Trimning av gammal bil

Tiger1978 Fattig student
29 april 2009 · 1 282 Inlägg

Det kostar inte många pengar att renovera botten delen på en sån maskin, när du har av toppen så kolla om där är vändkanter i cylindrarna.. En botten del är ju förstås inte en större kostnad om den skulle rasa i heller, finns ju såpass många att man kan gödsla med dom.. Hade dock byggt på en b21:a istället, smidda kolvar ifrån turbomotorn och en marinvev så strokar man upp den i stället..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Volkswagen Scirocco gt2 "Hulken" (1992)
945TurboMS
29 april 2009 · 261 Inlägg

AirOne skrev:

lillrackarn skrev:
men har inte 240glt 129 hästar orginal?

sen att då få ut 200 hästar kommer kräva mycket jobb. vad har du tänkt göra?

B23e har 136hk
B230e har 129hk (740 hade annan kam om jag inte minns fel och därför hade 131hk)

B23E fanns som 140, 136 samt 129hk beroende på årsmodell...  84 var enda året som b23e hade 129hk och var då utrustad med topplock 398 och a-kam!
Tidigare modeller hade topplock 405 med H (140hk) respektive K-kam (136hk)

Även B230E hade a-kam och troligtvis 530 topp...  Och borde ligga på ca129hk den med! Eftersom jag är totalt ointresserad av dom gamla b230 motorerna, så vet jag inte detta med säkerhet utan det får någon annan komma med fakta om istället!

200hk ur en sug B23 är förhållandevis "enkelt"
En häftigt portad och planad topp med hög kompa och en vass kamaxel så borde målet va nått lol
Men kan faktiskt rekomendera att byta ut det mekaniska insprutet så fort som möjligt... Weber, dellorto eller ett programerbart sprut typ MS eller VEMS ( eller vad nu du vill ha)

En trimmad bil brukar som sagt va dra "lite" mer soppa... MEN vem f** bryr sig om det när man sitter bakom ratten cool

teamvolvoracing Trucker
29 april 2009 · 1 220 Inlägg

du ha inte funderat på 16v toppen maxplanad, portad, största ventilerna som får plats dubbla avgaskammar marinvev strocker stakar borra upp den till 2,4L msv3 sprut extraktor rör och 2,5" fullflödes system och annat bättre insug och ett kallluft intag de är väl va jag skulle kunna tänka mig skulle ju lite mer i en gammal rödblockare

Vissa är bara bättre än andra!
Mack Forum- och sitemoderator
30 april 2009 · 26 155 Inlägg

945TurboMS skrev:

AirOne skrev:

lillrackarn skrev:
men har inte 240glt 129 hästar orginal?

sen att då få ut 200 hästar kommer kräva mycket jobb. vad har du tänkt göra?

B23e har 136hk
B230e har 129hk (740 hade annan kam om jag inte minns fel och därför hade 131hk)

B23E fanns som 140, 136 samt 129hk beroende på årsmodell...  84 var enda året som b23e hade 129hk och var då utrustad med topplock 398 och a-kam!
Tidigare modeller hade topplock 405 med H (140hk) respektive K-kam (136hk)

Även B230E hade a-kam och troligtvis 530 topp...  Och borde ligga på ca129hk den med! Eftersom jag är totalt ointresserad av dom gamla b230 motorerna, så vet jag inte detta med säkerhet utan det får någon annan komma med fakta om istället!

