Turbo val!!

Hogge_
2 januari 2009 · 186 Inlägg

ÄR mellan valet o kvalet mellan 2 turbos.
-T04e utan wg
-Hx35 med Wg.
Det ska ändå byggas nyss grenrör, och bilen turbons ska sitta på är en ducktigt vässad 850 t5
Någon som vet mer om dessa turbos ? typ spool up, övrigt register,hållbarhet, mest prisvärt?

// johan

wildboy_87_
2 januari 2009 · 1 062 Inlägg

hx35 hade jag tagit alla dar i veckan mkt modernade turbo

ska du ändå bygga nytt grenrör och dp så kan du lika väl ta ett hx40 din motor kommer inte ha ngra problem alls å spoola upp den turbon

med tanke på 5 cyl 2.5 liter om du desutom ska porta toppen å ha dig så kommer du nog få lite sug effekt

hur mkt effekt hade du tänkt dig??

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (2 januari 2009)

Team Björkeryd
Hogge_
2 januari 2009 · 186 Inlägg

wildboy_87_ skrev:
hx35 hade jag tagit alla dar i veckan mkt modernade turbo

ska du ändå bygga nytt grenrör och dp så kan du lika väl ta ett hx40 din motor kommer inte ha ngra problem alls å spoola upp den turbon

med tanke på 5 cyl 2.5 liter om du desutom ska porta toppen å ha dig så kommer du nog få lite sug effekt

hur mkt effekt hade du tänkt dig??

mvh

okej, mjo jag är med mer inne på hx35 än t04e har hört mycke dåligt om t04e med., men det är ju lite som du säger som ja ändå ska bygga grenrör så kan ja lika väl ta en hx 40 utan wg.
jag har tänkt mig mellan 400-500 hk.

Marlboroman
2 januari 2009 · 8 234 Inlägg

T04:an är ju inget dåligt val, men det beror mycket på siffrorna på den. En hx35:a är inget dåligt val, men då ska du se till att få en med minst #14 avgashus. Och va det gäller interna wg:n i hx35:an så se till att svetsa igen den och sätt en extern wg på grenröret istället, den interna är för liten. Annars är ju en hx40 ett vettigt alternativ. Ska ha en sån på min med#16 avgashus.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
wildboy_87_
2 januari 2009 · 1 062 Inlägg

ska du åka med 4-500hk så e nog hx35 ganska så bottnad

så jag hade nog valt ett hx40 det ska väl klara 500 hästar iaf om man gör allt rätt

mvh

Team Björkeryd
High-Octane "Bilskadetekniker"
2 januari 2009 · 276 Inlägg

Hogge_ skrev:

wildboy_87_ skrev:
hx35 hade jag tagit alla dar i veckan mkt modernade turbo

ska du ändå bygga nytt grenrör och dp så kan du lika väl ta ett hx40 din motor kommer inte ha ngra problem alls å spoola upp den turbon

med tanke på 5 cyl 2.5 liter om du desutom ska porta toppen å ha dig så kommer du nog få lite sug effekt

hur mkt effekt hade du tänkt dig??

mvh

okej, mjo jag är med mer inne på hx35 än t04e har hört mycke dåligt om t04e med., men det är ju lite som du säger som ja ändå ska bygga grenrör så kan ja lika väl ta en hx 40 utan wg.
jag har tänkt mig mellan 400-500 hk.

det finns en uppsjö av to4e agg^^ ja själv skall köra me t04e. hoppas de lirar bra.
hx aggen tål ju mkt stryk och är välbeprövade, dock lite segare i spoolen?
MVH/Jerker

Marlboroman
2 januari 2009 · 8 234 Inlägg

High-Octane skrev:
det finns en uppsjö av to4e agg^^ ja själv skall köra me t04e. hoppas de lirar bra.
hx aggen tål ju mkt stryk och är välbeprövade, dock lite segare i spoolen?
MVH/Jerker

HX-serien ska inte underskatts va det gäller spool. De börjar ladda runt 3000 och fullt tryck 4000-4500 beroende på vad man siktar på för tryck och avgashus. HX'n jag kör med ser ut att va lika "seg" som en bekants GT3582

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
High-Octane "Bilskadetekniker"
2 januari 2009 · 276 Inlägg

Marlboroman skrev:

High-Octane skrev:
det finns en uppsjö av to4e agg^^ ja själv skall köra me t04e. hoppas de lirar bra.
hx aggen tål ju mkt stryk och är välbeprövade, dock lite segare i spoolen?
MVH/Jerker

HX-serien ska inte underskatts va det gäller spool. De börjar ladda runt 3000 och fullt tryck 4000-4500 beroende på vad man siktar på för tryck och avgashus. HX'n jag kör med ser ut att va lika "seg" som en bekants GT3582

jaså? ja då ber ja om ursäkt för min okunskap.
Gt3582 e ju ett grymt agg! kostar ju betydligt mera än ett hx35;)

Marlboroman
2 januari 2009 · 8 234 Inlägg

High-Octane skrev:

Marlboroman skrev:

High-Octane skrev:
det finns en uppsjö av to4e agg^^ ja själv skall köra me t04e. hoppas de lirar bra.
hx aggen tål ju mkt stryk och är välbeprövade, dock lite segare i spoolen?
MVH/Jerker

HX-serien ska inte underskatts va det gäller spool. De börjar ladda runt 3000 och fullt tryck 4000-4500 beroende på vad man siktar på för tryck och avgashus. HX'n jag kör med ser ut att va lika "seg" som en bekants GT3582

jaså? ja då ber ja om ursäkt för min okunskap.
Gt3582 e ju ett grymt agg! kostar ju betydligt mera än ett hx35;)

Naturligtvis så är ju gt:n lite snabbare, och dessutom lättare. Men jag har kikat på Marks bygge och papper från bromsningar och det skiljer inte så mycket så jag ångrar att jag inte la ut 10k till. Jag hade en 3582 som alternativ på turbo nämligen.

Söker man det absolut bästa så är ju inte hx-serien svaret, men jämför resultat per krona så är de väldigt intressanta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang