G&M dämpare till s60.

wallingstam
9 mars 2009 · 474 Inlägg

Tjena!
Är sugen på G&M dämpare ihop med sänkningsfjädrar runt om till min s60 2.4t -01a.

Har lite frågor bara,
Är G&M ett bra märke (är inte så insatt inom det området)?
Kommer det att gå igenom besiktningen?
Jag har 18 tummare på sommarn, och om ja sänker 45/35 kommer dom att ta i fram i hjulhuset?
BLIR DET NÅGON SKILLNAD MOT ORIGINAL?!

Mvh Kalle:D

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Daktad
9 mars 2009 · 5 Inlägg

Jag har har använt g&m sänkningssatser på ett flertal bilar..
Ska inte klaga på kvaliten men kan bara säga att jag sänkte min senaste v70 -02  med en Väghållningssats 55/40mm & då hade jag 19" fälgar. Det enda som hände var att när man svängde så tog hjulen i innerskärmarna + att komforten försvann helt & hållet.
Men snyggt blev det:cool:

Ja, det går igenom besiktningen.
Kan tänka mig att dina 18" kommer ta i innerskärmen litegrann. Prova att byt Styrbegränsarna till dom största när du endå håller på.
Kostar inte så mycket på Meca.

http://i44.tinypic.com/2ylsc5e.jpg

Loud & Proud!
wallingstam
9 mars 2009 · 474 Inlägg

Daktad skrev:
Jag har har använt g&m sänkningssatser på ett flertal bilar..
Ska inte klaga på kvaliten men kan bara säga att jag sänkte min senaste v70 -02  med en Väghållningssats 55/40mm & då hade jag 19" fälgar. Det enda som hände var att när man svängde så tog hjulen i innerskärmarna + att komforten försvann helt & hållet.
Men snyggt blev det:cool:

Ja, det går igenom besiktningen.
Kan tänka mig att dina 18" kommer ta i innerskärmen litegrann. Prova att byt Styrbegränsarna till dom största när du endå håller på.
Kostar inte så mycket på Meca.

http://i44.tinypic.com/2ylsc5e.jpg

Men hur blir det med komforten om jag har 45/35 tror du då?smile

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Jonas00
14 april 2009 ·

Jag bytte till en komplett chassisats från gemotorsport(köpt på raicmex) den med dom "lite mjukare" dämparna för 3900.
Änsålänge så känns bilen lite stötigare men inte så det är störande, har kört både grusväg, landsväg o motorväg. Men hela bilen känns samtidigt lite styvare så det blir bra tror jag allt. Sedan kan det ju ta lite tid innan det "sätter sig" riktigt.
Har 18" 225/40 o dom tar inte i i skärmkanterna vid fullt rattutslag.

wallingstam
14 april 2009 · 474 Inlägg

Jonas00 skrev:
Jag bytte till en komplett chassisats från gemotorsport(köpt på raicmex) den med dom "lite mjukare" dämparna för 3900.
Änsålänge så känns bilen lite stötigare men inte så det är störande, har kört både grusväg, landsväg o motorväg. Men hela bilen känns samtidigt lite styvare så det blir bra tror jag allt. Sedan kan det ju ta lite tid innan det "sätter sig" riktigt.
Har 18" 225/40 o dom tar inte i i skärmkanterna vid fullt rattutslag.

Okej, låter bra!
Var det svårt att montera?

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Jonas00
14 april 2009 ·

Svårt o svårt tongue beror ju på hur händig man är. Det va första gången jag bytte dämpare fram (bytte bak på s60 för ett halvårsedan) det kruxiga var att komprimera dom gamla fjädrarna utan sådana där special verktyg för fjäder komprimering, men det löstes ändå med en domkraft o avgassklammor tongue
tog mig ungefär 8timmar att byta dämpare o fjädrar runt om.
Om du känner att du inte har tummen mitt i handen, go for it tongue kan vara gött att ha en extra hand lite då och då dock. Flickvännen passar perfekt till detta:D
Tänk på att du skall göra en fyrhjulsinställning efter du sänkt den för att inte sneslita däcken.

wallingstam
14 april 2009 · 474 Inlägg

Jonas00 skrev:
Svårt o svårt tongue beror ju på hur händig man är. Det va första gången jag bytte dämpare fram (bytte bak på s60 för ett halvårsedan) det kruxiga var att komprimera dom gamla fjädrarna utan sådana där special verktyg för fjäder komprimering, men det löstes ändå med en domkraft o avgassklammor tongue
tog mig ungefär 8timmar att byta dämpare o fjädrar runt om.
Om du känner att du inte har tummen mitt i handen, go for it tongue kan vara gött att ha en extra hand lite då och då dock. Flickvännen passar perfekt till detta:D
Tänk på att du skall göra en fyrhjulsinställning efter du sänkt den för att inte sneslita däcken.

Aha okej, jo jag skulle nog kunna klara av det men är lite för "bekväm" för det, ber nog någon händig polare grejja det hela. Men äre koni eller bilstein som man ska köra på? Och vad ska man ha, sport dämpare med fjädrar eller coilovers? Vet inte riktigt vad som är skillnaden...

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Jonas00
17 april 2009 ·

Osäker på att det finns coilovers till s60 för en rimlig peng.
Men vad du ska ha beror nog till stor del på din plånbok o ha begärwink
Jag antar och tror att GE-Motorsport grejerna fungerar fin fint för normal gatkörning med ett race vid rödljusen då o då eller en kruvig go väg.
Men Bilstein o Koni är ju märkes grejer så.
Cash is King tongue

Senast redigerat av Jonas00 (17 april 2009)

wallingstam
17 april 2009 · 474 Inlägg

Jonas00 skrev:
Osäker på att det finns coilovers till s60 för en rimlig peng.
Men vad du ska ha beror nog till stor del på din plånbok o ha begärwink
Jag antar och tror att GE-Motorsport grejerna fungerar fin fint för normal gatkörning med ett race vid rödljusen då o då eller en kruvig go väg.
Men Bilstein o Koni är ju märkes grejer så.
Cash is King tongue

Okej, jodå plånboken tål en del om det behövs.. men man vill ju inte slänga ut pengar på saker som man kan köpa för samma peng men med annat märke.

Kommentera & Rösta ! ©
Nissan 300zx "SuperFineZ" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang