5097
Sök

Startproblem med Sierra -89

13 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Hej. Har ett problem med Sierran. Senast jag körde igång den i kylan var det så kallt att jag hade problem med att få upp dörrarna + att bakluckskolven hade fastnat, då gick motorn igång utan problem. Nu däremot var det varmare kändes det som, dörrarna var det inget problem att få upp, och inte bakluckan heller, men motorn ville inte starta. Testade några gånger, och först lät den lite när man vred nyckeln och dog ganska snabbt, men efter några försök så hände ingenting alls när jag vred nyckeln. Tänkte att den kanske hade ganska lite bränsle, och att det kunde vara det, eller att batteriet är dött, men lysena och vindrutetorkarna verkar fungera finemang. Så vad tyder detta mest på? för lite soppa? Tänkte om det gick att lista ut på att motorn lät svagare och svagare vid varje försök till att starta. Tack på förhand!

13 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Någon här måste kunna vara till hjälp;) Är så upprörd av vetskapen att bilen inte fungerar..

21 761 Inlägg
26 november 2008
Om motorn går runt långsammare och långsammare för att till sist inte gå runt alls, då har ju batteriet mest troligt blivit urdraget och behöver laddas upp igen. Det går väldigt dåligt att göra felsökning ifall batteriet är dåligt laddat.

Se till att ladda upp det i minst ett dygn, sedan kan du testa igen. Om inte bilen startar då, så får du skriva hur den beter sig. smile

13 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Hm, blir väll att ta hem batteriet på fredag då. Suck, får väll testa att starta den imorgon och hoppas på det bästa, kanske har man tur och den går igång. Som du säger tänkte jag att det var batteriet eftersom motorn gick svagare och svagare för varje försök, men hade hoppats på att det kunde bero på soppabrist eller bara temporärt pga kyla, vilket hade varit lättare för mig, men aja. Tack för hjälpen. Lite trist att det blir såhär när man ska börja övningsköra när som helst
Senast redigerat av Piriripak (26 november 2008)

21 761 Inlägg
26 november 2008
Soppabrist har inget med det där att göra, alltså hur trögt startmotorn går. Det kan ha att göra med att motorn inte ville starta direkt, men det är en annan sak. smile

Kyla påverkar alltid batteriet på ett tråkigt sätt, det orkar inte ge ut lika hög ström. Om batteriet är taskigt laddat så märks det snabbt när det är kallt ute, man hinner ofta bara harva litegrann på startmotorn så ger batteriet upp.

På vintern är det extra viktigt att ha bra laddat batteri, ifall ett batteri blir mycket urladdat så kan det faktiskt frysa sönder redan vid 10-15 minusgrader om man har otur.
Senast redigerat av Drönirettab (26 november 2008)

13 Inlägg
26 november 2008
Trådstartare
Jupp, det är väll så som du säger då. Tänkte inte på det där med att startmotorn inte behöver bränsle, suck, glömmer sådana enkla saker ibland när man hoppas på det lättaste, aja det är väll bara att låna eller köpa en laddare helt enkelt och få hem det...

Sök