Sänkningssats V70R -98

Milko
17 januari 2009 · 30 Inlägg

Har en V70R -98 som jag funderar på om bara kan slänga på en vanlig sänkningssats på, om det gör nån skillnad och hur det blir med nivåregleringen..?

//Johan

TurbOla Reservdansk
17 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Till bilar med nivåreglering brukar man bara få till fjädrar och inte dämpare bak.
Det är annorlunda stötdämparfäste bak på bilar med nivåreglering.

Annars när man köper ett kit med fjädrar & dämpare är det ju runt om, men till bilar med nivåreglering får man bara stötdämpare fram, och fjädrar runtom...

Senast redigerat av TurbOla (17 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Milko
17 januari 2009 · 30 Inlägg

Okej, tänkte bara köpa en enkel sats med sänkningsfjädrar, grunna då på om nivåregleringen försöker höja bilen bak om den blir lägre.. Dum fråga kanske men jag vet inte hur det fungerar riktigt..

TurbOla Reservdansk
17 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Dämparna kan ju inte jobba upp sig högre än fjädrarna.
Dämparna använder vägens ojämnhet för att pumpa upp sig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Milko
17 januari 2009 · 30 Inlägg

Nej just det, okej.. Har du nån aning om hur mycket dom är sänkta original?

TurbOla Reservdansk
17 januari 2009 · 6 271 Inlägg

35mm runtom, om de är sänkta lika mycket som 850T-5R/R.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
17 januari 2009 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:
35mm runtom, om de är sänkta lika mycket som 850T-5R/R.

15mm skiljer det. Volvo har dock en sänksats som sänker 21mm.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Waylost
17 januari 2009 · 68 Inlägg

Hur lågt kan man sänka innan man måste byta orginal dämpare fram?

"Fuck no, not today, thank you kindly."
Livet utan turbo suger
Volvo V70R AWD "Silver torpeden" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2009 · 13 798 Inlägg

TurbOla skrev:
Till bilar med nivåreglering brukar man bara få till fjädrar och inte dämpare bak.
Det är annorlunda stötdämparfäste bak på bilar med nivåreglering.

Annars när man köper ett kit med fjädrar & dämpare är det ju runt om, men till bilar med nivåreglering får man bara stötdämpare fram, och fjädrar runtom...

jag påstår att du har fel ;-)

av egna erfarenheter säger jag att nog fixar volvosar med nivomat orginalhöjden även med sänksats

har varit så på alla bilar jag varit inblandad i sänkning med orginaldämpare

visst nu kan det skilja på en v70 men jag betvivlar

förövrigt om det är en fwd v70R så är nivomatens dämpare fästa EXAKT som vanliga dämpare

eftersom det är exakt samma bakvagn som en 850 och själv hade jag nivomat på min 855 innan jag bytte till en vanlig sats från Ge motor med dom "hårda" dämparna runt om och det fungerade fin fint

4400:- så får man en låg och ganska behaglig bil som klarar av ett normalt fartgupp i 30-50km/h utan något krångel smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari 2009 · 13 798 Inlägg

Waylost skrev:
Hur lågt kan man sänka innan man måste byta orginal dämpare fram?

högst 35mm mina erfarenheter säger att bilen endå blir rätt säckig att köra med en normal 35mm sats
men står man ut med en bonnsänkt 740 är det bara att köra på

tycker personligen att den gärna blir lite bockig fram ganska omgånde
och gärna studsar vid högre farter i kurvor

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pleter
27 februari 2009 · 67 Inlägg

lånar tråden lite.
Nån som vet vart man kan få tag på 15mm sänksats till en V70N ?

Volvo tar 6407kr för deras 15mm sänksats.
Och allt jag har kollat på ligger på 30mm osv.
Känns lite väl lågt & deras sport edition är sänkt 15mm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang