3399
Sök

Dämparbyte Golf MK2 (Behöver snabbt hjälp!)

660 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Hejsan!

Jag skulle byta fjäderbenet idag då dämparen är riktigt dålig men jag får inte loss dämparen från motorrummet! Har skaffat specialverktygssatsen från biltema men det finns inte en sportkeps att det ska passa! Muttern ligger på ca 22 mm (Uppskattninsvis för 21 mm och 23 mm hylsa passa inte) och dom där verktygen från biltema ligger på ca 14,5 mm (fanns 4 olika storlekar men detta är den ända jag kommer ihåg i huvet) så det finns liksom ingen möjlighet att dämparen ska passa!

Snälla hjälp mig! Hur fan ska jag få loss fjäderbenet?! måste jag kapa? Känns segt att kapa bort dämparen men måste jag så måste jag...

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 867 Inlägg
19 februari 2009
Du måste montera loss fjäderbenlagringen, ta loss benet från bilen och ta loss grejerna utanför bilen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

660 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
Koop skrev:
Du måste montera loss fjäderbenlagringen, ta loss benet från bilen och ta loss grejerna utanför bilen.

Ok vad menar du då? Ska jag typ lossa benet vid bärarmen och bara ta ut hela benet? Inget som håller fast benet i motorrummet då? Det har det varit på alla andra bilar jag fixat med... dock bara volvos

//Soderqvist

16 197 Inlägg
19 februari 2009
Soderqvist skrev:
Koop skrev:

Ok vad menar du då? Ska jag typ lossa benet vid bärarmen och bara ta ut hela benet? Inget som håller fast benet i motorrummet då? Det har det varit på alla andra bilar jag fixat med... dock bara volvos

//Soderqvist

de sitter en centrummutter upp i fjäderbenstornet... har för mig att de e en 22mm hylsa som behövs-

lossa den muttern å sen e de 2 bultar som sitter på spindel som måste lossas.. 19mm hylsa.

dom verktygen du köpt på biltema e till för att lossa den lilla specialmuttern på håller fast fjäderbenslagret/fjäderna på stördämparen.
Senast redigerat av evilaudio (19 februari 2009)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

660 Inlägg
19 februari 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
de sitter en centrummutter upp i fjäderbenstornet... har för mig att de e en 22mm hylsa som behövs-

lossa den muttern å sen e de 2 bultar som sitter på spindel som måste lossas.. 19mm hylsa.

dom verktygen du köpt på biltema e till för att lossa den lilla specialmuttern på håller fast fjäderbenslagret/fjäderna på stördämparen.

Saken är den att jag ska inte byta fjäder/dämpare så måste jag lossa den övre muttern i motorrummet?

Jag ska byta hela fjäderbenet med dämpare fjäder ja allt.. Om jag slipper skruva på den övre skruven så är det bara bra!

//Soderqvist

1 071 Inlägg
20 februari 2009
Lossa dom 2 eller 3, 13mm bultarna i fjäderbens tornet högst upp
och 2 bult längs ner på benet som sitter i själva navet  brukar väl va en17 och 19mm sen är det loss.

Onödigt inlägg^^

832 Inlägg
20 februari 2009
partyvan skrev:
Lossa dom 2 eller 3, 13mm bultarna i fjäderbens tornet högst upp
och 2 bult längs ner på benet som sitter i själva navet  brukar väl va en17 och 19mm sen är det loss.

För det första sitter det inte några 13 mm bultar i fjäderbenstornet. Men som evil sa så är det en 22mm hylsa som behövs. Jag brukar ta hylsan och en hålla i den med en rörtång och sen hålla i med en insexnyckel i själva kolven på dämparen. men ska du ändå byta dämpare så kan du lika gärna nypa åt med rörtången på kolven och använda ett spärrskaft. Sen är det bara att lossa fjäderbenet från spindeln.
Senast redigerat av Lurken_85 (20 februari 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Arbetsterapeut
37 Inlägg
21 februari 2009
lättast e med antingen en 22 hylsa o hålla emot med en rejäl insexa ananrs  tar du bara muttersmacken men 22 hylsa o skruvar bort funkar kanon...e enkelt... du byter det hela på max 20 min

Sök