3614
Sök

Volvo 850 1993 : Automatlådan "sprutar" ut olja !

4 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Hej !

Skulle behöva lita hjälp med min 850 ! Det är en 93a som gått  22 000 mil , har fungerat rätt bra fram till idag  .,, lämnade in den på en inte "certifierad" verkstad .. pga ja student med lite pengar ..  Men iaf efter dem fixat det som skulle fixas (bromsar) så skulle jag ut och köra prova bromsana och ja dem fungerade bra , men det jag då upptäckte var att vid hård inbromsning så RINNER det ut olja ur lådan ! Kan tillägga att dem bytte motorolja också så jag undrar vad dem kan ha haft sönder .. för såhär har den inte läckt förut , visst det är en rätt gammal bil den droppar lite men nu rann det !! så har någon en aning om vad det kan vara ?

blacken
2 april 2009
021buggy skrev:
Hej !

Skulle behöva lita hjälp med min 850 ! Det är en 93a som gått  22 000 mil , har fungerat rätt bra fram till idag  .,, lämnade in den på en inte "certifierad" verkstad .. pga ja student med lite pengar ..  Men iaf efter dem fixat det som skulle fixas (bromsar) så skulle jag ut och köra prova bromsana och ja dem fungerade bra , men det jag då upptäckte var att vid hård inbromsning så RINNER det ut olja ur lådan ! Kan tillägga att dem bytte motorolja också så jag undrar vad dem kan ha haft sönder .. för såhär har den inte läckt förut , visst det är en rätt gammal bil den droppar lite men nu rann det !! så har någon en aning om vad det kan vara ?

mycket olja?..färg på den?

4 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
ljus röd , ca 10 cl efter varje hård inbromsning!

blacken
3 april 2009
021buggy skrev:
ljus röd , ca 10 cl efter varje hård inbromsning!

Försök att hitta var det rinner ifrån. Kan vara så simpelt att oljepåfyllnings locket/ oljestickan inte är på eller tätar som dom ska. Alternativt så kommer det ifrån överfyllnads "hålet"/röret, om lådan nu skulle ha ett sådant..
Senast redigerat av blacken (3 april 2009)

4 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
verkstaden har lokaliserat problemet .. .. packningen mellan motor och växellåda är pajj .. ca pris att fixa 7000:- . ...R.I.P  volvo ...

1 353 Inlägg
4 april 2009
021buggy skrev:
verkstaden har lokaliserat problemet .. .. packningen mellan motor och växellåda är pajj .. ca pris att fixa 7000:- . ...R.I.P  volvo ...

Väldigt vanligt fel på volvo 850, och väldigt billigt att fixa om man kan byta själv, men det är mycket skruva.

There's no replacement for displacement

4 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
jo dem sa att det va vanligt ,, men har tyvärr ingen möjlighet till att göra det själv sad bilen är i övrigt väldig fin ..

Sök