bultändring 4x100 till 5x120

ascona-tic
28 oktober 2008 · 1 496 Inlägg

Undrar om någon vet om det finns spacers som ändrar från 4 till 5 bult 4x100 till 5x120?

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Volvo_Mannen Volvoskadad
28 oktober 2008 · 6 017 Inlägg
Jonas
ascona-tic
28 oktober 2008 · 1 496 Inlägg

Dom tillverkar bara inom samma bultantal.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
evilaudio
28 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

ascona-tic skrev:
Dom tillverkar bara inom samma bultantal.

av en simpel anleding.. spacern bilr för klen eftersom 2 av hålen kommer vänding nära varann.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ascona-tic
28 oktober 2008 · 1 496 Inlägg

evilaudio skrev:

ascona-tic skrev:
Dom tillverkar bara inom samma bultantal.

av en simpel anleding.. spacern bilr för klen eftersom 2 av hålen kommer vänding nära varann.

Det kanske beror på vilket matrial dom tillverkas av och manton tillverkar dom i aluminium. Ta tex saab adapterplattorna från 4x108 till 5x110 så det finns grejor till dom.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
evilaudio
28 oktober 2008 · 16 195 Inlägg

ascona-tic skrev:

evilaudio skrev:

ascona-tic skrev:
Dom tillverkar bara inom samma bultantal.

av en simpel anleding.. spacern bilr för klen eftersom 2 av hålen kommer vänding nära varann.

Det kanske beror på vilket matrial dom tillverkas av och manton tillverkar dom i aluminium. Ta tex saab adapterplattorna från 4x108 till 5x110 så det finns grejor till dom.

en spacer av stål blir ju galet tung.. vilken saab har de??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
ascona-tic
29 oktober 2008 · 1 496 Inlägg

Finns för 9000 för att få på 9-3&9-5 fälgar och går att köpa på speedparts och dom är bara 12mm tjocka

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
mrbuggy Entreprenör
29 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

ascona-tic skrev:
Undrar om någon vet om det finns spacers som ändrar från 4 till 5 bult 4x100 till 5x120?

Alltså grabbar...ni måste ju skilja på  SPACERS  och  ADAPTERS... Finns inga spacers som ändrar bultcirkeln..Här en spacer
http://www.mamut.net/classicvwse/f0601.jpg
å här en adapter...
http://www.mamut.net/classicvwse/f0613.jpg

Senast redigerat av mrbuggy (29 oktober 2008)

JSF J.Skagerlind (wescrape)
30 oktober 2008 · 215 Inlägg

Jag är ute efter exakt samma adapter som trådskaparen vill ha. Tipsa gärna!

Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 940 776
http://www.garaget.org/Viper89
E28 Turbo || E39 530D || E30 324TD ||
Only Beemers with a snail on...
ascona-tic
31 oktober 2008 · 1 496 Inlägg
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Volvo_Mannen Volvoskadad
31 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

ascona-tic skrev:
Jag hitta själv  http://www.concept-wheels.be/wheel-adap … x112-2.htm

den så lite riskabel ut, jag menar hålena är ju typ 5mm från varandra

Jonas
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
1 november 2008 · 137 Inlägg

Varför hålla på med spacers i onödan? Det ställer bara till det med offseten och gör så att man inte kan ha fälgar med låg offset, vilket oftast är snyggare.
Jag har byggt om naven på flera bilar till annan bultcirkel. På min bil har jag ändrat från 5x108 till 5x120, på Vöx Amazon kombi ändrade jag från 5x108 till 5x112. Har även ändrat om Koenigseggbromsarna till rätt bultcirkel till Vöxs Amazon och hans 240.
Att ändra från fyrbultat till fembultat är lite knepigare om det inte är samma delningsdiameter.
T.ex från 4x108 till 5x108 är inga problem, då använder man ett av de gamla hålen. Men det går att ändra till en annan diameter också med lite trixande bara.
På Kennys V40 byggde jag om från 4x114,3 till 5x120.
http://www.garaget.org/?car=14811

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
ascona-tic
1 november 2008 · 1 496 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Varför hålla på med spacers i onödan? Det ställer bara till det med offseten och gör så att man inte kan ha fälgar med låg offset, vilket oftast är snyggare.
Jag har byggt om naven på flera bilar till annan bultcirkel. På min bil har jag ändrat från 5x108 till 5x120, på Vöx Amazon kombi ändrade jag från 5x108 till 5x112. Har även ändrat om Koenigseggbromsarna till rätt bultcirkel till Vöxs Amazon och hans 240.
Att ändra från fyrbultat till fembultat är lite knepigare om det inte är samma delningsdiameter.
T.ex från 4x108 till 5x108 är inga problem, då använder man ett av de gamla hålen. Men det går att ändra till en annan diameter också med lite trixande bara.
På Kennys V40 byggde jag om från 4x114,3 till 5x120.
http://www.garaget.org/?car=14811

Hur mycket meck är det att bygga om naven och undra om det finns så mycket matrial på en golf 2a så man kan ändra till 5x120?. Ska forska lite i vr6 upphängning men då är det fortfarande 5x100 till 120 så det är samma problem med offseten om fixar naven.  Lutar åt adaptrar och liten lätt breddning.  Ska bara hitta någon som kan göra adaptrar.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Germax
1 november 2008 · 12 086 Inlägg

Man gör inte spacers med 4/5 bult samt olika bultdelning, det går inte. Antingen samma antal bult lr samma bultcirkel.

mrbuggy Entreprenör
1 november 2008 · 1 784 Inlägg

4/100-5/120


http://www.concept-wheels.be/media/images/1108112_big.jpg

Senast redigerat av mrbuggy (1 november 2008)

Germax
1 november 2008 · 12 086 Inlägg

mrbuggy skrev:
4/100-5/120


http://www.concept-wheels.be/media/imag … 12_big.jpg

Utan modifikation på navet funkar inte den där.
Och hur du sedan ska modifiera navet vet jag inte, det blir ju samma dilemma som när man gör spacern.
Ända alternativet jag ser är att svetsa igen nålen på navet (om det är runt nav så man får plats med 5 bult) och sedan borra nya.

Du får gärna förklara bättre hur du löste det.

Inte för att va den som är den men antingen är bilden grovt missvisande lr så hittar du på, för det är inga 20mm skillnad i bultdian på den där tongue

Senast redigerat av JapMax (1 november 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang