4972
Sök

Hjälp: Verktyg för fastmontering av spindel-\styrled (BILD)

424 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Hej!

Vad ska jag andvända för verktyg för montera fast styrleden (nedre delen mot länkarmen)

Kan man andvända spindel leds/ styrleds avdragare för fastsättning oxå...

Muttern som håller ihop hela paketet snurrar bara runt, som den inte skulle hitta nån gänga o fästa sej på..
Måste man typ ha nåt som trycker ihop hela paketet?

http://i40.tinypic.com/2u4m05g.jpg

De e en rätt fet glipa på den undre muttern som ni ser.. hmm

Höll på lossa bultarna till fjäderbenet igår natt o så kom verkstadskillen fr åkeriet jag jobbar på o gav mej en hjälpande hand, så han drog loss den åt mej o sen åkte han hem...

Fick stå på knä tills 05 imorse o till slut gav jag upp o tog bilen hem.. trots allt hmm

Plz, nån som kan hjälpa mej? Lägga upp en bild el länk el liknande på vad jag behöver..

1 562 Inlägg
21 mars 2009
testa med ett spett å bryt leden neråt så den fastnar på konan kan du dra åt den sen, eventuellt kan de ju funka med en muttersnurra å slå fast den.
Senast redigerat av mange_240 (21 mars 2009)

424 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Ok, ska testa me ett brytjärn o se om jag kan få ihop de smile

Tack mange

1 562 Inlägg
21 mars 2009
LiNx skrev:
Ok, ska testa me ett brytjärn o se om jag kan få ihop de smile

Tack mange

japp hoppas de funkar men de ska nog gå bra.

424 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Muttersnurra, är inte den luftdriven btw..

Känns ju lite overkill om jag måste köpa en kompressor dessutom
Surt o lägga ut 2000 el så för att få ihop styrleden smile

1 562 Inlägg
21 mars 2009
LiNx skrev:
Muttersnurra, är inte den luftdriven btw..

Känns ju lite overkill om jag måste köpa en kompressor dessutom
Surt o lägga ut 2000 el så för att få ihop styrleden smile

jo de flesta är ju de. finns elektriska oxå men de borde inde vara några problem med ett brytjärn.

424 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Ok!

Måste bara fråga en sak till, de här me slå o banka på leden där bulten går igenom.. Är de bra el ska man undvika de?

Verkstadskillen som lossade lite på den åt mej sa att jag inte ska hammra på den underifrån, muttersidan..

Gäller de samma ovanifrån, att man inte ska banka på den..?

Fick aldrig nån förklaring varför man inte ska el får göra de..

Vet du nåt om den punkten Mange?
(Du verkar va den enda vaken på dennna tråd smile )
Senast redigerat av LiNx (21 mars 2009)

Entreprenör
1 784 Inlägg
21 mars 2009
LiNx skrev:
Ok!

Måste bara fråga en sak till, de här me slå o banka på leden där bulten går igenom.. Är de bra el ska man undvika de?

Verkstadskillen som lossade lite på den åt mej sa att jag inte ska hammra på den underifrån, muttersidan..

Gäller de samma ovanifrån, att man inte ska banka på den..?

Fick aldrig nån förklaring varför man inte ska el får göra de..

Vet du nåt om den punkten Mange?
(Du verkar va den enda vaken på dennna tråd smile )

Aj aj..du får inte banka på den...då blir den trasig....

blacken
21 mars 2009
Först så gör du noga rent i den invändiga konan, även den på leden ska vara kanonren. Sedan så kan du trä på skiten som det ska sitta, tryck ner armen med skaplig handkraft och håll i, knacka YTTERST försiktigt på ovansidan av leden, en två tre knack. Ta sedan en stor tving eller polysnusk och hitta en punkt som klämmer "vertikalast" så att säga på leden. Mellan led och stycke som den ska sitta i . Dra sedan försiktigt och mjukt på muttern så att den inte får konan att släppa. är lite terapivarning, men är du cool och försiktig så ska det gå..  smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2009
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=600154

Kolla där, den röda grejen är en rörtång...kläm åt med den å sen försöker du snurra den ner mot länkarmen samtidigt som du skruvar dit muttern, lite bökigt om man inte har muttermaskin men de går...
om du försöker snurra den ner mot länkarmen eller vad vi nu ska säga att vi gör så nyper konan på spindeleden bättre mot konan på hjulspindeln å då greppar skiten så de inte snurrar med...de funkar alltid bara man tar i tillräckligt

Å men alla typer av leder å dyl som är gjorda i plast,speciellt spindelleder så går dom sönder om dom snurrar för mycket om man tex bara tar muttermaskinen å kör...när dom börjar rotera fort så blir de varm å så går plasten sönder i dom å oljan läcker ut så de kan vara värt å tänka på...men har du stått å snurrat lite för hand är de skit samma

edit: jag vet jag är en jävel på å rita så de behöver ni inte nämna lol
Senast redigerat av Xuri (21 mars 2009)

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
21 mars 2009
precis de blacken sa!

om du tvingar leden mot armen där bulten går igenom, så klämmer du fasst bulten så du kan
skruva på muttern.
men även som blacken sa. klämm inte fö mycke utan bara tillräckligt så att muttern snurrar å inte bullten.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

4 586 Inlägg
21 mars 2009
ifall du inte kan bara skruva dit spindeled/styrled så måste du fått fel del. Verktyg behövs bara för avmontering
Senast redigerat av jorre83 (21 mars 2009)

Sök