1612
Sök

Mc Tråden ! En början på en ny forumsdel?

1 433 Inlägg
29 april 2014
CHEEVA skrev:
SylvesterStallone skrev:
Goffen skrev:
Bara jag som tycker att en R1a är en kanonhoj?

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

har man tråkigt på en 600 så kan man helt enkelt inte köra smile
är faktiskt inte alla som tycker det är SÅ roligt att ligga och pressa på motorvägen, på en kurvig väg går det minst lika fort på en mellan hoj. Är man super intresserad utav topp fart så går en 600 fort nog ändå, hade 296 på mätaren förra sommaren, nu går det ju inte så fort i verkligheten men det var snabbt nog ändå !

har du kört många 1000? då borde du veta skillnaden , och varför ska han köpa en pigelin när han kan köpa en twister direkt visst det är lite mer smaker på Twister men det vänjer man sig vid!

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
29 april 2014
SylvesterStallone skrev:
CHEEVA skrev:
SylvesterStallone skrev:

ja en R1 eller en Gixxer 1000cc ska det vara ialf! köpte en Gixxer k4 1000 förra Juli och har nu kört 2000 mil på den! lade den första gången idag! men det var inte hojjens fel big_smile
tkr det är töntigt av alla som håller på med en massa jävla er6 hit o dit , köp en 1000cc har du nått att växa i Plus att en 600 blir tråkigt på en dag ungefär tongue , Lycka till!

har man tråkigt på en 600 så kan man helt enkelt inte köra smile
är faktiskt inte alla som tycker det är SÅ roligt att ligga och pressa på motorvägen, på en kurvig väg går det minst lika fort på en mellan hoj. Är man super intresserad utav topp fart så går en 600 fort nog ändå, hade 296 på mätaren förra sommaren, nu går det ju inte så fort i verkligheten men det var snabbt nog ändå !

har du kört många 1000? då borde du veta skillnaden , och varför ska han köpa en pigelin när han kan köpa en twister direkt visst det är lite mer smaker på Twister men det vänjer man sig vid!

nej skulle inte vilja påstå att jag har kört många liters hojar, men 3 stycken har jag hunnit med smile en r1 och 2 fireblade. Jag står fast vid att på en kurvig väg eller en av våra svenska banor så går en 600 lika snabbt, om inte fortare i vissa fall. Största skillnaden tycker jag drag över ca 150 är, upp dit är det ganska så jämnt faktiskt.

1 863 Inlägg
29 april 2014
Köpte mig en Suzuki Bandit idag, 650 kubik. Alldeles lagom för mig som nybörjare tycker jag iallafall.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

1 433 Inlägg
29 april 2014
666_Beast skrev:
Köpte mig en Suzuki Bandit idag, 650 kubik. Alldeles lagom för mig som nybörjare tycker jag iallafall.

hur kan du veta det? har du testat många 1000cc då också innan du köpte dig din bandit?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 april 2014
SylvesterStallone skrev:
666_Beast skrev:

hur kan du veta det? har du testat många 1000cc då också innan du köpte dig din bandit?

Nu är du farligt nära att trolla, alla är vi olika, om du har hittat en hoj du är nöjd med så är det bara att gratulera, det betyder dock inte att det är en universalsanning att plastraketer med literklubba alltid är bäst för alla rakt över. Om så vore fallet hade ju inga andra hojar funnits att köpa?

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

1 863 Inlägg
29 april 2014
SylvesterStallone skrev:
666_Beast skrev:

Du kan ju vända på frågan, vad gör du när du vill byta upp dig? Jag kan skaffa större och starkare maskiner allt eftersom om jag vill. Börjar man med det starkaste så kan man inte göra så mycket sen.
Och jag kanske inte är ute efter 200 hk och 300 km/h, tänkt på det?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

210 Inlägg
29 april 2014
TS_quattro skrev:
räcker gott att sträcka litegrann (om inte kedjan är slut, men då ska den ju ändå bytas...)
tänk på att inte sträcka för mycket, hojar med lång fjädringsväg ska ha ganska mycket spel för att inte slita sönder saker vid djupa kompressioner....

och just det, man ska inte stirra sig blind på "en kugge, det är ju ingenting" man måste räkna i % säg att originaldrevet har 14 kuggar, du byter till 13. 13/14=0,92 du har alltså sänkt utväxlingen med 8% vilket är nära på en tiondel, gör en ganska rejäl skillnad...

