6224
Sök

Bytt motor i 144a koppling funkar inte

435 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
har köpt en 144a med en cylinder som va slut så köpte en b20(satt de innan) å tog lamell/tryckplatta från denna  som satt i då de va fint å de andra va ruttet. monterat i motorn va lite svårt att få dit den mellan motor å kopplingskåpan(kåpan mellan motor å låda) men nu finns de ingen koppling.wiern funkar å man ser att armen rör sej.vad kan ha blivit fel? kan utramningslagret hoppat bort eller äre nått annat fel?

1 814 Inlägg
25 april 2009
Det kan blivit fel urtrampningslager, det finns massor av lager och vissa har olika mått.
Som regel så skall alltid urtrampningslagret följa med kopplingssatsen om man flyttar över begagnat så att man vet att det lirar ihop.

1 321 Inlägg
26 april 2009
min 142 koppling hakade sig när jag bytte på den..det fixade jag genom att slå i backen! då hoppade den rätt! prova!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

435 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:
Det kan blivit fel urtrampningslager, det finns massor av lager och vissa har olika mått.
Som regel så skall alltid urtrampningslagret följa med kopplingssatsen om man flyttar över begagnat så att man vet att det lirar ihop.

motorn som satt i va en b20 å motorn jag satt i va en b20 å tog koppling från den motorn som va trasig å på den funka kopplingen utan problem för bilen har för ca 1månad sen vart i bruk

435 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Volvofarfar skrev:
min 142 koppling hakade sig när jag bytte på den..det fixade jag genom att slå i backen! då hoppade den rätt! prova!!

de har provats men ska ta bort kopplingsarmen nån dag å se om utrampningslagret hoppat lös tror de är nått sådant fel

Bajsapa
316 Inlägg
26 april 2009
vad jag vet så finns det 2 olika urtrampningslager till just de här. ett längre och ett som är kortare. kolla så det inte har blivit galet

435 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
muffl0n skrev:
vad jag vet så finns det 2 olika urtrampningslager till just de här. ett längre och ett som är kortare. kolla så det inte har blivit galet

ok men har samma låda som satt i innan motorn gav upp å sitter smma motor i nu som de gjorde innan å sitter även tryckplatta lamell som satt i bilen

Bajsapa
316 Inlägg
26 april 2009
oppe_tallbarr skrev:
muffl0n skrev:

ok men har samma låda som satt i innan motorn gav upp å sitter smma motor i nu som de gjorde innan å sitter även tryckplatta lamell som satt i bilen

hmm. riv ner allt så kan se om du har satt fast allt riktigt och kolla så urtrampningslagret funkar riktigt.

435 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
muffl0n skrev:
oppe_tallbarr skrev:
muffl0n skrev:

hmm. riv ner allt så kan se om du har satt fast allt riktigt och kolla så urtrampningslagret funkar riktigt.

mm ska göra de när jag fått igång motorn

Bajsapa
316 Inlägg
26 april 2009
oppe_tallbarr skrev:
muffl0n skrev:
oppe_tallbarr skrev:

asså vad är det för fel på motorn då?

435 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
muffl0n skrev:
oppe_tallbarr skrev:
muffl0n skrev:

asså vad är det för fel på motorn då?

när bilen köptes va en cylinder paj så köpte en motor på skroten som dom inte viste skicket på å de som återstår ät att montera insugspackning + insug.bensinpump+packning. sen om den inte går som de ska om nått är trasigt tar jag ur motor¨å låda istället för att riva ner lådan å fixsa koppling å sedan lär ta ur motor å låda endå så jag slipper göra dubbeljob

435 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
felet har hittats.svänghjulet eller va de heter som kopplingen sitter på är tunnare på nya motorn så va ett för stort glapp så spände kopplingswieern så nu funkar den nog men finns de kortare vajrar att köpa då de kanske behövs skusteras mera?

Bajsapa
316 Inlägg
29 april 2009
oppe_tallbarr skrev:
felet har hittats.svänghjulet eller va de heter som kopplingen sitter på är tunnare på nya motorn så va ett för stort glapp så spände kopplingswieern så nu funkar den nog men finns de kortare vajrar att köpa då de kanske behövs skusteras mera?

hmm ska nog inte behövas kortare. men kolla längden på den och åk till närmaste bildelssäljare och kolla om han har kortare till volvo 140

435 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
kollade på mekonomen å koppling + kapplingswieer är lika till alla 140 modeller, kan de va att de är en b20 från en tidig 240 dom hade vell b20?

Bajsapa
316 Inlägg
30 april 2009
oppe_tallbarr skrev:
kollade på mekonomen å koppling + kapplingswieer är lika till alla 140 modeller, kan de va att de är en b20 från en tidig 240 dom hade vell b20?

ja dom har b20, vissa av dom. men det ska nog fan funka ändå. säker på att du har spänt den riktigt och sånt?

435 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
då koppling tog skitbra innan motorbytet å jag inte rört kopplingswieern under bytet så tycker man ju att den ska vara som innan. men har kollat upp å har monterat en b20 från 240 serien. å wieerns artickelnummer från 140 å 240 är olika så dom på volvo sa att jag skulle kolla upp om de va samma pedalställ till 140 med b20 å 240 med b20.är de samma pedalställ så är 240ns wieer kortare sa dom(dom hade inga wirar hemma å kunna kolla längden) för kopplings kåpan va kortare för de satt överväxel på 240 modellen

Bajsapa
316 Inlägg
2 maj 2009
oppe_tallbarr skrev:
då koppling tog skitbra innan motorbytet å jag inte rört kopplingswieern under bytet så tycker man ju att den ska vara som innan. men har kollat upp å har monterat en b20 från 240 serien. å wieerns artickelnummer från 140 å 240 är olika så dom på volvo sa att jag skulle kolla upp om de va samma pedalställ till 140 med b20 å 240 med b20.är de samma pedalställ så är 240ns wieer kortare sa dom(dom hade inga wirar hemma å kunna kolla längden) för kopplings kåpan va kortare för de satt överväxel på 240 modellen

du har nopg helt rätt. kan vara pedalstället också. har ju aldrig haft 240 men kan väl stämma

Sök