Sharky
28 mars 2008
· 10 287 Inlägg
Nu gör du som pappa säger och byter kam pöjk!....
Orginal skitkam slår man sönder direkt man plockar ur den.
Skillnaden mellan att sitta med en trött orginalkam och en (egentligen) sugmotorkam såsom VX3 elle A är rejäl. Och jobbet att byta är litet. Skit i att lägga ner pengar på öppet filter och lägg dom på kam + kambyte istället.
Att byta kam är första steget i det som är viktigast i trimning, att se till att motorn andas bättre. Att med orginal T-kam på en 940 LTT/FTT ladda mer än typ 1 bar är meningslöst eftersom man bara bygger laddtryck och inte effekt.
Skolexempel på vad en motors andning kan göra ser ni bl a på min 940. Där fick jag ut 443 Hkr vid 1.18 bar...(Nukräver det 16V topp samt en massa fnul men det är ett exempel på hur effektivt det går att göra även en sunkig traktormotor)
/Göran
Norman_1 skrev:
Hmm öppet filter blir de.. mycket snyggare:P men någon bättre kam blir de nog inte. ska inte ha för mycket krångel! men tack för svar
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI