2962
Sök

Protestaktion mot höjda bränsleskatter?

3 235 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Jag hämnades på staten på mitt eget sätt:

Jag ställde av bilen, sket i att teckna försäkring, sket i att skatta eller besiktiga den och tankade avgiftsfri diesel. Detta gjorde jag i tre år, åch vet ni vad?
Det är en underbar känsla!

Trots att jag blev stoppad av polisen en gång och måste betala 5000 kr, så tjänade jag på det.
Jag sparade väl minst 20000 (inklusive böterna), och plus det jag sparade på att tanka avgiftsfri diesel.

Jag hade också en gammal dieselbil, och den gick ju på vad som helst, gammal friteringsolja, en viss procent etanol, en viss procent bensin...

Hur det känns att tanka diesel för ca 7 kronor litern? Det ska jag säga: fantastiskt!

Klart det är ju dumt och ansvarslöst att göra sånt, man vet aldrig vad som kan hända.
Men vad var det som fick mig att agera på det viset?  Staten...

indirekt tvingas folk att bli småkriminella.

Billackerare
737 Inlägg
28 december 2007
engolf skrev:
Jag hämnades på staten på mitt eget sätt:

Jag ställde av bilen, sket i att teckna försäkring, sket i att skatta eller besiktiga den och tankade avgiftsfri diesel. Detta gjorde jag i tre år, åch vet ni vad?
Det är en underbar känsla!

Trots att jag blev stoppad av polisen en gång och måste betala 5000 kr, så tjänade jag på det.
Jag sparade väl minst 20000 (inklusive böterna), och plus det jag sparade på att tanka avgiftsfri diesel.

Jag hade också en gammal dieselbil, och den gick ju på vad som helst, gammal friteringsolja, en viss procent etanol, en viss procent bensin...

Hur det känns att tanka diesel för ca 7 kronor litern? Det ska jag säga: fantastiskt!

Klart det är ju dumt och ansvarslöst att göra sånt, man vet aldrig vad som kan hända.
Men vad var det som fick mig att agera på det viset?  Staten...

indirekt tvingas folk att bli småkriminella.

Vad händer om du krockar med en nyare... BMW t.ex?

Corrado VR6R 3.0 Turbo

3 235 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Vad händer och ifall, och om...

Det hände inte. Och som jag skrivit ovan: det var ganska dumt och ansvarslöst.

Poängen var att jag "tvingades" göra detta för att inte gå i minus.

jag hade utgifter för bränsle på ca 1200 i månaden, och körde typ 3000 km.
Plus service och underhåll.

Eftersom jag ensam inte kan ändra nånting i politikvärlden, så måste jag ändra det jag kan. I det fallet var ju det att strunta i att betala fordonsskatt och bränsleskatt.

Var det rätt? Det får någon annan avgöra,
men nu har jag i alla fall "fått" tillbaka en del av de meningslösa och oberättigade skatter och avgifter.

3 235 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Hehe, läs under rubriken " Tanka innan årsskiftet" här på "Allmänt", står just det vi snackat om...

7 Inlägg
28 december 2007
skrota alla flygplan, bidra till att vi skulle kunna köra mer bil och utan katten:P heheh

Öh, barlös.
300 Inlägg
28 december 2007
Ska framföra lite åsikter till min far som sitter med i styrelsen för Transport arbetarförbundet.
Han sa att det lät lite intressant när jag små pratade om det, just kul att jag som 18 åring utan någon som helst livserfarenhet dras in i politik för att det jag älskar att göra hotas av skatter.
Kan tala om att båda mina amazoner konverteras till E85 innan dem kommer ut på vägen.

3 235 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Konverterade du själv, eller lät någon anna göra det?

Funderar på att kanske göra det på min golf-99, med lite osäker på vilken metod som är bäst/billigast/enklast.

Hur gjorde du för att konvertera, med bränsletrycksregulator?

Tack!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
28 december 2007
Tror inte det då det förmodligen sitter förgasare på Amazonen och du har insprutning på golfen.

Eftersom det inte är samma teknik så kan man inte konvertera på samma sätt.

I ditt fall EnGolf, börja med att prova med hur mycket E85 din bil klarar utan konvertering. Det ger viktiga ledtrådar för att välja konverteringssätt.

Kör upp din tank. När du fyller på börja med låginblandat 30% E85 knaske.
Tanka 3l E85 och 6l bensin. Går det åt H-E kan du alltid fylla på resten av tanken med bensin och då klarar du motorn.

Fortsätt med att köra slut på tankar och öka hela tiden inblandningen med 5%. Tillslut kommer motorn att kännas orkeslös och en motorvarningslampa för felaktigt lambdavärde tänds upp. När den gör det. Stanna bilen omedelbart! Tanka bensin. Detta för att förhindra motorskador.

Skulle gissa att detta sker vid någonstans mellan 40 och 90% inblandning av etanol (E85). Hur mycket den klarar beror på vilken motormodell och vilken generation av styrsystem som sitter.

Beroende på om du vill bygga din bil till en flexifuel eller bygga om den till att enbart gå på etanol så är det olika vägar att gå. Att enbart justera bränsletrycket kan funka, men chanserana att det inte blir optimalt är höga.

Många trimm och tuningfirmor kan mappa om din styrbox för etanoldrift. Det är det säkraste sättet.

Vill du veta mer så PM:a mig med dina frågor.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

3 235 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Tack ska du ha Magnus!

Nuförtiden blandar de ca 5% etanol i bensin och diesel, alla bilar oavsett bränsle klarar den procentetn av inblandning.
Jag ska försöka lista ut vilken gräns min motor klarar. Hade ju varit kul att kunna köra på etanol, men etanolpumpar finns ju inte överallt än, så det vore kanske dumt att konvertera den till 100% etanol i fall man drar nånstans utomlands...

jag läste på en sida om etanolkonvertering att man koppla in en styrbog till spridarna så att öppningstiderna förlängs och att den därmed får högre bränsletryck/mängd. Och den kunde man enkelt sätta på/slå av vid behov ifall man skulle tanka bensin igen.

Men först: ska se hur mycket etanol den klarar.

2 126 Inlägg
28 december 2007
Jag kör 25-30% etanol i Fiestan o det funkar fint, går bättre än med bara 95 oktan!wink
Dock ett stort fel vid minus går den som en påse nötter innan motorn blivit varm!!! Lite svårstartad e den med!!!

I min gamla XR2i körde jag med 50/50 blandning men i den hade jag större spridare och bättre bränslepump, den gick bra som fan!!!

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
28 december 2007
Lite bra fakta som jag hittat. Gå gärna in på https://www.skattebetalarna.se/Template … 0fb764bccc

Artikeln som den här informationen kommer ifrån.

Sänk fordonsskatten för alla när bensinskatten höjs
Höjda drivmedelsskatter motiverade av miljöskäl får inte vara ett trick för att få budgeten att gå ihop anser Skattebetalarnas Förening. Lika stora skattesänkningar bör därför komma bilisterna till godo.

En tvåbarnsfamilj som kör 3 000 mil om året betalar hela barnbidraget i drivmedelsskatt. Fyra av fem svenskar tycker att denna skattenivå är för hög och två av tre säger att rättvisan i skattesystemet skulle öka om den sänktes. Mot den bakgrunden är regeringens förslag om ytterligare höjningar utmanande.

– Få invänder mot ambitionen att minska vår miljöpåverkan, säger Nils Bohlin, chefekonom på Skattebetalarnas Förening. Dock är det viktigt att undvika mindre effektiv symbolpolitik och att få med sig folket på förändringarna. Är det rimligt att vägtrafiken, som står för mindre än tio procent av de globala koldioxidutsläppen, ska beskattas betydligt hårdare än andra utsläppskällor?

Att föreslå höjda bensinskatter och hänvisa till miljöskäl är en metod att få budgeten att gå ihop, som använts av regeringar av olika färg under de senaste 30 åren. För att komma ifrån detta förfarande föreslår Skattebetalarnas Förening att de föreslagna skattehöjningarna kompenseras fullt ut med andra skattesänkningar och subventioner som ytterligare bidrar till att nå de önskade miljömålen utan att snedvrida marknader.

– Ett bra exempel är att ta bort fordonsskatten. En bil som står parkerad släpper inte ut några avgaser och sliter inte på vägarna. Genom att lägga över hela skattebördan på drivmedel erhålls maximala ekonomiska incitament att både välja miljövänligare teknik och minska sin körsträcka. Detta utan att de som är beroende av bilen för sitt dagliga liv får en orimlig ekonomisk situation, konstaterar Nils Bohlin.

På längre sikt föreslås en reformering av energibeskattningen så att neutralitet uppnås mellan alla utsläppskällor. Dagens olika skatter vidhäftade med olika undantag bör ersättas av en enda. Denna ska baseras på mängden koldioxid som släpps ut och med koppling till de påvisbara miljökostnaderna. Detta ger stabila spelregler för alla marknadsaktörer samtidigt som en ekonomiskt effektiv minskning av koldioxidutsläppen uppnås.

– Dessa två enkla principer – ingen ökning av det totala skattetrycket och samma beskattning av alla utsläpp - skulle medföra en avsevärt starkare folklig acceptans för höga skatter på drivmedel, tror Nils Bohlin.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
3 235 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Se där, förnuftiga förslag:)

Men jag tvivlar starkt på att korkade politiker ens kommer att överväga det förslaget.

Det nämns en väldigt bra sak: nämligen att skatterna inte får höjas/skapas bara för att statskassan ska gå i plus. Alla höjningar ska kompenseras med sänkningar på andra håll (t ex  avskaffa fordonsskatten).
Det är också förnuftig att ha en typ av skatt, och inte massa oklara skatter som t ex: energiskatt, koldioxidskatt, växthuseffektskatt, bensinpumpskatt, politikerlönskatt och så vidare....

Jag betalar för medlemskap hos Falk (väghjälp), och enligt avtalet ska de bistå mig vid eventuella tvister, rättegångar och liknande vad gäller bil/ansvar osv.
Bara en tanke som jag haft: skulle det vara möjligt att stämma staten för orimliga beskattningar på fordon/bränsle, och driva det ända till högsta domstolen?
Det är klart jag själv inte har råd med att gå emot staten, men hade det inte varit skönt att få juridisk hjälp meed detta, och eventuellt vinna? Då hade man garanterat kommit med i historieböckerena...smile

Bilismen står för knappt 10% av alla koldioxidutsläpp...
Vem/vad  för fan står då för resten?

3 235 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Det kan kanske låta hårt att beskylla de ledande politikerna för att bluffa och ljuga. Men det är faktiskt precis vad de gör när de påstår att de vill höja bensinskatten av miljöskäl. Miljöargumenten är bara ett kamouflage för att få in nya skattemiljarder.

Fundera på följande fyra argument:

1.Bensinskatterna går inte till miljösatsningar

Miljöskatterna är inte s k specialdestinerade utan de går bara in i budgeten. Många människor har sagt att de är beredda att betala miljöavgifter om pengarna används till miljöförbättrande åtgärder. Men så är ju inte fallet.

2.Höjd bensinskatt leder inte till mindre bilkörning

Det har finansdepartementets egna utredare flera gånger redan konstaterat. Vi kör bil i Sverige därför att vi behöver det, inte för att det är så billigt. Undersökningar från tidigare bensinskattehöjningar visar att vi fortsättar köra lika mycket. Däremot ökar skatteinkomsterna till staten ökar. Detta vet alla politiker. Vad är det för positivt för miljön med detta?

3.Koldioxidskatten är helt olika i olika sektorer.

Högst beskattning är det per kilo koldioxid just från vägtrafiken. Industri, elproduktion, sjöfart, flyg osv betalar mycket mindre skall eller ingen alls. Men det är exakt likadan koldioxid som släpps ut från alla källorna. All koldioxid har samma effekt i atmosfären. Ska man ha skatt på koldioxid borde den vara densamma på alla källor. Men istället för att införa koldioxidskatt på på andra områden så höjer politikerna skatten på bensin ännu mer.

4.Från FN:s klimatpanel (IPCC) finns det rekommendationer om hur hög skatt på koldioxidutsläpp som behövs i framtiden för att vi skall klara de klimatmål som är uppställda (fram till år 2020 rekommenderar IPCC ca 40 öre/kg). Sveriges koldioxidskatt på bilism är redan idag över 1,50 kr/kg.

Nästa gång IPCC skall ha sammanträde lär det bli på något lyxhotell på Bali. Tror ni att toppolitikerna och experterna kommer åka tåg dit och bo på ekologisk camping?

Men här i Sverige skall ensamma mamman i Slite i sin gamla Opel Kadett få ännu högre bensinskatt och magrare hushållskassa. Tänk på detta när ni nästa gång hör någon skenhelig politiker tala om höjd bensinskatt för miljöns skull!

utklipp från: http://www.bensinskatteuppror.se

782 Inlägg
28 december 2007
richardoo290 skrev:
http://www.bensinskatteuppror.se/

Jag och alla mina släktingar och vänner har skrivit på..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Makaronborrare
993 Inlägg
28 december 2007
richardoo290 skrev:

Skrev under den protestlistan redan när sossarna satt vid makten och sen dess har det inte hänt ett piss tyvärr. Bara att konstatera att alla politiker oavsett färg ignorerar folkets missnöje i denna frågan. Så tyvärr tror jag inte att namninsamlingen kommer hjälpa hur många underskrifter den än kommer få.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
28 december 2007
calibra1992 skrev:
richardoo290 skrev:

Skrev under den protestlistan redan när sossarna satt vid makten och sen dess har det inte hänt ett piss tyvärr. Bara att konstatera att alla politiker oavsett färg ignorerar folkets missnöje i denna frågan. Så tyvärr tror jag inte att namninsamlingen kommer hjälpa hur många underskrifter den än kommer få.

vad krävs av folket för att dem ska lyssna då? jo demonstrationer! men tyvärr så blev min tråd om det låst utan anledning och svenskar är alldelles för lata för att demonstrera mot en sådan sak. 95% sa .. jag ska jobba/för långt/orkar inte

så tyvärr dessa 2 faktorer gör att bensinpriset kommer fortsätta höjas hela tiden... 20kr om 1-2 år lätt!  vad säger folk då?  demonstrera ? nee de är för jobbigt!

104 Inlägg
28 december 2007
Det är ju rätt konsigta att just i denna fråga så tror helt plötsligt på vad politikerna säjer ?
Tycker det verkar väldigt konstigt.
Angående protestaktionen: det mest effektiva vore väl ändå att göra precis som politikerna vill få oss att tro att dom vill,( det blev komplicerat där hoppas ni fattar hur jag menar) Nämligen sluta köra bil (bruksbil , absolut inte entusiastbil) ? Tänk er själv om bara 50% av alla sveriges bilister på Onsdag efter nyår tog tåget bussen spårvagnen eller nåt annat till jobbet ?
För det först skulle det bli kaos , sen skulle säkert folk komma för sent o,s,v
Större "supermarkets" skulle tappa kunder i mångmiljonklassen (i intäkter) m,m
MEN hur ser det ut i statskassan efter några månader ? Eller ett helt år. ?
Kick´m in the balls ! lol

Fy faaaaaaaaaaaaan va kul det hade vart att höra dom försöka slingra sig ur den sitsen !
Jag hade absolut åkt till stockholm ock ockuperat en åhörarbänk + en thermos kaffe !
Hade inte missat det för allt i världen
Senast redigerat av nova383 (28 december 2007)

Dogs have owners, cats have staff....

3 235 Inlägg
28 december 2007
Trådstartare
Klart nån protestlista inte hjälper...

Jag är redo att blockera hela Stockholm bara för att få fart på grejerna.
Står delar av stan helt stilla i några dagar, då kommer politikerna fram för att förhandla, de kan ju gömma sig för folket vrede i evigheter.

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
28 december 2007
engolf skrev:
Klart nån protestlista inte hjälper...

Jag är redo att blockera hela Stockholm bara för att få fart på grejerna.
Står delar av stan helt stilla i några dagar, då kommer politikerna fram för att förhandla, de kan ju gömma sig för folket vrede i evigheter.

precis, jag skapade en tråd och försökte planera ihop de med folk! 95% av gorgarna ville inte sen blev tråden av nån konstig anledning låst...
men jag är gärna på! kom på ett bra sätt som vi kan sprida infon vidare så kan du ja o 2-300 andra stå och blocka i stockholm .. sen när reinfeldt väl kommer för o prata med oss ett par dagar senare säger vi!  bensinen skall kosta 10kr jämnt och inte ett öre mer och från o med idag är det förbjudet för er att höja skatten! nu uppfyller du våra krav annars flyttar vi oss aldrig!!

Sök