Tackar!

Verkar dock vara nerdrevad fram redan :S
Har läst mej till att fram är 16 original och bak 40.
min har 15 / 40.

och ändå vill ja har ner utväxlingen mer.
42-43 kuggars bakdrev fär ja leta fram! smile

Ingen som åker 690 smr som har några åsikter?

Administratör
2 981 Inlägg
29 april 2014
Trådstartare
Var och en får köpa det dom vill men om det ska sitta folk här och hävda att mindre är bättre tänker i alla fall jag hävda att så inte är fallet. Kromslädar ska vi inte prata om ens dom går inte svänga med dom har 75hästar på 1900cc och bullrar o retar folk mest av allt. En 600cc sport KAN köra ifrån en 1000cc sport men då är det FORAREN och inte hojen som är snabb för om 600 vore snabbast skulle vi ens ha ex pro superbike då? Den här tråden är till för trevligt samtal om hojar generellt och va NOGA med att utrycka att det är ERAN åsikt att saker är si eller så.

Med vänlig hälsning ADMIN och trådskaparen ! smile

En kopp av den svarta såsen...

1 433 Inlägg
29 april 2014
Goffen skrev:
Var och en får köpa det dom vill men om det ska sitta folk här och hävda att mindre är bättre tänker i alla fall jag hävda att så inte är fallet. Kromslädar ska vi inte prata om ens dom går inte svänga med dom har 75hästar på 1900cc och bullrar o retar folk mest av allt. En 600cc sport KAN köra ifrån en 1000cc sport men då är det FORAREN och inte hojen som är snabb för om 600 vore snabbast skulle vi ens ha ex pro superbike då? Den här tråden är till för trevligt samtal om hojar generellt och va NOGA med att utrycka att det är ERAN åsikt att saker är si eller så.

mycket riktigt ! smile
bra att nån med erfaranehet håller med ,
anledningen till att jag reagerar är att så många av mina vänner som detta året ska köpa bike säger liknande saker som;
- jag måste köpa en motard så jag får in känslan
- 600cc kommer vara så pass mycket lättare att bli van vid
och det töntigaste av allt
-jag kan inte köpa en sporthojj , jag kommer köra ihjäl mig jag är ju helt vild, det vet ni ju !
NEJ första gången ni sitter på en 1000cc kommer ni pissa på er och ligga och ta det SUPER piano , bara för att en hojj har 1000cc är det ingen dödsmaskin!

2 174 Inlägg
29 april 2014
SylvesterStallone skrev:
Goffen skrev:

mycket riktigt ! smile
bra att nån med erfaranehet håller med ,
anledningen till att jag reagerar är att så många av mina vänner som detta året ska köpa bike säger liknande saker som;
- jag måste köpa en motard så jag får in känslan
- 600cc kommer vara så pass mycket lättare att bli van vid
och det töntigaste av allt
-jag kan inte köpa en sporthojj , jag kommer köra ihjäl mig jag är ju helt vild, det vet ni ju !
NEJ första gången ni sitter på en 1000cc kommer ni pissa på er och ligga och ta det SUPER piano , bara för att en hojj har 1000cc är det ingen dödsmaskin!

Dom äldre sporthojjarna är betydligt mer svårköra och sämre vägegenskaper...min nästan nya gsx1000R hade ju ställbar prestanda vid styret kunde ställa ner effekten, a-b-c läge, Vet inte exakt vilka HK på respektive bokstav de leverera, men va sjuk skillnad åka c mot a. Som köra 100 eller 200 typ. Lättkörd och säker, perfekt för inlärning.

KHRacing
29 april 2014
andreasliljemark skrev:
Tackar!

Verkar dock vara nerdrevad fram redan :S
Har läst mej till att fram är 16 original och bak 40.
min har 15 / 40.

och ändå vill ja har ner utväxlingen mer.
42-43 kuggars bakdrev fär ja leta fram! smile

Ingen som åker 690 smr som har några åsikter?

det rekommenderas ofta (alltid) att dsreva ner hojen genom att sätta större bakdrev ist'llet för att
byta till mindre fram.. då motorns rotation blir lugnare med orgonal fram & större bak.

All drev du kan tänka dig finns på ebay.co.uk - klicka i inom Europa så slipper du alla tull/moms & det är billigt från tyskland/England

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
30 april 2014
666_Beast skrev:

grattis smile riktigt schyssta hojar !

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
30 april 2014
Goffen skrev:

Visst är en liters hoj snabbare, men det är lättare att köra fort på en 600. En ny förare är med stor sannolikhet snabbare runt en bana på en 600 än vad han är på en 1000.
Men att hävda att en 600 är löjligt långsam då är man ganska fel på det.

KHRacing
30 april 2014
precis.. En 600 idag gör 275-285 i topp.. en 1000 gör 300-310.'
Stooooor skillnad... NOT

Administratör
2 981 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
30 april 2014
Goffen skrev:
Toppfartsskillnaden kanske inte känns jättestor men tiden till toppfart är stor skillnad VISST

jo den är ganska stor, men upp till 150-200 skiljer den inte speciellt mkt och fortare än så är inte direkt nödvändigt att köra på gatan

Administratör
2 981 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Jag pratar generellt sett inte enbart gata jag kör med smc  actionpics arc bikeweek osv på bana!

2 174 Inlägg
30 april 2014
Goffen skrev:
Jag pratar generellt sett inte enbart gata jag kör med smc  actionpics arc bikeweek osv på bana!

Tycker en småvässad 600 är roligare än en 1000, hade 200 hk i min gsx1000R 10a, va inte roligt köra tyckte jag på gatan, och jag är för mesig för hålla i i farter över 200, så tyckte 600an eller min 750 ninja va jävligt mycket roligare och lättare, och för att inte prata om försäkringspremie skillnad...Men när man växt ur en 600 på 2-3 säsonger då byter nog dom flesta till 1000, men att rekommendera tex r1 som första hoj, ja det får stå för dig men inget jag skulle rekommendera som yrkeschaufför...statistiken talar sitt..

Administratör
2 981 Inlägg
30 april 2014
Trådstartare
Och vad säger statistiken exakt? Jag säger att föraren kör hojen och inte tvärtom. Många kör ihjäl sig på kromslädar osv några på 600 och några fler på 1000 Jag TROR inte du kan påvisa att dom som köpte 1000cc hojar som första hoj körde ihjäl sig i större utsträckning än andra storlekar på hoj eller modeller.
Men som sagt jag tvingar ingen köp det ni vill ha !

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
30 april 2014
Nu är det väl inte riktigt det det handlar om, vissa av oss som gärna åker motorcykel har inte intresse av att köra 300 blås och ser således inget behov av en sån cykel, kan finnas andra orsaker också, tycker inte om ljudet eller körställningen eller utseendet eller det huvudsakliga användningsområdet alldeles oavsett om det är en kromsläde eller plastraket eller vad som helst däremellan. Jag ser ingen mening i att sitta och säga att något är bättre än något annat, to each his own liksom, har man hittat en hoj man trivs med så är väl allt frid och fröjd, det är ju den som köpt hojen som ska åka på den och ingen annan. Om nån annan tycker hojen jag har är skräp, tråkig, ful eller vad som helst skiter jag i. Sedan vilka hojar som smäller mest och av vilka anledningar varierar väl som allt annat, smällda kromslädar har oftast framförts av män 50+ som fick sitt A-kort på köpet med bilkortet som på äldre dar efter att ungarna flyttat ut gått och köpt sig en kromsläde för att tuffa runt med på helgerna, sist jag var inne på mascot i Nässjö stod det just en sån herre och tittade på en av de större slädarna. Försäljaren som var med honom frågade om han kört mycket hoj, svaret: nja, jag hade ju moped när jag var 15... Vill jag vara ute på vägen när han är ute på premiärturen med sin 350 kilo+ gjutjärnsklump? Nej. Är sannolikheten stor att han kommer lägga den inom det första halvåret? Ja... Många smällda sporthojar kördes av yngre män (under 30 iaf) det är bla en av orsakerna till att vi nu har kortklassen A2, om det hjälper mot själva antalet olyckor för förare i den åldersgruppen är väl tveksamt men trafikverket kan ju låtsas iaf...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Sök