Bil Utanför StandardSpecifikationen (VW T3)

Ett sedan länge urspårat projekt. Från början skulle jag bara ha en VW-buss för att få plats med många modellflygplan i och som jag tänkte snygga till lite grann innan jag började använda den. Sen fick jag se ett riktigt snyggt kjolpaket (enligt mig) och dessvärre så "råkade" jag halka till med fingret och klicka på beställ. Sen råkade jag även halka in på någon amerikansk hemsida där det stog att det fanns folk som satte Subrumotorer i dessa gamla bussar och även att det fanns färdiga kit för just detta... Kolla tråden för att läsa mer om galenskaperna, projektet som från början skulle vara ett snyggt och praktiskt färdmedel för mig och mitt modellflygsintresse har snarare tagit över större delen av min fritid så att istället modellflyget har lite grann hamnat i andra hand.
  • 163 Följare
  • 253 568 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 december 2019
dadde
23 februari 2012 · 2 164 Inlägg

Bugrun 2012 borde du väl hinna till? wink Följer!

"Life´s too short to drive a boring car"
EPG Kärnkraftstomte
26 februari 2012 · 766 Inlägg

Så här lång tid tar det att sätta i en Subarumotor i en VW-buss

[video]http://www.garaget.org/video/117840[/video]

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Mervolic Yawn...
26 februari 2012 · 3 151 Inlägg

Dem där killarna har koll på det där smile... Fast det verkar du också ha.

Sjukt häftigt projekt, har följt sedan start men jag har varit lite dålig på att kommentera. Hur går det för dig?

EPG Kärnkraftstomte
26 februari 2012 · 766 Inlägg

För att få den att funka är det inte så mycket kvar faktiskt.

Sätta dit drivaxlarna när de kommer hem, koppla in elen, slangar, gasvajer etc.
Skaffa vajrar i rätt längd till växellinkaget, men det måste byggas om lite grann upptäckte jag.
Funderar även på att "brygga" vänster och höger avgasrörshalva.

Sen är det väl att få i ordning på inredning och sånt samt att lackera om den så att den ser bra ut på både nära och långt håll.

Och sen fylla på vätskor och avlufta då.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Mervolic Yawn...
26 februari 2012 · 3 151 Inlägg

Härligt! Kom ihåg att fota ordentligt nu bara. Byggbilder är skoj! smile

EPG Kärnkraftstomte
26 mars 2012 · 766 Inlägg

En bekant tillverkade en "dummydrivaxel" till mig för att jag skulle kunna kontrollera att jag har mätt rätt längd innan jag beställer riktiga axlar. Det blir lite väl dyrt annars om jag beställer axlar och det visar sig att de är i fel längd iomed att de kostar drygt 3000:- styck. Ännu dyrare om man beställer ifrån ett svenskt företag.
I vilket fall som helst så verkar det som jag har mätt rätt, för det funkade perfekt - 528mm total längd med drivknutarna på om man säger att båda knutarna är helt centrerade.

Nu bilder:
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f14a30fc779df5f51081a2938faededb.jpg
En styck dummydrivaxel, 517mm lång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-745745e5aa93b6aa666614730800c9b4.jpg
Samma axel med drivknutar på, nu 528mm total längd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-382eea70a863c5353cc8a3f1689967ea.jpg
Dummydrivaxel provmonterad, länkarmen gick att röra inom hela dess arbetsområde utan problem.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-565e64bdaf344ab8c2334f46b9ec200d.jpg
Som synes på bilden så finns det ett par millimeters spelutrymme för drivaxeln (jämför med förra bilden).

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-88ea0d54058f9d9e4bcc74cd7d5f8e47.jpg
Jag har även fått adaptrarna ditmonterade på hjulnavsaxlarna.
Här borras hålen för styrstiften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-40961404f391106d78c2347cdfaf1d85.jpg
Och såhär blev det, adapterflänsen på plats på drivflänsen/medbringaren. Det blev 12st 5mm stift, det plus 6 st 10.9 M8 insexskruvar borde väl hålla för kraften?

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-d24370c9ed9905ebffdc60e3a1cc6566.jpg
Och från sidan, självklart så satte jag den ena av de två på plats för att kunna testa min dummydrivaxel. Dock så var jag tvungen att skruva isär betydligt mer för att få den nya "stub axle" (som den heter på engelska) än för att få dän den gamla som är betydligt mindre i diameter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-82af763f4673fb23bd8029595854b0c5.jpg
Tillslut så måste jag ju visa de bilder som jag egentligen borde ha visat redan i mitt förra inlägg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-bd239016f56b17606e44a9107a6b81b3.jpg
Subarumotor + Renaultväxellåda i VW-buss. Fortfarnande saknas förvisso en hel del vitala delar för att allt ska kunna fungera.

Nu ska jag beställa drivaxlar (från Finland) och försöka fixa linkage mellan växelspak och låda.

Senast redigerat av MagnumR (26 mars 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Mack Forum- och sitemoderator
26 mars 2012 · 26 136 Inlägg

MagnumR skrev:
En bekant tillverkade en "dummydrivaxel" till mig för att jag skulle kunna kontrollera att jag har mätt rätt längd innan jag beställer riktiga axlar. Det blir lite väl dyrt annars om jag beställer axlar och det visar sig att de är i fel längd iomed att de kostar drygt 3000:- styck. Ännu dyrare om man beställer ifrån ett svenskt företag.
I vilket fall som helst så verkar det som jag har mätt rätt, för det funkade perfekt - 528mm total längd med drivknutarna på om man säger att båda knutarna är helt centrerade.

Nu bilder:
http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f14a30fc779df5f51081a2938faededb.jpg
En styck dummydrivaxel, 517mm lång.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-745745e5aa93b6aa666614730800c9b4.jpg
Samma axel med drivknutar på, nu 528mm total längd.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-382eea70a863c5353cc8a3f1689967ea.jpg
Dummydrivaxel provmonterad, länkarmen gick att röra inom hela dess arbetsområde utan problem.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-565e64bdaf344ab8c2334f46b9ec200d.jpg
Som synes på bilden så finns det ett par millimeters spelutrymme för drivaxeln (jämför med förra bilden).

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-88ea0d54058f9d9e4bcc74cd7d5f8e47.jpg
Jag har även fått adaptrarna ditmonterade på hjulnavsaxlarna.
Här borras hålen för styrstiften.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-40961404f391106d78c2347cdfaf1d85.jpg
Och såhär blev det, adapterflänsen på plats på drivflänsen/medbringaren. Det blev 12st 5mm stift, det plus 6 st 10.9 M8 insexskruvar borde väl hålla för kraften?

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-d24370c9ed9905ebffdc60e3a1cc6566.jpg
Och från sidan, självklart så satte jag den ena av de två på plats för att kunna testa min dummydrivaxel. Dock så var jag tvungen att skruva isär betydligt mer för att få den nya "stub axle" (som den heter på engelska) än för att få dän den gamla som är betydligt mindre i diameter.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-82af763f4673fb23bd8029595854b0c5.jpg
Tillslut så måste jag ju visa de bilder som jag egentligen borde ha visat redan i mitt förra inlägg.

http://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-bd239016f56b17606e44a9107a6b81b3.jpg
Subarumotor + Renaultväxellåda i VW-buss. Fortfarnande saknas förvisso en hel del vitala delar för att allt ska kunna fungera.

Nu ska jag beställa drivaxlar (från Finland) och försöka fixa linkage mellan växelspak och låda.

Snacka om ett roligt gifte mellan olika märken.
Blir roligt att se hur detta blir.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
KHRacing
23 juni 2012 ·

Galet coolt. fortsätt så tack :-)

EPG Kärnkraftstomte
1 juli 2012 · 766 Inlägg

Jag har börjat att bygga ihop bussen igen.
Jag har monterat dit kopparrör för bromsarna bak och kopplingen igen och sen har jag börjat att koppla in lite kontakter och även slanganslutningar för bränsle, styrservo kylvatten med mera.

Sen har jag även fått hem lite grejer som numera sitter på plats:

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-3e2f51e7530c65d6043743c6d73e838d.jpg
De nya drivaxlarna är på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-379323d46dee2c1d3593be4f98db8cd9.jpg
Linkaget till växlingen är på plats i ena änden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-04156bb24784b294be83dcf3b8ff37fd.jpg
Och en bild till på linkaget.

En liten detalj för växellinkaget i den änden som själva växelspaken sitter måste tillverkas så att saker och ting kan röra sig lite och så att det inte kärvar.
Jag var nämligen tvungen att ändra om min konstruktion lite grann eftersom att värmepaketet tog i frammåt. Därför kunde jag inte ha några vajrar där utan att vinkeln hade blivit sån att det skulle kärva om jag försökte växla.
Bilder på detta kommer inom kort (har semester).

Senast redigerat av MagnumR (1 juli 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Mack Forum- och sitemoderator
1 juli 2012 · 26 136 Inlägg

Ser onekligen komplicerat ut, men det blir nog bra!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
EPG Kärnkraftstomte
2 augusti 2012 · 766 Inlägg

Nu är det mesta på undersidan av bilen klart och dessutom så har jag fått till så att man kan växla. Det som är lite synd är att linkaget är lite för långt nu när jag var tvungen att göra på ett annat sätt än vad jag först hade tänkt och det gör ju att jag är tvungen att dra vajrarna lite fram och tillbaka för att göra av slacket någonstans och ju fler krökar man har så ju trögare går det ju att växla. Jag får se om det eventuellt går att skicka tillbaka linkaget till Italien så de får korta av det, lär ju kosta men som det är nu så gäller det att vara rejält bestämd när växel ska i. Mycket pill var det dessutom för att få hela slaget att räcka till så att man får i både backen (längst ner till vänster) och femman (högst upp till höger). Dessutom är nästan all el färdigkopplad, det som fattas är till backspärren och lite framme i instrumentpanelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-f383ff02ca3829d294bf9a1cecdba6ae.jpg
Avgassystemet på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-6a7d53fbf68e1055f3c486e870bbe845.jpg
Får ta och polera upp rören (och svetsskarvarna) någon gång sen, viktigast just nu är att få skiten att fungera.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-0a62cdc2c3cd2788e4ccedbd15293722.jpg
Har "bryggat" höger och vänster sida av avgassystemet, får se om det ger någon effekt, om inte annat så hoppas jag att det påverkar ljudeffekten på ett positivt sätt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-474fb5ce589c61c8629c0e566a277f62.jpg
Det är lite spänningar i avgassystemet så man fick tvinga ihop det lite grann. Hoppas det inte spricker det första det gör bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-443bdc6ce085c90cc63ff9ed413ebf93.jpg
Spakstället på plats igen, inkopplat och klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66960/66960-a814d3204b3368d8220a433ec8d0d6fd.jpg
Detaljstudie på hur kraften när man växlar förs över i 90° vinkel.

Det som ligger i röret just nu är att få dit en SPAL-fläkt framme bakom radiatorn eftersom att motorn på den gamla tog för stor plats för växellinkaget. Sen ska jag även försöka att få dit en del av inredningen och elen i instrumentpanelen.

Jag ser att antalet följare på tråden ökar succesivt hela tiden men är det inte lite väl ont om kommentarer?

Senast redigerat av MagnumR (2 augusti 2012)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Konrad
2 augusti 2012 · 55 Inlägg

Intressant bygge som är skoj att följa!
Hoppa sdet löser sig med växlingslänkaget på ett smidigt sätt.

//Konrad S.

keks
2 augusti 2012 · 78 Inlägg

Helt galet bygge, men jag gillar de som faen!
prem lag dirr big_smile

Allansson
2 augusti 2012 ·

Är också inne och tittar så fort det uppdateras. Ser riktigt fint ut under! big_smile

Mervolic Yawn...
2 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Det är lite ont om kommentarer faktiskt, så jag ska försöka bättra mig. Detta är ju ändå en av dem bästa trådarna, tycker jag!

En helhetsbild vore kanske på sin plats nu, men på närbilderna ser det ju jäkligt bra ut. smile Keep it coming!

EPG Kärnkraftstomte
2 augusti 2012 · 766 Inlägg

Putteliten skrev:
Jag tittar å kommenterar ibland. Kommer det bli provkörning snart eller?

Jag behöver få ett insugningsrör (mellan luftmassemätaren och spjällhuset typ) tillverkat först. När detta är klart så borde man kunna köra igång maskineriet igen.

Mervolic skrev:
Det är lite ont om kommentarer faktiskt, så jag ska försöka bättra mig. Detta är ju ändå en av dem bästa trådarna, tycker jag!

En helhetsbild vore kanske på sin plats nu, men på närbilderna ser det ju jäkligt bra ut. smile Keep it coming!

Helhetsbilder kommer när bilen är omlackerad igen, det är inte så mycket som jag vill visa upp ännu nämligen. De som har erbjudit sig att slipa och spackla upp bilen åt mig ville att den skulle vara körbar innan de kunde ta sig an jobbet.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
EPG Kärnkraftstomte
2 augusti 2012 · 766 Inlägg

Allansson skrev:
Är också inne och tittar så fort det uppdateras. Ser riktigt fint ut under! big_smile

Tackar! Lite synd att undersidan är den sidan man inte ser sen bara.

keks skrev:
Helt galet bygge, men jag gillar de som faen!
prem lag dirr big_smile

Thanx! smile

Konrad skrev:
Intressant bygge som är skoj att följa!
Hoppa sdet löser sig med växlingslänkaget på ett smidigt sätt.

Kommer nog att köra som det är så länge, det funkar ju det är bara det att femman är lite trög att få i. Sen får jag väl se till att fixa kortare linkage i framtiden, just nu är det annat som har högre prioritet.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
defacto 0498 till 08: do you get it;)
2 augusti 2012 · 17 Inlägg

Sjukt bygge,
Prem lagd

0498 till 08 ;) Do you get it:P
teamvolvoracing Trucker
2 augusti 2012 · 1 220 Inlägg

En av dom grymaste byggerna, ha följt den sen starten!

Vissa är bara bättre än andra!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang