1824
Sök

Hjärntvätten om miljöhotet.

349 Inlägg
1 april 2008
Att klimatet ändras är bara naturligt. jorden genomgår bara så kallade cyklar där tempraturen går upp och ner...

http://www.bensinskatteuppror.se/  <------------ SE HIT ALLA big_smile

Framtidens motor: http://www.youtube.com/watch?v=yx8dapgeRbY     

XD

8 156 Inlägg
1 april 2008
doctor_doodle skrev:
Alternativ 3: Naturgas - Är fortfarande i utvecklingsstadiet, och jag vet inte hur det fungerar direkt så jag låter detta vara osagt, men jag vet i alla fall att det inte är ett alternativ.'

Naturgas är samma sak som fossilgas. Dvs man hittar det på samma ställen som oljan. Långt nere i backen.

Biogas är något helt annat. Fungerar utmärkt i Linköping. Slakteriavfall och sopor (som Svensk Biogas dessutom får betalt för att ta emot) blir till biogas och restprodukten säljer man till bönder som gödsel.
Alla bussar och väldigt många taxibilar går på biogas i Linköping. Det har lett till en bättre innerstad och bränslekostnaderna är ju mindre än om man skulle kört på diesel. Blir inte heller lika mycket gifta utsläpp som vid etanoldrift.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

100 Inlägg
1 april 2008
Ertiyed skrev:
Att klimatet ändras är bara naturligt. jorden genomgår bara så kallade cyklar där tempraturen går upp och ner...

http://www.bensinskatteuppror.se/  <------------ SE HIT ALLA big_smile

Framtidens motor: http://www.youtube.com/watch?v=yx8dapgeRbY     

XD

Hahahaha! respekt!

100 Inlägg
1 april 2008
Phaetoon skrev:
doctor_doodle skrev:
Alternativ 3: Naturgas - Är fortfarande i utvecklingsstadiet, och jag vet inte hur det fungerar direkt så jag låter detta vara osagt, men jag vet i alla fall att det inte är ett alternativ.'

Naturgas är samma sak som fossilgas. Dvs man hittar det på samma ställen som oljan. Långt nere i backen.

Biogas är något helt annat. Fungerar utmärkt i Linköping. Slakteriavfall och sopor (som Svensk Biogas dessutom får betalt för att ta emot) blir till biogas och restprodukten säljer man till bönder som gödsel.
Alla bussar och väldigt många taxibilar går på biogas i Linköping. Det har lett till en bättre innerstad och bränslekostnaderna är ju mindre än om man skulle kört på diesel. Blir inte heller lika mycket gifta utsläpp som vid etanoldrift.

Ok, Bara det fungerar så är det ju no problemas:D

553 Inlägg
1 april 2008
kan bara hålla med trådskaparen, jorden har haft ombytligt väder sedan länge och detta vet man. att hålla på och beskatta den enskillde svensken och dess bilåkande, plus alla transport företag kommer i längden bara att drabba samhället. sunt förnuft säger ju att världsekonomin inte kommer fungera utan fungerande transportmedel.

874 Inlägg
1 april 2008
doctor_doodle skrev:
+ att alla i sverige är inte byggda av pengar och har inte råd att köpa en "miljöbil". Och alla vill inte ha någon liten fjuttbil där man får in en badoll och en låda kex.

lol

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

349 Inlägg
1 april 2008
Chrill27 skrev:
kan bara hålla med trådskaparen, jorden har haft ombytligt väder sedan länge och detta vet man. att hålla på och beskatta den enskillde svensken och dess bilåkande, plus alla transport företag kommer i längden bara att drabba samhället. sunt förnuft säger ju att världsekonomin inte kommer fungera utan fungerande transportmedel.

Nä men om man inte trivs så får man väl flytta till en annan planet då antar jag ;P

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
1 april 2008
kanske vill politikerna få över oss alla från bensin till etanol.. sen etanol + el... sen enbart el bilar..
varför? jo för i framtiden finns ingen olja och man måste börja få fram alternativ nu..

skrämmer man folk med detta så köper folk miljöbilar = biltillverkarna kan göra bättre o bättre miljöbilar..
snart har vi en bil som funkar jättebra enbart på el.. så när oljan tar slut om 50 år är alla bilar el-drivna.. alla plan med.. och fabrikerna är miljövänligare/går på tex: soljus??... min teori
Senast redigerat av richardoo290 (1 april 2008)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
1 april 2008
zovix skrev:
Sticker ut hakan lite och förväntar mig en hel del mothugg men!

Jag kan inte låta bli att bli förbannad och irriterad på denna miljöhysteri som råder. Koldioxid hit och fossila bränslen dit och förbannade bilar här och miljöpartist där. Till att börja med så råder det inget tvivel om att klimatet ändras, det gör det och har så gjort genom århundraden eller årmiljonerna. Men att ha mage att påstå att det beror på bilar och fossila utsläpp, det gör mig förbannad.

Faktum är att forskarna inte har en aning om varför klimatet ändras!

Varför inte, undrar ni. Jo för att man har för lite mätdata och för modern mätdata. Vi har med modern teknik (termometern) kunnat övervaka klimatet i ca 250år. Jordklotet har funnits och förändrats i ca 4,5miljarder (4500 000 000år) och värden har förändrats under de här åren. Framför allt så hade vi från början en kontinent och nu har flera! Vi har haft istider flera gånger. Vi har hittat fornlämningar av växter som kräver medelhavsklimat i den sibiriska tundran som nu är frusen året om!

Dessutom har man beräknat att den mängd koldioxid som släpps ut från större vulkanutbrott gör att det skulle krävas ungefär tre större utbrott för att släppa ut lika mycket koldioxid som människan gjort sedan industrialismens början!

Jag anser att det enbart är självgoda människor med storhetsvansinne som påstår att vi människor kan ändra och påverka hela jordklotet på en sådan kort tid. Så om vi inte kan vare sig bevisa detta eller något annat så varför tjatar man om det hela tiden? Jo det finns tyvärr ett enkelt svar på den frågan också. Nämligen människan är rädd för förändringar och den rädslan kan man som politiker spela på och på så sätt enkelt dryga ut stadskassan utan att någon protesterar. Allt är ok bara man använder orden "miljö" eller "koldioxid" eller "utsläpp" i sina argument. Snart kommer man undan med mord om man hävdar att man gör det för miljöns skull!

Hoppas jag öppnar ögonen på någon!

/Magnus

[edit] Stavfel

Håller med! Vi har i ca: 200års tid mer å mer fattat hur jorden fungerar, och allt skitnödigt snack om ozonskiktet, och växthuseffekten blir man gött trött på. Som du säger så har eruptioner från vulkaner och seismologi bra mkt större inverkan på klimatet. (som för övrigt beter sig som det alltid gjort de senaste miljarder åren) vi har väl svårt å fatta hur obetydliga vi faktiskt är här på jorden.

Sky´s the limit...

104 Inlägg
2 april 2008
richardoo290 skrev:
kanske vill politikerna få över oss alla från bensin till etanol.. sen etanol + el... sen enbart el bilar..
varför? jo för i framtiden finns ingen olja och man måste börja få fram alternativ nu..

skrämmer man folk med detta så köper folk miljöbilar = biltillverkarna kan göra bättre o bättre miljöbilar..
snart har vi en bil som funkar jättebra enbart på el.. så när oljan tar slut om 50 år är alla bilar el-drivna.. alla plan med.. och fabrikerna är miljövänligare/går på tex: soljus??... min teori

Ligger säkert mycket i det du säjer.
Det som jag undrar över är var ska dom hitta pengarna istället, när statskassan loosar skatten på fossila bränslen ? Kanske man "helst plötsligt" bör minsann arbeta tills man är 95 ? Eller så kanske dom lagom tills dess "kommer på" att elbilarn är minsann jättefarliga för miljön på nåt sätt, som dom naturligtvis "bevisar" med nån halvflummig teori och måste naturligtvis beskattas därefter.
Eller kanske nån mediakåt politiker kan komma ut med en ny bok i ämnet ?

För övrigt anser jag att Al Gores bok borde döpas om till " En bekväm sanning" för det är precis det den är . En väldigt bekväm sanning .......för poitikerna ! lol

Dogs have owners, cats have staff....

892 Inlägg
2 april 2008
Jag håller med, till VISS del!

Det är miljöhysteri nu, och det tycker jag är riktigt bra, kanske folk börjar tänka till lite extra. Det är ju sant att man inte riktigt vet varför det händer, men det HÄNDER ju. Spelar liksom ingen roll vad det beror på, kan vi göra något åt det så varför inte?

MEN!

Man måste väl ändå börja i rätt ände?

Det är en jävla hetsjakt på allt bränsledrivet, i synnerhet bilar (läs bilister), och det tycker jag är riktigt snett. Dagens bilpark skräpar ju inte ner speciellt mycket, en SUV har ju i många fall inte mycket större motor än en 2.0l Volvo. Jämför med jordbruket och kött produktionen. Om alla blev vegitarianer (nej, är själv inte det än) och slutade käka kossor så skulle man minska mängden utsläpp av växthusgaser rätt kraftigt. Det är lätt värre än bilar, till och med värre än flygplan!
Jag tror politiker ger sig på trafiken för det är billigt och enkelt att göra det och det vekar som om man bryr sig, fast egentligen inte riktigt tar reda på fakta...

Sen en sak till jag stör mig hårt på, är när en 15-16 årig tjej står på gatan med flyers och frågar om man vill stödja greenpeace, som jag har för mig, liksom miljöpartiet, kämpar mot kärnkraft...
Kärnkraft är ju ett av de kraftigaste och mest miljövänliga alternativ vi har idag så jag kan för mitt liv inte förstå att nån vill stänga igen det? Jag kan tänka mig att förespråka en nedläggning av kärnkraft (med det menar vi fission), när vi kör med fusion eller nått annat lämpligt som faktist kan ersätta, dvs. vara bättre, billigare och renare.

Så, nu har jag avreagerat mig lite, hjälper att skrika lite. big_smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Byfåne
368 Inlägg
2 april 2008
Jag säger inte till folk vad dom ska tycka och tänka men jag tycker folk ska skaffa säg en egen uppfattning om "miljöhotet". Problemet idag är i vi får "fakta" av media, politiker och foskare som inte har en opartisk riktning på sin forskning.

richardoo290 skrev:

En liten rolig detalj. Det är "fakta" bland allmänheten att oljan tar slut om 50 år. Grejen är att folk har sagt det sen oljekrisen på 70talet och det är en stor lögn. Med dagens teknik kan man hitta olja på fler och fler ställen och ingen vet hur länge oljan räcker.

553 Inlägg
2 april 2008
Bubbaman skrev:
Jag säger inte till folk vad dom ska tycka och tänka men jag tycker folk ska skaffa säg en egen uppfattning om "miljöhotet". Problemet idag är i vi får "fakta" av media, politiker och foskare som inte har en opartisk riktning på sin forskning.

richardoo290 skrev:

En liten rolig detalj. Det är "fakta" bland allmänheten att oljan tar slut om 50 år. Grejen är att folk har sagt det sen oljekrisen på 70talet och det är en stor lögn. Med dagens teknik kan man hitta olja på fler och fler ställen och ingen vet hur länge oljan räcker.

Precis så har man hört ganska mycket om att oljan ska ta slut, men samti

1 228 Inlägg
2 april 2008
Gillade det där inlägget med att om alla blev veterarianer så skulle vi minska utsläppen! Visst kanske vi skulle minska dem, men all kreatur skulle så smånigom dö ut, och det är just kreaturen som släpper ut mest "avgaser" i from av metangas! Ät kött och rädd denna planet.

1 171 Inlägg
2 april 2008
? Skulle vi sluta äta kött så skulle ju inte fler djur födas upp hela tiden kontinuerligt. Det är ju den skillnaden. Annars blir det ju samma om ett djur dör och hamnar i ett annat djurs mage eller om det hamnar ute i skogen direkt.

396 Inlägg
2 april 2008
Ni här som snackar om cykler och grejer, visst har ni rätt om att istid och så har gått i olika cykler och att värmen alltid har kommit innan dom. Men den vi är inne på är inte likadan som dom andra jag ahr sett. Våran går mycket mer ständigt uppåt i temperatur ökning medans dom andra har mycket dalar och toppar. Nått står fel till och att det snart kommer dö fler djur och vi kommer få mer sjukdomar, och miljöflyktingar gör ju inte skiten bättre heller. men men, skit i att tro på det grabbar!

Gödseldräng
4 529 Inlägg
2 april 2008
kul om alla jordbrukare slutade bruka sina marker roll NOT
ni säger att ni skulle bli vegeterianer
det mesta kommer från jordbruket hur ska ni få det då ?
och alla som skyller på djuren lol dom har alltid funnits längre än människan har gort me för den delen
och det har inte varit problem förr och nu är det inte så mycket djur kvar om man jämför vad det var för 15-20 år sen
då många bönner har lagt av för det inte lönar sig att vara bonne längre
ruskigt dåligt betalt kan jag lova

edit
bryr mig inte ett skit om utsläppen för den delen heller
jag är redan dö när det börjar bli allvarligt roll
Senast redigerat av Team-Adolfsson (2 april 2008)

Fartdåre!
592 Inlägg
2 april 2008
Ja ska iaf ha ett eget Ozonhål! De kämpar ja för!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

1 079 Inlägg
2 april 2008
Jag tycker det är bra att det är en diskussion om det hela, men man matas med information från en sida hela tiden samtidigt som man beskattas upp över öronen, visst är det bra att tänka på miljön och försöka bli bättre men.... aja man ska inte länka till konspirationsteorier men tänk OM det här stämmer? http://www.youtube.com/watch?v=Io-Tb7vTamY

Såg nåt tv-program det var nån forskare där som stod på andra sidan och kritiserade det hela, han hade faktiskt en del poäng trots att han blev nästan lynchad.

Som sagt man får bilda en egen uppfattning, men jag skulle nog ta överbefolkning som ett större hot. På nåt vis jämnar moder natur ut det hela hehe.
Senast redigerat av Madhouse (2 april 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

399 Inlägg
2 april 2008
Bra skrivet. ja håller med. Men Miljön är viktig det får man inte glömma. Ja kör ingen miljö bil precis:P men tänker på Miljön ändå Hemma på Jobbet osv....

VOLVO for life

Sök