4597
Sök

Hur räknar/listar man ut vilka spridare man ska ha när man ska trimma en motor?

50 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Hur räknar/listar man ut vilka spridare man ska ha när man ska trimma en motor?

Tack på förhand.

Funktion före skönhet!

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 januari 2008
#2
är igentligen rätt invecklat
man måste ta hänsyn till bränslets densitet, bränslets energievärde ,effekten man eftersträvar (och under vilket duty man vill uppnå det) samt motorns verkningsgrad

såhär brukar jag räkna:
(effekt i hk / 1,3596) / (Bränslets densitet * Bränslets Energievärde * (Motorns verkningsgrad / 100)) * 60 / Antal spridare = Spridarstorlek i cc
sen gångrar man med hur många % duty


50 Inlägg
5 januari 2008
Trådstartare
#3
Okay, Men hur vet ja vad bränslet har för densitet då?

Funktion före skönhet!

Dr. Turbo
459 Inlägg
5 januari 2008
#4
0.745kg/Liter för bensin och 0.78 för e85

energivärde:
43.8 MWs/kg bensin och 30.4 för e85

en vanlig bensin motor (4 ventilsteknik) brukar ligga på ca 26% verkningsgrad


1 Inlägg
5 januari 2008
#5
Big Al skrev:
0.745kg/Liter för bensin och 0.78 för e85

energivärde:
43.8 MWs/kg bensin och 30.4 för e85

en vanlig bensin motor (4 ventilsteknik) brukar ligga på ca 26% verkningsgrad

Kan man lita på siffrorna till 100%?

Mvh

440 Inlägg
5 januari 2008
#6
vad för efekt hadde du tänkt dig?? 4 cyl motor??? mvh jim

jim ..

1 661 Inlägg
5 januari 2008
#7
Du kan på ett enklare sätt räkna ut hur mkt ett par spridare klara i en bensinmotor.
Ta spridarstorleken och gångar med antal cyl och delar allt med 6.
Så har du en sexa så räcker det med bara spridarstorleken, 550cc spridare klarar ca 550hk.
Har du en fyra så klarar 550cc: 550*4/6 = ca 367 hk.
OBS: Detta tar inte hänsyn till nån form av BTR.
MVH

2 126 Inlägg
5 januari 2008
#8
Motorns beräknade effekt i hk, var realistisk och fantisera inte.
(Max hk x B.U.L.)/(Antalet spridare x 80 % ) = Spridarens statiska flöde i ccm/min
Exempel till en 300 hk 4-cyl motor med 4 st spridare krävs:
(300 x 5,1)/(4 x 0,8)= 478 ccm /min     Vet du spridarstorleken kan effekten de räcker till lätt räknas ut: (ccm/min x antal x 0,8)/5,1= hk
Exempel med 4 spridare á 600 ccm/min:
(600 x 4 x 0,8)/5,1= 376 hk

Lånat ifrån: http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm


1 661 Inlägg
5 januari 2008
#9
Big_JN skrev:
Motorns beräknade effekt i hk, var realistisk och fantisera inte.
(Max hk x B.U.L.)/(Antalet spridare x 80 % ) = Spridarens statiska flöde i ccm/min
Exempel till en 300 hk 4-cyl motor med 4 st spridare krävs:
(300 x 5,1)/(4 x 0,8)= 478 ccm /min     Vet du spridarstorleken kan effekten de räcker till lätt räknas ut: (ccm/min x antal x 0,8)/5,1= hk
Exempel med 4 spridare á 600 ccm/min:
(600 x 4 x 0,8)/5,1= 376 hk

Lånat ifrån: http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm

Pratar du med mig? Jag fantiserar inte, jag ville bara förklara på ett enkelt sätt.
Kan du detta eller kopierade du från din källa?
Dina 80% ska mostvara Duty och det går köra ganska nära 100% ifall man vill.
Kanske inte om man bonntrimmar men det går.

Så ska ni räkna på vanligast duty som är det så som Big_JN sade.

50 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
#10
Har tänk att hamna runt 300hk, B230fk är det.

Nån som har koll på vilka bilar dom har värre spridare som man kan använda sig av så man slipper köpa nya, vill ju hålla nere kostnaderna om de går.



Tack för alla svar!

Funktion före skönhet!

5 710 Inlägg
7 januari 2008
#11
henke_144 skrev:
Har tänk att hamna runt 300hk, B230fk är det.
svar!

Då är ju Volvos beprövade "968-or" rätt lagom, finns drösvis på begaganatmarkanden.

MVH Jonas
..............

1 311 Inlägg
7 januari 2008
#12
vilken dc hamnar 968orna på vid 300hk på en fyra?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

10 287 Inlägg
7 januari 2008
#13
Tre problem:

- Olika motorer kräver olika mängd uppfettning/kylning med bränsle vid överladdning. Detta ser man först när man provar grejorna i bänken.

- En kall motor har rätt stor uppfettning - kör man då motorn till full-last kall så krävs det reservkapacitet hos spridarna.

- Laddtrycksspikar händer även den bäste - då gäller det att dels ha soppamapp som hänger med , spridare som räcker till och en tändmap som backas hem ordentligt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

50 Inlägg
7 januari 2008
Trådstartare
#14
Att trimma är en ventenskap har ja märkt, inte bra å slänga ihop nått å åka smile

Vilka bilar sitter 968orna på då? ifall ja kommer över några på nån skrot.

Funktion före skönhet!


Sök