3665
Sök

Vibbrerar vid 102km/h

678 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
Tjenare!
hHar nyligen bytt till sommar sulor på bilen. Ratten vibbrerar kraftigt när jag kommer till 102 Km/h och uppåt! Och det är samma fälgar som är vinterdäcken då hände inte detta!
Vad kan det vara? Sitter inte skiten fast ordentligt?
Ska ge en liten förklaring hur det blir ungefär när det vibbrerar!
Ratten vickar höger till vänster hela tiden senkänns det nästan som om framdelen av bilen hoppar upp och ner!
någon som vet?

Masterworks
1 maj 2009
Ska det sitta centreringsringar, så kan det vara
en sån som saknas eller så behöver du balansera om hjulen?

Egen företagare
864 Inlägg
1 maj 2009
det kan bli så om man lyckas fått fast fälgen snett. Sen kan det ju vara ordentlig obalans.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Fire And Silk
2 254 Inlägg
1 maj 2009
Eller så är det skit mellan fälg och skiva. Du kan ruffsa av ytorna med en stålborste, men helst med en Scortsbrite stavning?

/Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
807 Inlägg
1 maj 2009
kolla först att alla muttrar sitter som dom ska, gör dom inte det dra åt o testa...
är dom åtdragna, ta bort båda framdäck, kolla cenrumring, gör rent mellan fälg o skiva, montera tillbaka.
Hjälper inte detta så är det helt garanterat obalans i däcken, in med dom för balans.

I'd rather die like a man, than live like a coward

Kockafan
224 Inlägg
1 maj 2009
så gjorde men när jag hade tappat en ring och ett däck var obalanserat. så åk in o gör en balansering så ska de nog lösa sig, då ser du om ringarna är på plats med.

Kocken

2 638 Inlägg
1 maj 2009
Kolla att hjulmuttrarna sitter fast ordentligt, jag höll på och tappa mina framdäck efter 3 mil för 2 år sedan när jag bytte från vinterdäck till sommardäck. Muttarna kan gänga upp sig.

Är det inte det, kolla att det inte sitter skit emellan nav och fälgen. Kolla även om det saknas centrumringar om det ska sitta sådana där.

Annars är det nog balansering som behövs om inget av ovanstående hjälper.

Har du haft dessa fälgar på någon gång tidigare eller är detta första gången?

678 Inlägg
2 maj 2009
Trådstartare
Aker_s40 skrev:
Kolla att hjulmuttrarna sitter fast ordentligt, jag höll på och tappa mina framdäck efter 3 mil för 2 år sedan när jag bytte från vinterdäck till sommardäck. Muttarna kan gänga upp sig.

Är det inte det, kolla att det inte sitter skit emellan nav och fälgen. Kolla även om det saknas centrumringar om det ska sitta sådana där.

Annars är det nog balansering som behövs om inget av ovanstående hjälper.

Har du haft dessa fälgar på någon gång tidigare eller är detta första gången?

Jag hade dom förra året sen hade jag dom fälgarna i vintras oxå!

Sök