200hk ur en sug B23 är förhållandevis "enkelt"
En häftigt portad och planad topp med hög kompa och en vass kamaxel så borde målet va nått lol
Men kan faktiskt rekomendera att byta ut det mekaniska insprutet så fort som möjligt... Weber, dellorto eller ett programerbart sprut typ MS eller VEMS ( eller vad nu du vill ha)

En trimmad bil brukar som sagt va dra "lite" mer soppa... MEN vem f** bryr sig om det när man sitter bakom ratten cool

...där fick man en bra lektion i det också då..alltid nåt nytt man lär sig smile
Men B23e har väl aldrig funnits med bara 129hk? 1984 var det fortfarande B23e (har ägt en) och då var det då 136hk?
Min 85:as är det dock B230e med 530-topp precis som du sa, och 129hk.
Men..du kan säkert ha rätt också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
945TurboMS
30 april 2009 · 261 Inlägg

Då jag faktiskt ägde en glt -84 med b23e motor så vet jag att den var på 129hk..
Om inte minnet sviker så var det såhär:
79-81 =140hk
82-83 =136hk
84 =129hk

Det skadar ju inte å kolla vilket år prylarna är gjutna också!!!
Som tillexempel min b230ft -93 där toppet visar att den är gjuten 92 tongue (kommer inte ihåg exakt datum, men typ hösten 92)

Gjutåret står längst bak jämte fjärde avgasporten!

Eftersom b230 motorerna kom -85 så finns det varken 398 el 405 toppar efter 84!  B230 motorerna använder istället 530 och 531.
Skillnaden 530/398 ligger i tjockare vattenkanaler mot packnningen (går att plana mer) samt att dom är förberedda för toppmonterad fördelare..  På 240 som har ganska tight mot torpeden så har det alltid suttit en täckbricka monterad!

Kanske lite ot, men sånna här historielektioner kan vara bra för vissa på gorg å läsa!
Man börjar tröttna på att läsa saker som "B23e -84 hade v-kam och 531 topp"

Det finns hur mycket som helst att läsa/lära sig om dom olika motorerna om man söker på tex google! Man ska dock vara observant på vissa forum, där en del förståsigpåare hävdar raka motsatsen mot verkligheten!

Har jag fel om nåt i infon ovanför, så får ju någon duktig person rätta mig! Det är ju på så sätt man lär sig..

945TurboMS
30 april 2009 · 261 Inlägg

Tillbaka till topic..

Ett tips är ju faktiskt å kolla skicket på lagren, innan du börjar på nåt!  Tog fram Kg katalogen, coh nya vevlager kostar 180 spänn ramlager 375spänn!  Det är med andra ord ganska billigt med "snik renovering"
Viktade kolvar och stakar samt balanserad vevaxel, så ska bottendelen hänga med till 200hk lätt.

Eventuellt borra blocket å sätta i nya kolvar/kolvringar
Ett helt motor renoveringspaket från kg innerhåller det mesta du kan tänkas behöva, och kostar ca 5000kr
Överväg tanken att renovera innan du börjar på att trimma!


volvo____ skrev:
hej, jag har en 240 med b23e motor som gått 27000mil som ska trimmas, jag har räknat med att få ut drygt 200hk. Nu vill jag höra vad ni tror om det har stor betydelse att motorn har gått dom här milen, tänkte för lager mm om det har stor betydelse för om det ska hålla eller inte? motorn är fräch i övrigt

//mvh erik

mange_240
30 april 2009 · 1 562 Inlägg

AirOne skrev:

945TurboMS skrev:

AirOne skrev:

B23e har 136hk
B230e har 129hk (740 hade annan kam om jag inte minns fel och därför hade 131hk)

B23E fanns som 140, 136 samt 129hk beroende på årsmodell...  84 var enda året som b23e hade 129hk och var då utrustad med topplock 398 och a-kam!
Tidigare modeller hade topplock 405 med H (140hk) respektive K-kam (136hk)

Även B230E hade a-kam och troligtvis 530 topp...  Och borde ligga på ca129hk den med! Eftersom jag är totalt ointresserad av dom gamla b230 motorerna, så vet jag inte detta med säkerhet utan det får någon annan komma med fakta om istället!

