6683
Sök

Volvo B230 C kolv, är den 96,0 eller 96,3

4 001 Inlägg
1 april 2009
Trådstartare
Som rubrik, vad är beteckningen på Mahle ö.d kolvar till B230?
E har jag för mig är för 96,6

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
1 april 2009
ÖD kan du väl få i 96,3 och 96,6. Sedan är det ny borr som gäller. 97 är väl hållbart!

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 001 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Topper skrev:
ÖD kan du väl få i 96,3 och 96,6. Sedan är det ny borr som gäller. 97 är väl hållbart!

jo, men jag har 2 block och där sitter i det ena kolvar som det står stämplat 96,59 & E, det andra blocket står det bara stämplat C på kolvarna, jag vet inte om det bara har med volymen i urgröpningen att göra eller om det även är ÖD-benämningar

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
2 april 2009
Är båda 96,59?

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

4 001 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Nej, det är bara dom kolvarna som är märkta med E & 96,59 som har den storleken, det blocket med de C-märkta kolvarna har jag inte kunnat mäta kolvarna i för där sitter dom i och jag tänkte inte plocka ur dom i detta läget.

Min tanke var ifall bokstavsstämpeln var någon slags märkning på kolvarna vad gäller storlek eller volym på urgröpning eller nåt liknande.

486 Inlägg
5 april 2009
kolvas skrev:
Min tanke var ifall bokstavsstämpeln var någon slags märkning på kolvarna vad gäller storlek eller volym på urgröpning eller nåt liknande.

De tror jag inte. I min gamla B234 motor var ettan och tvåans cylindrar märkta D, och trean och fyran märkta C. Det var likadant i min original B230FT motor. Alla cylindrar var i original dimension, 96,0.

http://i42.tinypic.com/bhlqw1.jpg

Så två kolvar var alltså märkta D och två kolvar var märkta C, men dom var ändå likadana.

Edit: Det är inte originalkolvar i motorn på bilden.

//
Senast redigerat av Tomas_H (5 april 2009)

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

4 001 Inlägg
5 april 2009
Trådstartare
Tomas_H skrev:
kolvas skrev:

De tror jag inte. I min gamla B234 motor var ettan och tvåans cylindrar märkta D, och trean och fyran märkta C. Det var likadant i min original B230FT motor. Alla cylindrar var i original dimension, 96,0.

http://i42.tinypic.com/bhlqw1.jpg

Så två kolvar var alltså märkta D och två kolvar var märkta C, men dom var ändå likadana.

Edit: Det är inte originalkolvar i motorn på bilden.

//

Oki, då vet jag, i mitt block är 1:an & 4:an märkta med C & 2,3:ans märkta med D
Blocket är ifrån en 97:a

Tack för hjälpen

Sök