1813
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
27 april 2014
håller med goffen där, har ett kugg mindre fram på min XT, är inte samma hoj som med originaldrevet. Skillnad gör det utan tvekan

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

210 Inlägg
27 april 2014
TS_quattro skrev:
håller med goffen där, har ett kugg mindre fram på min XT, är inte samma hoj som med originaldrevet. Skillnad gör det utan tvekan

Okej, det verkar ju lovande! smile
men om de gör såpass stor skillnad, kan ja ändå klara mej med att spänna bak däcket för att sträcka kedjan eller kommer ja va tvungen att kapa kedjan? smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 april 2014
räcker gott att sträcka litegrann (om inte kedjan är slut, men då ska den ju ändå bytas...)
tänk på att inte sträcka för mycket, hojar med lång fjädringsväg ska ha ganska mycket spel för att inte slita sönder saker vid djupa kompressioner....

och just det, man ska inte stirra sig blind på "en kugge, det är ju ingenting" man måste räkna i % säg att originaldrevet har 14 kuggar, du byter till 13. 13/14=0,92 du har alltså sänkt utväxlingen med 8% vilket är nära på en tiondel, gör en ganska rejäl skillnad...
Senast redigerat av TS_quattro (28 april 2014)

Numera leg. grusligist!

2 Inlägg
28 april 2014
Jag har precis besiktigat min Kymco Xciting och den gick igenom men besiktningsmannen påpekade att att styrlagret behövde bytas. Styret rörde sig för lätt tyckte han. Dock ingen anmärkning i protokollet. Han sa också att det var farligt för styret kunde låsa sig. Min svärson reagerade på detta och sa att han inte hört talas om nåt sånt och undrade om det verkligen stämde. OBS han skrev inget i protokollet.

Har ni nån erfarenhet av detta eller nån annan synpunkt?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
28 april 2014
rörde det sig för lätt ? låter konstigt.
Hör man inga missljud från lagret och det går mjukt och fint så behöver du inte byta det

2 Inlägg
28 april 2014
Inga missljud. Förstår inte vad besiktningsmannen fick det ifrån. Tack Cheeva. Jag litar alltid på skåningar :-)

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 april 2014
rör sig för lätt låter konstigt i mina öron, glapp och oljud är väl en sak som kan ge problem, men "rör sig för lätt" låter helt enkelt som skitsnack i mina småländska öron, tinnitus till trots...

Numera leg. grusligist!

Highland Street Crew
170 Inlägg
28 april 2014
Hej alla glada bikers!

Det är så att jag har tänkt ta tungt mc-kort och har därav lite frågor.
(vill ni inte svara på vissa är det helt ok.)

1. Vilken typ av cykel skulle du rekommendera till en nybörjare? (offroad, sport, touring osv.)

2. Hur stor slagvolym (cc) skulle du rekommendera? (Har enbart kört crossmoped innan)

3. Ska man redan från början skaffa egen utrustning eller är det värt att låna från trafikskolan?
Tänker mest på passform osv. (är bredare än vad jag borde och har litet huvud tongue)

Tackar på förhand för svar och önskar er en kväll.
Mvh Markus

1 863 Inlägg
28 april 2014
Shewii skrev:
Hej alla glada bikers!

Det är så att jag har tänkt ta tungt mc-kort och har därav lite frågor.
(vill ni inte svara på vissa är det helt ok.)

1. Vilken typ av cykel skulle du rekommendera till en nybörjare? (offroad, sport, touring osv.)

2. Hur stor slagvolym (cc) skulle du rekommendera? (Har enbart kört crossmoped innan)

3. Ska man redan från början skaffa egen utrustning eller är det värt att låna från trafikskolan?
Tänker mest på passform osv. (är bredare än vad jag borde och har litet huvud tongue)

Tackar på förhand för svar och önskar er en kväll.
Mvh Markus

Jag håller på med kortet nu och i höstas köpte jag en custom hoj, passar inte alls mig så jag ska köpa en Suzuki Bandit som jag körde på trafikskolan. 650cc räcker bra tycker jag när man är nybörjare, går ju alltid att byta upp sig sen.
Jag köpte egen utrustning, den på trafikskolan hade sett sina bästa dagar kan jag säga.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
28 april 2014
Jag skulle rekommenderat det som körkortsböckerna kallar för "standard" hoj.

Hur stor motor du ska ha spelar mindre roll, köp en hoj du känner dig bekväm på istället smile du kommer ha roligt även om du inte har en 1200cc mellan benen !

När jag tog körkort hade jag egen hjälm och handskar sen lånade jag resten, tyckte de funkade skit bra så! Hjälm tycker jag är absolut minimum att man har egen då hjälmen formar sig efter ditt huvud.

Sen måste jag säga att du gör ett smart val genom att ta lappen smile roligare kan man knappt ha med kläderna på !

Suzuki bandit som nämndes här ovan är en kanon hoj !
Senast redigerat av CHEEVA (28 april 2014)

Administratör
2 981 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Bara jag som tycker att en R1a är en kanonhoj?

En kopp av den svarta såsen...

Highland Street Crew
170 Inlägg
28 april 2014
666_Beast skrev:
Jag håller på med kortet nu och i höstas köpte jag en custom hoj, passar inte alls mig så jag ska köpa en Suzuki Bandit som jag körde på trafikskolan. 650cc räcker bra tycker jag när man är nybörjare, går ju alltid att byta upp sig sen.
Jag köpte egen utrustning, den på trafikskolan hade sett sina bästa dagar kan jag säga.

Tack! Trevligt med fler som håller på smile Jo runt 600cc känns rätt lagom, men har även funderat på om man ska lätta rejält på lädret och skaffa en Ninja 300 då som ska vara extremt lättkörda, dock finns ju risken att man "växer ur" den alldeles för fort.

CHEEVA skrev:

Hur stor motor du ska ha spelar mindre roll, köp en hoj du känner dig bekväm på istället smile du kommer ha roligt även om du inte har en 1200cc mellan benen !

När jag tog körkort hade jag egen hjälm och handskar sen lånade jag resten, tyckte de funkade skit bra så! Hjälm tycker jag är absolut minimum att man har egen då hjälmen formar sig efter ditt huvud.

Sen måste jag säga att du gör ett smart val genom att ta lappen smile roligare kan man knappt ha med kläderna på !

Ja en 1200 är alltför stort tongue kommer nog dessutom, oavsett erfarenhet, aldrig använda så mycket pulver på gata smile

Yes, hjälm är jag helt med på, kanske jag skulle nämnt ^^ handskar och kanske stövlar med kan vara en bra grej då dom också formar sig ju.

Är förövrigt duktigt sugen på en ER6:a, vad tror ni om det?

Highland Street Crew
170 Inlägg
28 april 2014
Goffen skrev:

Det är det säkert men tror inte en supersport är det ultimata valet som första hoj roll

Administratör
2 981 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
Ypperlig första hoj ! Ge fan i vrid fullt på rullen bara !

En kopp av den svarta såsen...

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
28 april 2014
Shewii skrev:
666_Beast skrev:

Tack! Trevligt med fler som håller på smile Jo runt 600cc känns rätt lagom, men har även funderat på om man ska lätta rejält på lädret och skaffa en Ninja 300 då som ska vara extremt lättkörda, dock finns ju risken att man "växer ur" den alldeles för fort.

CHEEVA skrev:

Ja en 1200 är alltför stort tongue kommer nog dessutom, oavsett erfarenhet, aldrig använda så mycket pulver på gata smile

Yes, hjälm är jag helt med på, kanske jag skulle nämnt ^^ handskar och kanske stövlar med kan vara en bra grej då dom också formar sig ju.

Är förövrigt duktigt sugen på en ER6:a, vad tror ni om det?

tror er6an är riktigt schysst, ska prova en nu under våren tänkte jag smile

1200 är absolut inte för stort, med en större motor får du en lugnare motor karaktär smile så provkör lite allt möjligt innan du bestämmer dig !

En sådan ninja 300 tror jag man växer ur sjukt fort, då kan du lika gärna köpa en gammal 125cc 2takt och plocka strypningen tex en cagiva mito !

Precis som goffen säger så är det bara att ge fan i att gasa fullt, dock tycker jag att sporthoj inte är optimalt för gatan även om jag själv kör de. Hojen jag är mest sugen på själv just nu är yamahas nya MT-09

412 Inlägg
28 april 2014
Jag kör en ER6:a. Köpte den som förstahoj och har haft den i ~300 mil. 25kw-strypning första 50milen sen ut med strypningen (då 72hk istället för 33hk vid strypning) när jag skulle köra bana och har inte satt dit den sedan dess. Vid enbart små, snäva, kurviga vägar så funkar den ypperligt men vid all annan körning så saknas det helt klart effekt. Men absolut, en kanon förstahoj att växa  till sig i. Jag håller denna säsongen ut sen är det hög tid att byta ut mot något med mer effekt! smile

En häst har en hästkraft! Eller..?!

2 174 Inlägg
28 april 2014
Första hojjen, ja köp nån du vill ha smile åk runt provkör när du har kortet, kör en halvtimme eller nått för se det är något för dig lixom, inte så kul köpa något som ser bra ut men är värdelös köra runt på då tröttnar man.

Det är väldigt mycker mer än bara modellen som spelar roll och kan va smart tänka på, jag sänkte mina försäkringar från 4000 till 550 i månaden endast på byta från min nya gsx1000R till min shadow, sportbåge sitter jag väldigt illa på, rolig köra men jag kör typ en gång varje helg, då va det helt enkelt inte värt det just nu.

Ang mc kläder och utrustning, så köp kvalité direkt, jag köpte bra kläder, men en billig hjälm (bandit) och den skön och funkar OK i stan, men över 70 så kommer bruset och det har man bara läst om innan...åker du 10 mil vill du inte ha sånt skit, Och hjälm kan du testa den modellen du vill ha och beställa från tyskland för halva priset nya nolan m.m

Och hojar finns det sjukt gott om, bara välja en riktigt fin och välvårdad, ta nån som legat ute över nån månad kan du du nog göra en bit på priset också smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
28 april 2014
fc-moto.de där hittar du utrustning till bra pris smile

1 433 Inlägg
29 april 2014
Goffen skrev:

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
29 april 2014
SylvesterStallone skrev:
Goffen skrev:

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

har man tråkigt på en 600 så kan man helt enkelt inte köra smile
är faktiskt inte alla som tycker det är SÅ roligt att ligga och pressa på motorvägen, på en kurvig väg går det minst lika fort på en mellan hoj. Är man super intresserad utav topp fart så går en 600 fort nog ändå, hade 296 på mätaren förra sommaren, nu går det ju inte så fort i verkligheten men det var snabbt nog ändå !

Sök