4286
Sök

Bubblor i kardanknuten

herr
321 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
la mig ner och kollade oljan i kardanknuten i eftermiddags. stoppade in fingret i hålet och kände neråt, när jag drog ut fingret var det täckt med bubblor, skum-aktigt nästan neutral
oljan var inte helt upp till hålet utan kanske 2 cm ner, är detta för lite?, och kan det ha orsakat bubblorna?

tacksam för svar
MvH

Trafikledare
563 Inlägg
22 april 2009
Hmm.. Inte så att du har kollat oljan i bakaxlen? För i kardanknuten har du bara fett..

Jag har alltid olja ända upp till påfyllnadshålet i axlar och växellådor på mina bilar...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

herr
321 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Melin skrev:
Hmm.. Inte så att du har kollat oljan i bakaxlen? För i kardanknuten har du bara fett..

Jag har alltid olja ända upp till påfyllnadshålet i axlar och växellådor på mina bilar...

oj, ursäkta, varit en lång dag. visst kollade jag oljan i bakaxeln wink inget annat
tyckte bara att det var skumt med bubblor, funderade ett tag på om nån hällt i fel olja nån gång i tiden?
vilken olja ska man ha i bakaxeln? växellådsolja?

Trafikledare
563 Inlägg
23 april 2009
Har du en helt vanlig bakaxel så går det bra med en 80-90 olja, även om du har slungdiffat.. Men har du lamelldiffat så måste du ha en olja med LS tillsats, för annars fungerar inte diffen..

Troligast är att du har en helt vanlig bakaxel, om det är en 740 GL alltså..

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök