Dårhuset i Norrfly

ErskPersk Svindåre
12 augusti 2007 · 1 433 Inlägg

tja

nästa vecka nångång tänkte jag och några kompisar åka till Norrfly, till det övergivna dårhuset som finns där. en av dom jag ska åka med har varit där förr- och han gick runt och tog bilder med kameran, dagen efter när han skulle kolla bilderna så fanns dom inte på kameran :S som om de inte hadde sparats överhuvudtaget.


Jag citerar några grabbar som har varit där :

Det vi kommer att skriva nu kommer att låta väldigt otroligt, men allt som skrivs är dock sant! Det räcker bara att titta på det jätte lika huset för att man dras med. Man går som i en trans upp emot tomten. För att komma in så måste man klättra in igenom fönstret till en av de gamla cellerna som de stackars dårarna blev instängda i. I mörker. En av cellerna har inget fönster och är lika stor som en skrubb... När vi var där så tittade vi in i en av cellerna och då så började vi höra röster, vi blev skit rädda och hörde två män som klättrade in igenom fönstret och vi stod som förstenade och då så kommer det en stor skugga emot oss och den krympte mer och mer och tillslut så stod det där en katt! Den var den vackraste katt vi någonsin sett och den släppte oss inte med ögonen och det var som att den kunde se rakt igenom oss och vi kände oss trygga på nå vis.

Vi lyfte ut katten och försökte få den att gå hem, för att vi ville inte att den skulle gå vilse i huset på 4 våningar. Vi släppte katten 100 meter från huset och sprang i sick sack mellan träden och runt huset innan vi hoppade in igen. Efter ett tag när vi hade gått runt och tittat på nedersta våningen. (Vi hittade en trappa med en dörr , men dörren var låst och vi bad att den skulle öppna sig). Då så hörde vi ett jamande igen och ner för trappan med den låsta dörren så kom katten igen! Dörren var då lika låst som den alltid hade varit och hur kom katten upp dit utan att vi såg den. Flög den kanske eller? Det fanns ju knappast andra vägar upp dit , för dem så hade vi kollat och alla dörrar var låsta och den kunde inte ha kommit upp till trappan på annat vis genom den låsta dörren.

EN ANNAN GÅNG VI VAR DÄR...

Så gick vi upp till översta våningen (via kökstrappan som vi inte hittat tidigare). När vi var på översta våningen , så såg vi två stolar som stod mitt emot varandra , mitt i en tom sal, där verkade det som om någon hade suttit där många nätter och bränt värmeljus och vi hittade även en massakerad död fågel (en kaja). Då så kommer katten smygande igen och varje gång som vi sa att vi skulle gå längre så började katten stirra på oss som att den var besatt, den var besatt av att få oss att vända och när vi väl sa att vi skulle vända så började den springa i förväg och skulle vis vägen ut, precis som att de var något där inne som den ville skydda oss för, men vi förstod ju ingenting, förutom att den ville visa oss vägen ut. Ibland när man går där i korridorerna mot utgången så kan man se något vitt som visar sig och försvinner och röster från de som levde där förut. Då får man känslan att bara villa ut och paniken kommer och man nästan trängs ut i panik.

Och ja! det sägs att det spökar där big_smile nångång när psykhemmet var igång, på 30-40 talet nångång, så har 4-5 dårar blivit dödade på "bestiala sätt". och dom dårarana går igen... sägs det...

Är det nån som varit där? eller har några schyssta foton från stället?

/ Ersk

Senast redigerat av ErskPersk (12 augusti 2007)

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
dallelito med lem
12 augusti 2007 · 1 147 Inlägg

skulle vatt spännande, om man vågat:P

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
blacken
12 augusti 2007 ·

Ni kanske inte ska bråka så mycket ,med detta dära stället. det finns mycket som händer och rör sig i denna värld, som det inte går att förklara.

vaalle
12 augusti 2007 · 177 Inlägg

över min döda kropp att jag hade gått in ditt!


http://s130.photobucket.com/albums/p241 … otos/Psyk/

http://www.pixbox.se/pic_show_id8094821.html
hittade lite bilder på ett annat forum

Senast redigerat av vaalle (12 augusti 2007)

Sir_x
12 augusti 2007 · 945 Inlägg
Volvo S40 "1.8i 2000 mil." (1997)
Gormanz SRT4 2,4T & 9000 2,3T
12 augusti 2007 · 272 Inlägg

Klistrar in lite som är skrivet i det andra forumet. Verkar dock som att det pågår ett renoveringsjobb där numera. Kan vara lite svårare att ta sig in där nu.



Citat:
Pensionat– eller spökhus?

De sa upp sig från sina jobb i Stockholm och Gävle för att flytta till Kilafors och öppna pensionat och restaurang i det gamla ålderdomshemmet intill golfbanan i Norrfly. Våren 2009 ska Veronica och Lenas 10-miljonersprojekt vara klart för inflyttning.Och då ska alla spöken vara borta...

Ja, spökar gör det i det gamla kommunhemmet. Om man får tro Arne Morin, en man i Lotan, Kilafors, med den mediala gåvan. Men redan nu, sedan Arne en gång varit där och, som han säger, städat undan, är det bättre. Dock återstår en del själar som måste få frid innan det kan bli helt lugnt.Som spökhus finns kommunhemmet omnämnt på internet. Där kallas det för ”det övergivna dårhuset i Norrfly.” Alla historier som berättats om det gamla ålderdomshemmet som spökhus och dårhus, som ett ställe där sinnessjuka förr spärrades in, är ingenting som stör Veronica och Lena. De tänker fullfölja sin satsning.
– Absolut. Och Arne Morin har ju varit här och städat undan, säger tjejerna. Från början var de tre om projektet. Veronica och Lena hade då sällskap av Ann-Cathrine.

I början av 90-talet arbetade de tre tillsammans på Kilafors herrgård, som då ägdes av Ann-Cathrines föräldrar. Det var Veronica, Ann-Cathrine och Lena som i november 2004 köpte det gamla ålderdomshemmet. Säljare var Thomas Perzon i Tuppzföretagen. Fastigheten ägdes tidigare av hans mor, Ulla Perzon, och den köptes in i samband med att hennes dåvarande make, Tupp-Bengt Perzon, tog initiativet till byggandet av golf-banan i Norrfly (nuvarande Hårga-banan) 1964.

Ulla Perzon hade på 60-talet tankar på att öppna ett kafé eller hälsohem i byggnaden, men de planerna förverkligades aldrig. Dock inreddes en bostad, där Ulla Perzon bodde. Köpeskillingen var 300 000 kronor, lika mycket som det 1989 kostade att lägga om taket på kommunhemmet. Att det gjordes då kan ha varit byggnadens räddning.Kommunhemmet uppfördes i början av förra seklet. Först var det sanatorium, sedan ålderdomshem, men också ett ställe där psykiskt sjuka spärrades in. Som ålderdomshem var verksamheten i drift fram till i slutet av 1950-talet, då Hällagården i Kilafors togs i bruk.

De tre tjejerna som köpte ålderdomshemmet har nu alltså blivit två. Familj och barn gör att Ann-Cathrineanser att hon inte har tid som krävs för att fullfölja satsningen, men Veronica och Lena kör vidare.

Samtidigt med ”projekt pensionat och restaurang” driver de, sedan 2005, Hårgabanans golfrestaurang. Det har gått så bra att de haft öppet också i vinter. Lena, som både är kock och florist, fixar käket, Veronica, som i grunden är barnsjuksköterska, tar hand om resten.

Alla pengar som blir över investeras i pensionatet. Snälla föräldrar sponsrar, med bland annat boende, vilket gör att det blir en slant över på den nuvarande restaurang-verksamheten.

Renoveringen av byggnaden ingår i Lenas och Veronicas femårsplan. Nu är man inne på år tre, vilket innebär att det väl så smått börjar brådska.
– Om allt går bra, om precis allt flyter som det ska, räknar vi med att kunna öppna på våren 2009. Då ska verksamheten. även om allt inte är riktigt klart, kunna dra i gång.

Tjejerna räknar med att det kommer att gå åt cirka fem miljoner för att man ska kunna öppna och ytterligare fem miljoner för att stället ska bli tip top. Det innebär bland annat, förutom själva pensionatsdelen med boende och matsalar, en stor altan, inglasad vinterträdgård och eventuellt en bröllopssvit.

De gamla cellerna, där de sinnessjuka spärrades in, ska få ge plats för whiskey- och chokladprovning. Stället är stort. Veronica och Lena har stegat och mätt och kommit fram till att man har 900 kvadratmeter i tre våningar till sitt förfogande. Och då är inte vinden medräknad.

En arkitekt har varit på plats och gett sitt godkännande. Den gamla byggnaden håller för de idéer Lena och Veronica skissat på. Visserligen har de tvingats ändra en del jämfört med den ursprungliga planen, men det mesta ska kunna gå i lås.

KÄLLA: Ljusnan TEXT: BENGT BOMAN (Något kortad och avpersonifierad)

-------------------------------------------------------------------------------------------


Citat:
Hittills har Arne hjälpt 35 personer i kommunhemmet att få frid. Att han trots det fortfarande blir trött och tung i bröstet tolkar han som att fler väntar på sin tur. ”Men först måste de sona sitt leverne, sona vad de ställt till med. Först därefter kan jag hjälpa dem.”

Förra året grävdes det för vatten och avlopp och då avverkades också alla träd som under många år gömt undan fastigheten.
– Många som kommit hit sedan dess för att spela golf har blivit alldeles häpna. De har inte sett huset för all skog, trots att det ligger så nära golfbanan, säger Lena och Veronica.

Vidare har bråte, som fyllt många containrar, städats ut och fraktats bort.
Och så har Arne Morin varit där och städat. På sitt vis. Han började på vinden, där en likbår ännu ligger kvar. På den fraktades de döda till likboden, som fanns i källaren till den nuvarande golfrestaurangen.

När Arne är däruppe på vinden, eller i huset över huvudtaget, dröjer det inte länge förrän han blir trött och tung över bröstet.
– Jag känner olust av alla energier som far runt, säger han.
Arnes sambo, Kerstin, känner likadant. Om än inte lika starkt.
Det var ännu värre förra gången Arne var här. Då städade han undan 35 personer och det tog på krafterna. Han har gåvan, säger han, den mediala gåvan. Det betyder, i det här fallet, att han hjälper de döda fram i ljuset, så att de får frid i själen.
– Annars går de kvar här och spökar, som osaliga andar. Det är förresten därifrån uttrycket osaliga andar kommer.
Hittills har alltså Arne hjälpt 35 personer i kommunhemmet att få frid. Att han trots det fortfarande blir trött och tung i bröstet tolkar han som att fler väntar på sin tur.
– Men först måste de sona sitt leverne, sona vad de ställt till med. Först därefter kan jag hjälpa dem.

Text: BENGT BOMAN (Något förkortat)

------------------------------------------------------------------------------------------


Citat:
Oskar låstes in och dog i en av cellerna

Den 25 oktober 1916 spärrades Oskar Boman in i en isoleringscell i källaren i det gamla ålderdomshemmet i Norrfly.Han var då 24 år gammal. Där fick han sitta i mer än 20 år, till den 3 februari 1937, då han avled. Dödsorsaken är okänd.

Oskar Boman föddes i Trönö den 16 maj 1892. Två år senare flyttade familjen till Knisselbo kvarn, mellan Hällbo och Kila-fors, där Oskars pappa Olof fått jobb som mjölnare.

Familjen bestod i övrigt av mamma Anna och barnen Sally, Anna, Frida och Valdemar. Oskar och Valdemar var tvillingbröder. Familjen hade inte mer än installerat sig i sitt nya hem, förrän det brann. Olof, Anna och barnen klarade sig, men huset brann ned till grunden och ingenting av lösöret gick att rädda. De förlorade allt och ingenting var försäkrat. Ett nytt hus byggdes upp på samma plats och under tiden fick de bo hos snälla människor på bygden.

Oskars uppväxt var normal. Två av de som minns honom, Oskars brorsbarn Elsa Karlsson och Olle Boman, hörde aldrig någonting annat än att han som ung var en glad och utåtriktad människa, som spelade både fiol och dragspel.

När Oskar var i 20-årsåldern, ett par år innan första världskrigen bröt ut 1914, kallade militären i Gävle. Oskar ryckte in i lumpen – och fortfarande var han som vilken annan som helst. Inget avvikande beteende märktes.
Men när Oskar kom hem igen var han inte densamme som tidigare. En personlighetsförändring var tydlig. Tvillingbrodern Valdemar trodde orsaken var att Oskar blivit olycklig kär. Oskar själv sa ingenting. Oskar mådde allt sämre och till slut gick det inte längre, måste hans omgivning ha ansett, för i oktober 1916 fördes han från hemmet i Knisselbo till ålderdomshemmet, eller kommunhemmet, i Norrfly. Han blev, som det står i kyrkböckerna, ”intagen på Söderhamns upptagningsområde för sinnessjuka”.

Där i Norrfly, i kommunhemmets mörka källare, fanns två isoleringsceller. Dörrarna var försedda med en tittspringa och en matlucka. Oskar låstes in i en av cellerna och där fick han sitta tills han dog, i februari 1937. I mer än 20 år satt Oskar inspärrad och varken Elsa eller Olle, brorsbarnen, minns att han någon gång var hemma på permission. Men både minns att de besökte honom i hans cell. – Jag var där några gånger och varje gång satt han på en stol med huvudet nedböjt. Han sa aldrig någonting, säger Elsa. Olle har en liknande minnesbild. Sa någonting gjorde ingen annan heller. Däremot, som brukligt var på den tiden, tisslades och tasslades det på bygden om att Oskar blivit tokig och spärrats in.

Elsa minns också när Oskar skulle begravas. – Det var så konstigt, för den dagen hörde jag, för första och enda gången, kyrkklockorna i Hanebo kyrka ända hem till Västansjö. Från Hanebo kyrka i Kilafors till Västansjö är det cirka en mil. Det är oklart vilka av Oskars anhöriga som deltog vid begravningen. Tvillingbrodern Valdemar var i alla fall där. Han cyklade från Västansjö fast det var vinter och kallt.

När Arne Morin från Lotan förra året kontaktades av Lena och Veronica, kommunhemmets nuvarande ägare, för att ”städa undan” hände också någonting konstigt. Arne Morin befann sig på vinden när han hörde ett skrik från källaren. – Någon skrek på hjälp och skriket kom från en av cellerna. Jag gick ner och hjälpte upp den stackaren i ljuset, så att han äntligen fick frid, säger Arne. Vet du möjligen vem den där personen var? Arne funderar länge och säger till slut att han inte riktigt kan komma ihåg. Då griper hans sambo, Kerstin Skoglund, in. – Du sa, när du kom upp från källaren, att han hette Oskar. – Ja, så var det. Oskar hette han.

Text: BENGT BOMAN (Något förkortad)

/Gormanz
Norde fotointresserad
12 augusti 2007 · 2 307 Inlägg

Satt själv och läste en del och kikade en massa bilder om/på det där stället för några veckor sen och blev intresserad av det.. kanske att man skulle kikat in det nåt tag..

fast d där med katten är väl inte så jättekonstigt väl, menar katter verkar ju kunna ta sig fram hur som hels toch överallt nästan så..

fish Allfixare
12 augusti 2007 · 1 475 Inlägg

Har bott ca 4 km från golfbanan hela min uppväxt, har besökt huset ett flertal ggr, visst är det lite läskigt, men det är inget spec. ett gammalt hus helt enkelt som är skitstort. Ingen idè att åka dit nu, då dom avverkat all skog och börjat renovera upp det bitvis. klart att ett stort gammalt hus blir läskigt när det överges och blir fullt i damm på grejjerna som oxå är skitgamla. celler finns det ja, eller kanske det va sovrum bara?? ingen som vet säkert ens i byn där jag bodde. finns många läskiga gamla hus i trakterna runt bollnäs, bla prickiga huset i vallsta (sönderklottrat numer tyvärr), bagarstugan i freluga, Oppigården i acktjära (numer Åsa jinders sommastuga) mm mm. Hoppas ni hittar nåt annat, för psykhuset/ålderdomshemmet vid golfbanan är inte så läskig längre.

bmx
12 augusti 2007 · 7 100 Inlägg

fan man kanske borde ha hinkat på då,bor ju rätt så nära där ju tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
midnightmike
13 augusti 2007 · 97 Inlägg

fy fan. har vart inne i ett liknande hus när jag jag bodde i bräcke i jämtland. ett gammalt psykhem, det var riktigt läskigt där. man hörde väldigt konstiga saker

FL3JM Inga konstigheter
13 augusti 2007 · 2 064 Inlägg

Mysigt big_smile
Det är så ballt med övergivna ställen när prylar finns kvar osv. smile
Jag hade tagit med mig ett par proppar och pulat in dom där i proppskåpet så man kanske hade kunnat få lite ljus.
Ser för övrigt ut att vara i rätt så bra skick, lite skitigt osv, men efter en renovering blir det där finemang!

ErskPersk Svindåre
13 augusti 2007 · 1 433 Inlägg

bmx skrev:
fan man kanske borde ha hinkat på då,bor ju rätt så nära där ju tongue

ja gö de big_smile nämde jag att vi ska sova ute i skogen utanför i ett tält, för att kunna utforska så mycket som möjligt big_smile

Midnightmike skrev:
fy fan. har vart inne i ett liknande hus när jag jag bodde i bräcke i jämtland. ett gammalt psykhem, det var riktigt läskigt där. man hörde väldigt konstiga saker

ja folk har sagt att dom har hört folk prata där inne smile

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
midnightmike
14 augusti 2007 · 97 Inlägg

det är ju rätt kul o kolla upp såna saker... får ta en tripp dit, nån som vet vart det ligger?

Norde fotointresserad
14 augusti 2007 · 2 307 Inlägg

midnightmike skrev:
det är ju rätt kul o kolla upp såna saker... får ta en tripp dit, nån som vet vart det ligger?

Blir en skaplig tripp för dig då ;P

Ligger vid kilafors som ligger utanför Bollnäs..

midnightmike
14 augusti 2007 · 97 Inlägg

Norde skrev:

midnightmike skrev:
det är ju rätt kul o kolla upp såna saker... får ta en tripp dit, nån som vet vart det ligger?

Blir en skaplig tripp för dig då ;P

Ligger vid kilafors som ligger utanför Bollnäs..

ok. brukar åka till jämtland rätt ofta, så det blir ju längs vägen:)

Waho Allmänt Jobbig
14 augusti 2007 · 1 200 Inlägg

Fan va kul!
Jag sov i ett stort hus/herrgård i skövde tror jag det var en gång, när jag var där på skol-sm i skytte.
Det huset ska jag lova att det var ngt skumt med iaf, jag sover aldrig där igen ! tongue

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious
midnightmike
14 augusti 2007 · 97 Inlägg

fish skrev:
Har bott ca 4 km från golfbanan hela min uppväxt, har besökt huset ett flertal ggr, visst är det lite läskigt, men det är inget spec. ett gammalt hus helt enkelt som är skitstort. Ingen idè att åka dit nu, då dom avverkat all skog och börjat renovera upp det bitvis. klart att ett stort gammalt hus blir läskigt när det överges och blir fullt i damm på grejjerna som oxå är skitgamla. celler finns det ja, eller kanske det va sovrum bara?? ingen som vet säkert ens i byn där jag bodde. finns många läskiga gamla hus i trakterna runt bollnäs, bla prickiga huset i vallsta (sönderklottrat numer tyvärr), bagarstugan i freluga, Oppigården i acktjära (numer Åsa jinders sommastuga) mm mm. Hoppas ni hittar nåt annat, för psykhuset/ålderdomshemmet vid golfbanan är inte så läskig längre.

prickiga huset i vallsta, vad är det speciellt me det huset? lite nyfiken bara

TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
14 augusti 2007 · 938 Inlägg

blir ju fan riktigt mörkrädd bara ja tänker på sånna där ställen, usch å fy...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
ErskPersk Svindåre
17 augusti 2007 · 1 433 Inlägg

TobbeE_87 skrev:
blir ju fan riktigt mörkrädd bara ja tänker på sånna där ställen, usch å fy...

hehe, inte sugen att tillbringa en helg där alltså wink

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!
E30Tompa Rörpulare
17 augusti 2007 · 1 453 Inlägg

Kan ju inte vara så jävla gammalt ändå... e ju fan kakel och klinkers smile eller hade man de på 30-40 talet me stål slangar till blandarna?

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang