8129
Sök

Chassie nya BMW 320 med M-paket jämfört med M3orna

671 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Är eller ska vi säga var lite sugen på en M3a av den förra karossen eller om man hittar en jättefin av den gamla e36an.

Har nu i 2 veckor haft en 320d med Mpaket som hyrbil och fyfan vilken dålig vägbil det är..
Min 940 går säkrare på gropig väg, där 940ns långa fjädringsväg sväljer kompressioner och bibehåller kurvstabiliteten när man går igenom en kompression(fuchsröreliknande).

Jag åkte på lite halvfort genom en sänka och bilen slog igenom, det blev jag förvånad över.
Även förvånad över att i ojämnheter så tappar jag greppet tidigt och bakvagnen studsar i kurvor, sedan så understyr den rejält(för lite motor)...
Jag tycker den beter sig bra på slät väg men när det blir guppigt så känns det som fjädringsvägen är alltför kort och hård och sedan för mjuk när det verkligen gäller. Tar man och sticker in handen under stänkskärmarna så kännner jag att här finns inte mycket spelutrymme förräns fjädringen slår i innerskärmarna.

Hur kan det kommas sig att de får så bra kritik för sin väghållning...
Är det för att testerna utförs på banornas salsgolv och inte ute i verkligheten, ja allmän väg...

En bil som slår i botten är bara helt livsfarlig under fel omständigheter...
Jag blev nu tveksam till om det blir någon M3a,,,,, 
M3an lär ju vara än mer asfaltsanpassad än en M-specad 320.
Det finns tyvärr ingen M3ägare som låter en hårdköra bilen innan köp...

Vad är väghållning ?
Det finns ju inte en Volvo 940 som gått under 1:35 i Superstage och hur många BMWs som helst har gjort det med lägsta tider strax under 1:20... 
Gullabo kunde ju ta och köra ett varv runt en rallycrossbana Hehe...
Det motsvarar mer vad man råkar ut för på allmän väg. 
e.

Sök