Wastegate för mer effekt?

BMWKimmo Mekaniker
14 mars 2008 · 472 Inlägg

j0jje_ skrev:
Ganska kul se personer starkt argumentera för nåt som dom absolut inte har nån aning vad dom talar om! Självklart kan en större turbo med bättre verkningsgrad ge mer effekt på samma laddtryck som en mindre som börjar närma sig botten, även på samma mapp! Ett bra exempel är ju t.ex alla som kör med små hybridturbos med pyttesmå avgashus och massor med mottryck och laddar 2.2 bar i en modern 16v maskin men får bara ut 400hk, om dom istället skulle byta till en modern lastbilsturbo t.ex holset hx40 som både har bra spoolup någorlunda litet mottryck så skulle dom kunna ha samma effekt vid kanske 1.5 bar.

Haha. Jo alla har ju rätt att tycka som dom vill. Ta reda på fakta lite nu innan du skriver mer så kanske jag slipper bli förbannad på dig för att du kommer med idiotiska inlägg som du kommer ångra, när (eller om) du lär dig något om bilar och trimmning i framtiden..


Det är helt enket så att det inte blir mer syre för att man pumpar med verkstadskompresson än vad det blir med en cykelpump! Kom med en vettig förklaring till varför det skulle bli effektivare istället för att skriva "jag vet att det är så" och "kul att se personer starkt argumentera för nått som dom inte har någon arning om vad dom talar om"

Senast redigerat av BMWKimmo (14 mars 2008)

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
MrTurbo Better than God \o/
14 mars 2008 · 1 882 Inlägg

*Pust*  smile

Jag ork int.

Go´natt och trevlig helg på er. tongue

Senast redigerat av MrTurbo (14 mars 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
GULSAAB
15 mars 2008 · 35 Inlägg

Hardjim skrev:

GULSAAB skrev:

Hardjim skrev:

Vi pratar slutna system med samma storlek. Inte olika storlek. Vid en specifik storlek på ett ickekompressibelt system är det trycket som avgör hur mycket syre som befinner sig där inne. (även temp, luftfuktighet osv men i detta fallet mest tryck

Sorry jag har läst hela;) men hittills har det inte varit riktigt rätt så jag ville bara hjälpa lite på traven.

Men du har helt fel i vad du säger, för det är igentligen massan in som räknas, och massan beror temperaturen. temperaturerna beror på verkningsgraderna osv så om du får kallare luft in ic:n får du kallare luft ut och massan blir högre och det blir mer effekt.

Mats

Du har inte förstått den grundläggande fysiken fortfarande.
Mängden syre du får in är helt och mest beroende på trycket under vanliga omständighter. Temp med som sagt var men mest tryck. Och är man inte helt utanför turbons gränser så har man inga höga temperatur på sin luftmassa och då är det ingen mening att byta turbo, om man inte vill ha annan karaktär eller vill ha en turbo som klarar leverera högre laddtryck.

Frågan var väl om en större turbo kan ge mer effekt utan att höja laddtrycket??
Men ligger du perfekt i verkningsgrad med den du har så blir det ju givetvis ingen ökning, och du har valt precis rätt turbo. men det är nog ytterst sällan en stressad originalturbo gör det.

Mats

GULSAAB
15 mars 2008 · 35 Inlägg

BMWKimmo skrev:
"kul att se personer starkt argumentera för nått som dom inte har någon arning om vad dom talar om"

Det tycker jag med roll

Mats

Senast redigerat av GULSAAB (15 mars 2008)

Jimm
15 mars 2008 · 1 661 Inlägg

GULSAAB skrev:

Hardjim skrev:

GULSAAB skrev:

Sorry jag har läst hela;) men hittills har det inte varit riktigt rätt så jag ville bara hjälpa lite på traven.

Men du har helt fel i vad du säger, för det är igentligen massan in som räknas, och massan beror temperaturen. temperaturerna beror på verkningsgraderna osv så om du får kallare luft in ic:n får du kallare luft ut och massan blir högre och det blir mer effekt.

Mats

Du har inte förstått den grundläggande fysiken fortfarande.
Mängden syre du får in är helt och mest beroende på trycket under vanliga omständighter. Temp med som sagt var men mest tryck. Och är man inte helt utanför turbons gränser så har man inga höga temperatur på sin luftmassa och då är det ingen mening att byta turbo, om man inte vill ha annan karaktär eller vill ha en turbo som klarar leverera högre laddtryck.

Frågan var väl om en större turbo kan ge mer effekt utan att höja laddtrycket??
Men ligger du perfekt i verkningsgrad med den du har så blir det ju givetvis ingen ökning, och du har valt precis rätt turbo. men det är nog ytterst sällan en stressad originalturbo gör det.

Mats

Nu börjar du förstå vad vi pratar om.
Jo, som sagt inom turbons gränser. Det sade vi ifrån början också förresten.

GULSAAB
15 mars 2008 · 35 Inlägg

Hardjim skrev:

GULSAAB skrev:

Hardjim skrev:

Du har inte förstått den grundläggande fysiken fortfarande.
Mängden syre du får in är helt och mest beroende på trycket under vanliga omständighter. Temp med som sagt var men mest tryck. Och är man inte helt utanför turbons gränser så har man inga höga temperatur på sin luftmassa och då är det ingen mening att byta turbo, om man inte vill ha annan karaktär eller vill ha en turbo som klarar leverera högre laddtryck.

Frågan var väl om en större turbo kan ge mer effekt utan att höja laddtrycket??
Men ligger du perfekt i verkningsgrad med den du har så blir det ju givetvis ingen ökning, och du har valt precis rätt turbo. men det är nog ytterst sällan en stressad originalturbo gör det.

Mats

Nu börjar du förstå vad vi pratar om.
Jo, som sagt inom turbons gränser. Det sade vi ifrån början också förresten.

Inom turbons gränser är ju ett ganska tvetydligt begrepp, i ytterkant ligger du på 62% verkningsgrad och i mitten 75% men fortfarande inom "gränsen" Var tror du att du får mest effekt??

Mats

Jimm
16 mars 2008 · 1 661 Inlägg

GULSAAB skrev:

Hardjim skrev:

GULSAAB skrev:

Frågan var väl om en större turbo kan ge mer effekt utan att höja laddtrycket??
Men ligger du perfekt i verkningsgrad med den du har så blir det ju givetvis ingen ökning, och du har valt precis rätt turbo. men det är nog ytterst sällan en stressad originalturbo gör det.

Mats

Nu börjar du förstå vad vi pratar om.
Jo, som sagt inom turbons gränser. Det sade vi ifrån början också förresten.

Inom turbons gränser är ju ett ganska tvetydligt begrepp, i ytterkant ligger du på 62% verkningsgrad och i mitten 75% men fortfarande inom "gränsen" Var tror du att du får mest effekt??

Mats

Klart att man inte ska ligga på gränsen.  Har inte sagt det heller, men folk fattar inte grundläggande fysik.

Frukost
17 mars 2008 · 27 Inlägg

hbdesign skrev:
ok ingen tror mig jag lägger upp en film på min OCH polarens lika bil....

kan ju rekomendera dig att sänka laddtrycket i så fall..

Frukost
17 mars 2008 · 27 Inlägg

GULSAAB skrev:

BMWKimmo skrev:
"kul att se personer starkt argumentera för nått som dom inte har någon arning om vad dom talar om"

Det tycker jag med roll

Mats

haha ja rätt kul faktist tongue

j0jje_
17 mars 2008 · 125 Inlägg

BMWKimmo skrev:

j0jje_ skrev:
Ganska kul se personer starkt argumentera för nåt som dom absolut inte har nån aning vad dom talar om! Självklart kan en större turbo med bättre verkningsgrad ge mer effekt på samma laddtryck som en mindre som börjar närma sig botten, även på samma mapp! Ett bra exempel är ju t.ex alla som kör med små hybridturbos med pyttesmå avgashus och massor med mottryck och laddar 2.2 bar i en modern 16v maskin men får bara ut 400hk, om dom istället skulle byta till en modern lastbilsturbo t.ex holset hx40 som både har bra spoolup någorlunda litet mottryck så skulle dom kunna ha samma effekt vid kanske 1.5 bar.

Haha. Jo alla har ju rätt att tycka som dom vill. Ta reda på fakta lite nu innan du skriver mer så kanske jag slipper bli förbannad på dig för att du kommer med idiotiska inlägg som du kommer ångra, när (eller om) du lär dig något om bilar och trimmning i framtiden..


Det är helt enket så att det inte blir mer syre för att man pumpar med verkstadskompresson än vad det blir med en cykelpump! Kom med en vettig förklaring till varför det skulle bli effektivare istället för att skriva "jag vet att det är så" och "kul att se personer starkt argumentera för nått som dom inte har någon arning om vad dom talar om"

Den där första raden kanske jag borde sagt åt dig istället och inte tvärtom wink Jag ska inte vara med i pajkastningen i denna tråd tyckte bara det var lite kul, ta det inte på fel sätt. Jag säger inte heller att jag vet allt om trimning och turbo, men jag har ganska bra koll på hur ett turbosystem funkar och turbotrimning i allmänhet då jag hållt på ett bra tag med det nu! nog om det.

Man kan inte direkt jämföra en turbo med en cykelpump eller kompressor! Man kan säga att det finns 2 tryck i ett turbosystem, 1 det är laddtrycket, det andra är mottrycket i grenröret. Mottrycket blir högre ju mindre avgasdel man har eller turbo överhuvudtaget det kan vi enas om? Ju högre mottryck desto mindre effekt får man ut helt enkelt. Har man då en pytteturbo som det sitter på alla standardbilar idag så är oftast motrycket minst det dubbla laddtrycket vilket är bra för responsen och funkar bra om man har kammar med lite överlap. Monterar man då en turbo som är mkt större med större avgashus vilket resulterar i att motrycket kanske sjunker till halva laddtrycket vid samma laddtryck så blir det självklart högre effekt i motorn, varför skulle man annars byta turbo när den slutar orka mata luft till motorn? en standardturbo är oftast i botten redan vid orginaleffekt, och svarar väldigt dåligt på höjning av laddtrycket.

BMWKimmo Mekaniker
19 mars 2008 · 472 Inlägg

Jag är helt med på vad du säger. Tror inte du förstår vad jag menar bara. Jag menar att en större turbo inte pumpar in mer luft vid samma laddtryck. Sen att en större ger bättre flöde igenom avgasdelen samt att den komprimerade luften inte blir lika varm är en annan sak.

BMW-tok
BMW 525 Turbo "BadBlack" (1989)
David_FT
10 februari 2009 · 183 Inlägg

Hardjim skrev:

fish skrev:
verkar ju inte vara nån idé att försöka förklara för er som inte vet vad ni snackar om... du får ju inte ett högre tryck än vad WG/programvara är inställd till att ge OM du inte bonnmeckar å micklar dit en "pysventil" för att lura WG,en.. Nog sagt om detta för min del... Hoppas att allt löser sig för din del.

Jo det får du om du gör det seriöst. Antingen med ny styrbox eller en riktigt laddtrycksstyrning. Den lurar inte WG utan styr den helt själv och den har egen puck och solenoid.
Vem är det du menar som inte vet vad dem snacka om?
Du verkar iallfall inte ha trimmat turbobilar. Och så verkar du tro att större turbo ger mer effekt trots samma laddtryck.

Större turbo ger mer effekt vid samma ladd, 13c på 1,5bar vs 19T på 1,5 bar samma effekt?

Senast redigerat av David_FT (10 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang