3653
Sök

Koppling hugger vid dragläge

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
6 april 2009
Trådstartare
tjena va ute o gjorde slut på vinterpuckarna.. när ja sen tänkte lägga en sista rökare o skulle skicka i 2an (stillastående) så slirade bara kopplingen! sen när ja skulle åka hemmåt så högg de jätte mycke.

Nu till min fråga. Kopplingen som e slut? fick höra att jag har något sk. dubbel svänghjul? kollade på kg-trimnings sida o hittade en värre tryckplatta som pallar 525 nm med org. lamell..

Bilen är en 945 turbo -94 med m90 låda

/Nichlas
Senast redigerat av Nichlas_H (6 april 2009)

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Byggare Behm
562 Inlägg
6 april 2009
Kopplingen tog nog slut, att bara byta till hårdare tryckplatta ökar bara slitaget på lamellen.. folk fattar inte det. Nästa steg blir sinterlamell om det inte finns bättre som passar, 850 R kanske ?

Klipper in ett tips från ett annat inlägg jag gjorde.
Åk 70 km/h på 4an , växla snabbt ned på 3an och gasa fullt.
Ser du att varvräknaren gör ett "hopp" när du trycker fullgas och har kopplingen helt uppe och bilen ändå inte ökar farten i det ögonblicket så är kopplingen dålig.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
provade att sparka kopplingen idag på 3an o de slirade ganska bra.. men sinter lamell e inte de svårt att köra med? Tänkte i kö o så.. hmm

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 april 2009
_Jonex_ skrev:
Kopplingen tog nog slut, att bara byta till hårdare tryckplatta ökar bara slitaget på lamellen.. folk fattar inte det. Nästa steg blir sinterlamell om det inte finns bättre som passar, 850 R kanske ?

Klipper in ett tips från ett annat inlägg jag gjorde.
Åk 70 km/h på 4an , växla snabbt ned på 3an och gasa fullt.
Ser du att varvräknaren gör ett "hopp" när du trycker fullgas och har kopplingen helt uppe och bilen ändå inte ökar farten i det ögonblicket så är kopplingen dålig.

varför skulle det slita fortare med hårdare tryckplatta ? lär ju slita mer med sinter å original tryckplatta

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Pan
8 april 2009
_Jonex_ skrev:
Kopplingen tog nog slut, att bara byta till hårdare tryckplatta ökar bara slitaget på lamellen..

Så dom har alltså fel på KG Trimning som har specat sin 240mm tryckplatta till 525nm med org lamell. Hur vet du just att det är lamellen och inte tryckplattan som begränsar? Ville bara flika in detta. Ligger själv i valet om jag ska köpa med org lamell eller en sinter till denna tryckplattan. Sen om det ökar slitaget på lamellen är nog mitt minsta problem men tanke på hur jag ska bruka den i sommar roll

/Gurra

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Pan skrev:
_Jonex_ skrev:
Kopplingen tog nog slut, att bara byta till hårdare tryckplatta ökar bara slitaget på lamellen..

Så dom har alltså fel på KG Trimning som har specat sin 240mm tryckplatta till 525nm med org lamell. Hur vet du just att det är lamellen och inte tryckplattan som begränsar? Ville bara flika in detta. Ligger själv i valet om jag ska köpa med org lamell eller en sinter till denna tryckplattan. Sen om det ökar slitaget på lamellen är nog mitt minsta problem men tanke på hur jag ska bruka den i sommar roll

/Gurra

tror inte att KG har fel.. blir iaf ny tryckplatta o lamell från KG! Glad påsk wink

Byggare Behm
562 Inlägg
8 april 2009
Naturligtvis beror det på hur bra lamellen är också, är lamellen överdimensionerad jämfört med org tryckplattan så kan det vara en bra idé med värre tryckplatta.
Och enligt KG så är det så på era bilar.

Men så är det också så att kopplingar på racebilar är en slitvara, byts rätt ofta jämfört med en vanlig bil.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Sök