6512
Sök

Någon med erfarenhet av detta bromskit från speedparts?

687 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Hej!
Någon som har erfarenheter kring detta kit: http://www.speedparts.se/index.html?/sh … _kit.shtml

Mvh
Daniel

1 867 Inlägg
26 april 2009
Greenstuffbelägg kan jämföras med originalbelägg, de tål lite mer värme, och dammar lite mindre, men de är inte speciellt "sportiga".
Slitsade skivor håller beläggen rena på ett annat sätt och ventilerar bort de gaser som blir mellan skiva och belägg, så med de kan du nog uppleva att bromsarna håller sig fräscha längre på bana osv.

Det är på inget sätt ett kit du ska köpa om du har planer på att åka på bana flertalet gånger i sommar, utan se det mer som "BPU"

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

687 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Koop skrev:
Greenstuffbelägg kan jämföras med originalbelägg, de tål lite mer värme, och dammar lite mindre, men de är inte speciellt "sportiga".
Slitsade skivor håller beläggen rena på ett annat sätt och ventilerar bort de gaser som blir mellan skiva och belägg, så med de kan du nog uppleva att bromsarna håller sig fräscha längre på bana osv.

Det är på inget sätt ett kit du ska köpa om du har planer på att åka på bana flertalet gånger i sommar, utan se det mer som "BPU"

Jag kommer troligtvis aldrig köra på bana med denna uppsättningen. Frågan är om det är värt lite drygt 1000 kr extra som detta kittet kostar jämfört med att köra orginal?

Dunken
26 april 2009
Skivorna är det väl inge större fel på, men beläggen är bara skit ett par inbromsningar i rad sen är man nästan torsk på bromsverkan.

Satsa på lite bättre belägg det är det värt även om du ska bara ha bilen för vanligt bruk.

Nu menar jag inte racingbelägg men snäppet bättre än orginal.

Häls Dunken

687 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Dunken skrev:
Skivorna är det väl inge större fel på, men beläggen är bara skit ett par inbromsningar i rad sen är man nästan torsk på bromsverkan.

Satsa på lite bättre belägg det är det värt även om du ska bara ha bilen för vanligt bruk.

Nu menar jag inte racingbelägg men snäppet bättre än orginal.

Häls Dunken

Tips på vilka belägg man ska köra istället? Ska hålla bra och helst inte damma så mycket.

Dunken
27 april 2009
Ferodo har ju bra belägg så kolla efter dom..
//Dunken

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Dunken skrev:
Ferodo har ju bra belägg så kolla efter dom..
//Dunken

Kan detta fungera:
Nya orginalskivor
Nya Tar-ox bromsbelägg fram
Nya orginalbelägg bak

Har lite dåligt med pengar just nu, men detta kanske bara är en dumsnål lösning? lol

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Nej nu ska jag beställa idag så nu vill jag ha hjälp att välja mellan dessa tre alternativ:

Nr1: Nytt orginal, belägg och skivor ca 2000 kr
Nr2: Orginal skivor och Tar-ox belägg ca 3000 kr
Nr3: Green stuff belägg och slitsade skivor ca 3600 kr

Kom med era synpunkter.

/Danne

239 Inlägg
27 april 2009
Kolla in detta paket också, Slitaste skivor samt Ferodo DS2500 belägg. Kommer själv satsa på det. Hört gott om dom iaf.

http://gemotorsport.jetshop.se/

Annars hade jag nog kört på Speedparts paket, Greenstuff är helt okej belägg.
Senast redigerat av Haziza87 (27 april 2009)

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Haziza87 skrev:
Kolla in detta paket också, Slitaste skivor samt Ferodo DS2500 belägg. Kommer själv satsa på det. Hört gott om dom iaf.

http://gemotorsport.jetshop.se/

Annars hade jag nog kört på Speedparts paket, Greenstuff är helt okej belägg.

Jo, det har jag sett. Är du säker på att det är de beläggen som följer med? De beläggen skall tydligen vara väldigt bra. Dock börjar ju priset dra iväg ännu mera. Ska troligtvis köpa nya bromsok runtom med. Så det blir ju en del pengar i slutändan. Är stålomspunna slangar något att ha? Kostar 1000 spänn.... mvh

239 Inlägg
27 april 2009
Kan dock vara så att man kan få combo priser vid köp av skivor ifrån dom, annars det deras ds kan jag tänka mig. Tror det är så tyvärr, kolla efter.

Några lappar dyrare, men har endast hört gott om bromsmannen.se, där skivorna är både slitsade och borrade. Kanske kan vara något.

Original duger gott för buskörning smile Men smakar det så kostar det.

7 282 Inlägg
27 april 2009
Har för mig att saabjohan skrev förut att man bör satsa på bra bromsvätska och ventilation till bromsarna.
Gör mycket mer än slitzar och hål.

Jag röstar iaf för orginal skivor med lite värre belägg, NY och bra bromsvätska sen om du orkar så drar du ett rör ifrån fronten och leder luft mot bromsarna.

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Har för mig att saabjohan skrev förut att man bör satsa på bra bromsvätska och ventilation till bromsarna.
Gör mycket mer än slitzar och hål.

Jag röstar iaf för orginal skivor med lite värre belägg, NY och bra bromsvätska sen om du orkar så drar du ett rör ifrån fronten och leder luft mot bromsarna.

Okey. Det låter ju klokt. Vilka belägg i sådana fall?

Edit: Och vilken bromsvätska?
Senast redigerat av Danne_485 (27 april 2009)

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Haziza87 skrev:
Kan dock vara så att man kan få combo priser vid köp av skivor ifrån dom, annars det deras ds kan jag tänka mig. Tror det är så tyvärr, kolla efter.

Några lappar dyrare, men har endast hört gott om bromsmannen.se, där skivorna är både slitsade och borrade. Kanske kan vara något.

Original duger gott för buskörning smile Men smakar det så kostar det.

Nu fattade jag inte riktigt ditt inlägg. Blev lite rörigt dära. smile

Sök