Hjälp med att sätta på dekaler

Warcry
23 november 2005 · 271 Inlägg

Jag har aldrig satt på några dekaler innan men har nu fått en till framrutan och 2 till sidorna.
Jag har läst igenom anvisningarna men det är en sak jag inte förstår riktigt...
Jag testade på några provdekaler dom skickade med.

När jag ska dra bort texten från "baktejpen" så kommer bara några bokstäver med och dom andra sitter kvar på andra tejpen.

Hur gör jag för att få med mig alla bokstäver på samma gång?
Kan man värma upp dekalen eller nåt sånt?

PeppeVectra Peppe Vectra
23 november 2005 · 1 076 Inlägg

puttsa ruta enormt väl.  börja med att dra en runda med vanligt fönsterputts och avsluta med att dra rutan med T-röd. märk upp noga var du ska ha treeamern du får bara ett försök.
man kan om man vill klippa mellan bokstäverna så dom inte ser helt pitt ut sen. komplicerat att förklara.
Det bästa sättet är som du tejpar fast hela streeamern i kant med taket och klipper isär bokstäverna , drar bort plasten som skydda klistret och limmar dom en och en, minst risk för bubblor då du kan koncentrera dig på en sak istället för en massa. tex 

Min bil  ..  klipp dom så du bara kan koncentrera dig på at få en bokstav perfect åt gången.

Använd plastskarapan som jag förmodar att du fick med , flitigt där du fäster bokstäverna.

Nåt mer du vill veta så fråga. lite ont om bokstäver just nu  smile

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Warcry
23 november 2005 · 271 Inlägg

Det blir lite krångligt att klippa ut en och en bokstav för det går en tribal igenom bokstäverna också, så jag vill veta hur man får med sig alla bokstäver/detaljgrunkor på samma gång när jag drar bort bakpappret

PeppeVectra Peppe Vectra
23 november 2005 · 1 076 Inlägg

till att börja med kanske jag ska fråga vad det är för något och var de ska sitta.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
PeppeVectra Peppe Vectra
23 november 2005 · 1 076 Inlägg

framrutan är inga problem om dom nu är skurna till din bil då är allt rätt från börja då är de bara tt följa mitt råd ovan utan att klippa isönder då  smile

men tribalen på sidan av bilen hade nog inte ens jag vågat mig på. dom som håller på med sånt har en speciell lösning dom tvättar bilen med innan dom klistrar dit märket, de går inte med T-röd tror jag för då blir nog lacken flammig. men de är ju samma princip du använde på sidan som på framrutan, utan klippa då, tejpar fast den i överkanten å mäter in den på bilen ta tejpen uppifrån å går neråt. när den är lång år de ju possitivt å ta fårn en hörna, men alltid uppifrån för de är ju där de är rätt från början.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Warcry
23 november 2005 · 271 Inlägg

Jo, men fortfarande inte svaret på min fråga.
Det jag ville veta var:

Hur får jag dekalen att lättast släppa från bakpappret och fastna på tejpen??

Pälle
24 november 2005 · 121 Inlägg

Warcry skrev:
Jo, men fortfarande inte svaret på min fråga.
Det jag ville veta var:

Hur får jag dekalen att lättast släppa från bakpappret och fastna på tejpen??

Gnugga lite på tejpen/appliceringsfolien först, med en trasa eller FÖRSIKTIGT med plastskrapa, så att den verkligen biter tag i dekalen, dra sen försiktigt av bakpappret, man kan behöva vara med och pilla lite på dekalen så den hänger med appliceringsfolien istället för att sitta kvar på pappret!
Och klaga hos den som skurit dekalerna åt dig, det låter som om det varit lite för högt skärtryck!

/Pelle

Pälle
24 november 2005 · 121 Inlägg

Varför använda vatten? Är inte folien för vattenapplicering finns det ingen anledning till att blaska ner hela bilen! Tvätta innan med något som är vaxlösande, inte T-röd som sagt, och sen helt enkelt "torr" applicera om det rekommenderas.
Klåpare eller inte, jag har iallafall försörjt mig på foliemontering sen 1996 så ett eller annat har jag börjat begripa  wink

/Pelle

CoSmoZ 2lateuloose
24 december 2005 · 543 Inlägg

att köra torrt är bäst & svårast!
så jag skulle köra det blött med vatten & lite såpa! om jag var dej! 
men rengör ordentligt me t-sprit & låt allt torka innan du tar ut bilen i kylan

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
style
24 december 2005 ·

har ingen brådska när du sätter dit dekalen och som sagt renjör ordentligt.
Ifall det uppstår blåser så låt dom vara först ett tag dom kan torka ut av sig själv annars är det bara att ta en nål.
Mvh Ante

Pälle
24 december 2005 · 121 Inlägg

CoSmoZ skrev:
att köra torrt är bäst & svårast!
så jag skulle köra det blött med vatten & lite såpa! om jag var dej! 
men rengör ordentligt me t-sprit & låt allt torka innan du tar ut bilen i kylan

Torrt ja, det blir klart bäst! Och ska man tvätta med t-röd så måste man vänta iallafall minst en timme innan dekalerna monteras, den avdunstar väldigt långsamt och spritblåsor i folien är inte kul! Fast det är klart, man kan alltid punktera dom efteråt..

/Pelle

Scorren
24 december 2005 · 186 Inlägg

Gör rent, klistra på, fukta bakpappret och gnugga, dra bort!!! Effektivast och lättast för amatörer som mig big_smile

Catch me if you can!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang