8114
Sök

Sommardäck till Volvo 850

4 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
Tja alla!!

Är så att jag har en fin 850 Volvo med org. fälgar 15" Cetus.

Kollat runt överallt.. och hittat hyfsat billiga sommardäck, 195 / 50. Kommer dessa lågprofil passa min underbara volvo..  medveten att det blir nog lite hårdare men det kvittar..  bara det går få på fälgen o lagligt !!

big_smile

8 282 Inlägg
19 mars 2009
Ja, dem kommer passa och det kommer va lagligt, men kolla lastindex, för såna dimensioner är mera tänkt för små lätta bilar

4 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
snackade med en kille på en verkstad.. han sa att bilen kommer ligga på ett högre varvtal då dessa 50 kommer ha mindra omkrets än 65.. 

hmm någon  som vet?  och lastindex.. jag hoppas väl dom vet det.. för jag har ingen aning hur man ser det big_smile

8 282 Inlägg
19 mars 2009
Ja, men mindre däck så kommer varvtalet att öka eftersom utväxlingen förändras.

Det finns en märkning på däcket som talar om hur mycket det får bära max. Och överskrider man det så får man räkna med kort livslängd på däcken.

4 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
men är det dåligt att varvtalet ökas.. ?? innebär det ökad bränsleförbrukning ??

snackade med verkstan.. han sa att det var inget problem att montera däcken. men kanske hellre ger lite extra pengar .. någon som vet ungefär hur stor skillnaden är?

mvh

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 mars 2009
Volvo6 skrev:
men är det dåligt att varvtalet ökas.. ?? innebär det ökad bränsleförbrukning ??

snackade med verkstan.. han sa att det var inget problem att montera däcken. men kanske hellre ger lite extra pengar .. någon som vet ungefär hur stor skillnaden är?

mvh

japp...ökad förbrukning..

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 mars 2009
Volvo6 skrev:

mvh

om du ska ha låg profil varför inte bara slänga på ett par 17" fälgar me däck och då bibehåller du även varvtalet kanske tom får ett lägre...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 814 Inlägg
19 mars 2009
Men varför välja 50-profil och inte 60 som det ska sitta original!?
Själv kör jag med 195/65/15 på min, något högre än vad det ska vara men så visar åtminstone hastighetsmätaren rätt.

4 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
anledningen är att däcken är billiga !!! 370kr st för 50 profil.. jämnfört med runt 500kr för 60 el 65 profil.
ja får väl avgöra nästa vecka när jag ska byta ut dom gamla sommardäcken smile

blir väl i långa loppet mer värt med 65or om man spara pengar på lägre varvtal..

Sök