumpar är heller inte av högsta kvalitet och man får spänna dem så hårt att de inte kan hantera all luft som skall ut och man får kompressorstall och kvitter.
titta på första SSQV videon... inte direkt en proffsinstallation där med dumpen sittandes på en lång flexibel kylarslang typ heh
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Har alltid fått för mig att en ssq bov öppnar pulserande så länge laddtryck finns.
Det måste vara tidernas vanligaste fel att man spänner dumpen för hårt ofta beroende på att man har original styrsytem och inte har råd med läckage på tomgång.
en korrekt inställd dump gör inte mycket väsen av sig, det skall inte behöva låta mer än en standardbil med öppet luftfilter, alltså en djup suck. Sen finns det dem som gillar visselljud och tillverkarna är ju inte dummare än att de säljer på folk för små dumpar som således får väldigt höga gashastigheter och tjuter, dessa trånga dumpar är heller inte av högsta kvalitet och man får spänna dem så hårt att de inte kan hantera all luft som skall ut och man får kompressorstall och kvitter.
titta på första SSQV videon... inte direkt en proffsinstallation där med dumpen sittandes på en lång flexibel kylarslang typ heh
Du har så rätt, har bara fått för mig det med " öppnar pulserande så länge laddtryck finns".
Såg det med dumpens anslutning nu när du sa det x)
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
Har alltid fått för mig att en ssq bov öppnar pulserande så länge laddtryck finns.
Det måste vara tidernas vanligaste fel att man spänner dumpen för hårt ofta beroende på att man har original styrsytem och inte har råd med läckage på tomgång.
en korrekt inställd dump gör inte mycket väsen av sig, det skall inte behöva låta mer än en standardbil med öppet luftfilter, alltså en djup suck. Sen finns det dem som gillar visselljud och tillverkarna är ju inte dummare än att de säljer på folk för små dumpar som således får väldigt höga gashastigheter och tjuter, dessa trånga dumpar är heller inte av högsta kvalitet och man får spänna dem så hårt att de inte kan hantera all luft som skall ut och man får kompressorstall och kvitter.
titta på första SSQV videon... inte direkt en proffsinstallation där med dumpen sittandes på en lång flexibel kylarslang typ heh
Haha, slangen råkar faktiskt vara en orginal tryckslang till org avlastningsventil på en Evo 1-2-3.. lättaste sättet att montera en öppen på men den rör sig ganska duktigt.
Inte för att jag ifrågasätter Torpis, eftersom med facit i hand kan man säga att han är lite mer insatt och utvecklad i detta ämne än de flesta av oss här på garagets forum. Men är det något som är bevisat? Att turbon tar stryk av en på tok för spänd dumpventil som gör att de "kvittrar" ? eftersom en turbo kan rasa när som helst. dem som du känner till vars turbos kan ha rasat pga att dumpventilen varit felinställd kan ju ha väldigt fel. Det kan vara lagerglapp eller precis vad som helst? Jag betvivlar inte dina teorier då detta egentligen är långt bortom min vetskap. men finns det bevisat undrar jag?
det som händer med axeln i turbon är ju att den går av, avgaserna driver på impellern på avgassidan åt ett håll, luften som kommer tillbaka på kompressor sidan driver den impellern åt andra hållet. därav så slår det tvärstopp i på axeln och så kan det om man har otur bli så att axeln går av. Har sett det hända, har hänt mig