200hk ur en sug B23 är förhållandevis "enkelt"
En häftigt portad och planad topp med hög kompa och en vass kamaxel så borde målet va nått lol
Men kan faktiskt rekomendera att byta ut det mekaniska insprutet så fort som möjligt... Weber, dellorto eller ett programerbart sprut typ MS eller VEMS ( eller vad nu du vill ha)

En trimmad bil brukar som sagt va dra "lite" mer soppa... MEN vem f** bryr sig om det när man sitter bakom ratten cool

...där fick man en bra lektion i det också då..alltid nåt nytt man lär sig smile
Men B23e har väl aldrig funnits med bara 129hk? 1984 var det fortfarande B23e (har ägt en) och då var det då 136hk?
Min 85:as är det dock B230e med 530-topp precis som du sa, och 129hk.
Men..du kan säkert ha rätt också.

b230e fanns med 131hk oxå åtminstone den som satt i 740in.

945TurboMS
30 april 2009 · 261 Inlägg

Kan mycket väl stämma att 740in hade 131hk....  Men jag är som sagt var totalt ointresserad av dom tidiga B230 motorerna, då dom är att betrakta som bojsänke om man vill trimma lol

B230E motorerna fanns tydligen med både A och V-kam...  Gissningsvis är det V-kam i 131hk motorerna då...

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/27310000-27319999/640x480/27318224.jpg

volvoentusiasten
30 april 2009 · 4 005 Inlägg

Det finns en hel del klistrade trådar angående trimning av sugmotorer som är väldigt läsnyttiga!

Själv hade jag nog slängt dit en turbo.

Melker_elk Blyfot och motor dödare
1 maj 2009 · 388 Inlägg

det var ett jädra tjöt om turbo, det är ingen som funderat på att inköp av turbo + allt som behövs är rättså penga krävande + att när det KAN kosta mer vid ev haveri, sen kräver turbo mycket mer kunskap.
för att kunna få ut effekten ur en turbomotor måste man ha en bra grund motor, det funkar inte som alla verkar tro att bara ställa upp laddtrycket, och då är man tillbaka till sugmotortrimmet typ.

jag skulle sattsat på 531 toppen och plana den 2-3 mm, portning, portmatchning, urfräsning av ventilsätena så du utnyttjar ventilerna bättre, bättre kam, ett bättre bränsle och tänd system typ VEMS system är bra och hyfsat lätta att både koppla in och användning och slutligen ett extraktorgrenrör så är du uppe i 200 klubben
med en pris lapp på ca 15 papp högt räknat.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 maj 2009 · 13 746 Inlägg

volvo____ skrev:
orginal mekaniskt insprut räcker till ca 190hk så det ska jag porta upp lite

man portar inte ett mekniskt sprut ;-)
utan man gnistar det

ett tips 240turbons bränslehuvud så stoppar det 200hk
ett glt bränslehuvud pallar inte 190hk snarare 160-170hk

tror att det är svårt att nå 200hk utan att röra botten delen

det bästa man kan göra är
porta och plana toppen och i med större ventiler
240turbons bränslehuvud och styrtrycksventil och höjt soppa tryck från 5 till 7bar
extraktor
e85 i tanken

och sikta på grymnt högt komp
fast det är även det som dödar din relativt långmilade maskin

sen läs på som f-n om K-jet systemet annars kan du lägga ner tanken direkt
och en riktig gas mätare att ställa in sprutet är A-O annars kommer det bli skit av allt

har mekat en hel del k-jet när jag åkte 245turbo med gnistat k-jet
och jag hade kanske 200hk trots ganska mycket saker uppgraderat till värre grejer
fast dom 200hk var ruskigt driftsäkra och rullade på i nästan 5000mil fullt ös under dom åren jag hade bilen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jooeell driftsättare
1 maj 2009 · 169 Inlägg

jag hade nog skippat K-jet... mycket lättare o fixa 200hk utan o behöva trillskas med en dålig konstruktion på sprutet... sätt i sådana fuggar som jag har i min golf!!! riktigt goa o jobba med faktist... eller webrar eller något annat bara du slipper K-jet... dessutom så blir det sådana restriktioner i ett k-jet system så du tappar kanske 10hk mot vad du borde ha... (detta är min högst personliga uppfattning)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang