4394
Sök

Däck tar i fjäderbenen

Trucker
168 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Har monterat på D2 Coilovers på bilen samt mina 18" fälgar med 225 däck. Nu är det så att jag märkte idag efter 2 timmars körning att när jag svänger 70% och till 100% rattutslag så tar däcken i fjäder/dämparbenen. Vilket bli som en liten fin såg som tuggar i däcket... vilket bara kan leda till en sak som jag fortsätter att köra med det så... PANG! Jag har inte kunnat se hur mycket exakt det tar i men jag känner det iaf när jag svänger vid låga farter, vid högre farter så kan jag då inte svänga så mycket som tur är....

Så nu är det frågan om vad som KAN göras för att få bort detta problem. Andra fälgar? Jao förvisso men känns som en ganska dyr lösning tycker jag..... Kan jag montera smalare däck på tro? Däck som inte har lika markant kant som sticker ut? alltså gummi kant?
EDIT: Jag har monterat 5mm spacer platter fram, detta va då nödvändigt för att hjulen ens skulle gå fritt överhuvud taget. Så spacers har jag redan.

Tacksam för råd o tips.
Senast redigerat av Mattzzon (17 april 2009)

2 271 Inlägg
17 april 2009
Nu vet jag inte hur mycket du har kvar till skärmkanten? men annars kan du alltid testa bredare spacers.

Trucker
168 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Jag har la ett par mm kvar o det är kanske det som behövs men då är det att special beställa nya bultar IGEN som jag fick vänta på ca 1 vecka o det känns sådär. Jag får se om jag kommer på något annat tillsvidare.

EDIT: nu när jag tänker på de så bli de nog andra spacers. Har tittat en del på bilmodecenters saker, ack så dyrt de var sad men nödvändigt. Men då till frågan, bli lite fundersam hur dom skriver om själva plattorna.
Exempel denna då http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ … m_per_axel
Ökar denna 10mm på varje sida eller är det bara 5 mm, så att 10mm är den totala bredningen?

Tack för svar!
Senast redigerat av Mattzzon (17 april 2009)

1 291 Inlägg
17 april 2009
Mattzzon skrev:
Jag har la ett par mm kvar o det är kanske det som behövs men då är det att special beställa nya bultar IGEN som jag fick vänta på ca 1 vecka o det känns sådär. Jag får se om jag kommer på något annat tillsvidare.

EDIT: nu när jag tänker på de så bli de nog andra spacers. Har tittat en del på bilmodecenters saker, ack så dyrt de var sad men nödvändigt. Men då till frågan, bli lite fundersam hur dom skriver om själva plattorna.
Exempel denna då http://www.bilmodecenter.se/sv/article/ … m_per_axel
Ökar denna 10mm på varje sida eller är det bara 5 mm, så att 10mm är den totala bredningen?

Tack för svar!

Jag skulle sätta 10mm totalt på varje sida om du har 5mm nu och det går precis fritt.
Skaffar du mer spacers så blir också scrubradien större vilket gör att bilen blir lite oroligare att köra, rycker i ratten vidd acc tex.
Sedan kan du ju nästa gång du byter däck köpa ett som är 215 eller kanske 205 bredd istället.

Trucker
168 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
Tack för svaren o tipsen, jo jag åxo tänkte på däck men just nu är det ganska dyrt för att lösa problemet, synd åxo då mina nuvarande däck är typ nya. Så jag tro det få bli större spacers.
Dock kvarstår min fråga om deras räknesätt på bilmodecenter, hur dom menar med vad dom skriver på vardera spacer.

Trucker
168 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
EDIT: Vi löste problemet genom att vi slipade med vinkelslip på den befintliga dämparbenet, då det som tog i va såpass lite så löste det sig genom att vi slipade bort ca 2mm... nu har hjulen fri gång även vid 100% rattutslag. Tack för tipsen ändå smile

mulle mek
679 Inlägg
18 april 2009
bra att det löste sig  . har man lite förnuft  så kommer man nog på en lösning. som du nu gjorde wink

Gasar tills det Rasar !!!

Sök