du har ett fel som är fel:) nämen, tar den på båda å verkligen nyper åt? så inte den rostat fast eller så oket då dvs.
Hehe. Den tar ju bakåt, så det är väll inge fel på Oket. Har man änns ok på handbroms. Trodde det bara var backar, fjädrar och handbromswire.
Vet inte om detta är nån mer hjälp. Men Spänner jag handbromsen fullt så den tar redan efter första hacket å sen drar den för kung och fosterland så kan jag med hjälp av bara tummen putta bilen framåt, men backar jag å drar i handbromsen så låser sig nästan däcken. Sen när jag släpper handbromsen å rullar iväg så smäller det till
Fick samma problem fast tvärtom på en S70 med nya backar, tog inte bakåt.
Det hjälpte att justera in backarna & vajer, släppa på vajern och skruva isär max på justeringen bakom bromsskivan. (minns jag rätt har inte 740 någon justering innanför bromsskivan?)
Har du "nybytta" så måste dom hamnat fel, eller om det är något som kärvar vid backarna som gör att dom spänner snett.
ne läste inte så noga, men har du både skivor o belägg volvo orginal? jag hadde biltema skivor och volvo belägg men de funka inte. brorsan hadde tvärtom funka inte heller, låste bakåt men inte framåt. verkar skilja på skivor och belägg mellan olika tillverkare. har kollat backar från volvo, biltema och mekonomen och det är olika tjocklek på dem. men det behöver ju inte va fallet på din bil, den verkar ju få bra service på Bilia. Får väl fråga dem å, de har kanske bra förslag,ev. bättre.