4346
Sök

Diffbroms Volvo 740

321 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Har nu sökt alla forum jag kan hitta men inge direkt svar. Har allså diffbromsad bakaxel på min 740 och det jag vill veta är hur den aktiverar bromsning. Bilen måste ju vara på för att den ska fungera. Är det någon typ av pump till den?

Mvh Alex

EViLution!

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 februari 2009
Allx skrev:
Har nu sökt alla forum jag kan hitta men inge direkt svar. Har allså diffbromsad bakaxel på min 740 och det jag vill veta är hur den aktiverar bromsning. Bilen måste ju vara på för att den ska fungera. Är det någon typ av pump till den?

Mvh Alex

Jag tror inte du har en Haldex-diffbroms i din Volvo 740. tongue

Haldex-mellandiffen i S60R/V70R jobbar med en hydraulpump, kolv och en dator som styr trycket på ett lamellpaket, och som reagerar på ingående och utgående axlars rotation i förhållande till varandra. tongue
Den är elektrisk, och om bilen bogseras, eller är avstängd är bilen enbart framhjulsdriven.

Men du har nog en helt mekanisk diffbroms, typ slungdiff, som det kallas. smile
Dock vet jag inte hur den fungerar exakt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Supraman
2 300 Inlägg
26 februari 2009
Den e hastighetsberoende. Brukar va slungdiff men det kan man få reda på om man läser på plåten på bakaxeln.
Brukar va inkopplad upp till c:a 40 km/h men finns dom som håller sig inkopplade över det.
Inga pumpar eller något sånt.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

321 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
Det som jag funderar över är att varje gång man startar bilen kommer en lampa på en bakaxel upp och den släcks efter ca 2 sekunder. Polaren hade en 740 gle där man kunde stänga av diffbromsen och då lös samma lampa på hans hela tiden. Min bil är iaf helt omöjlig att enhjula med på snö i alla hastigheter. Slänger man i 3an vid fullgas sticker hastighetsmätaren upp till 110 och man åker brett satan:D
Slungdiff tror jag inte de är för den spinner på båda på bara tomgången när man släpper kopplingen försiktigt på is.
Senast redigerat av Allx (26 februari 2009)

EViLution!

Random Hero
4 047 Inlägg
26 februari 2009
Allx skrev:
Slänger man i 3an vid fullgas sticker hastighetsmätaren upp till 110 och man åker brett satan:D

de gör alla rwd bilar i snö

Dog food lid. Backwards

321 Inlägg
26 februari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
Allx skrev:
Slänger man i 3an vid fullgas sticker hastighetsmätaren upp till 110 och man åker brett satan:D

Nepps.. inte en vanlig 740. Börjar bara tjuta ordentligt från högersidan.

EViLution!

Reservdansk
6 271 Inlägg
26 februari 2009
Allx skrev:
DusanMandick skrev:
Allx skrev:

Nepps.. inte en vanlig 740. Börjar bara tjuta ordentligt från högersidan.

Min gamla 245a kunde komma upp i 110km/h samtidigt som jag omkörd av en traktor. smile
Saken var den att jag spann friskt i en väldigt snöig backe... tongue

Och den hade ingen diffbroms, det har jag testat. wink
Senast redigerat av TurbOla (26 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 758 Inlägg
27 februari 2009
Finns två olika varianter (original).
Vanligast är slungdiffen. Där är det vikter som slungas ut av centrifugalkraften och låser upp diffen. Den går initialt in upp till cirka 40 km/h, men har den låst väl låst så fortsätter den vara låst så länge som det spinner - även om hastigheten går över 40 km/h. Alltså: ligger du i t.ex. 30 km/h och gasar loss bilen på t.ex. tvåan så låser diffen och fortsätter vara låst så länge som det spinner, men om du gasar loss i 50 km/h låser den inte.
Andra varianten är en lamelldiff som låser så fort det spinner - den är inte hastighetsberoende.

Sök