Är det normalt att det läcker ut luft från oljereturen på en turbo?

Nitzer
25 april 2009 · 127 Inlägg

Hejsan

Jag har fått hem min nya turbo. Av någon konstig anledning så fick jag för mig att blåsa i kompressors ingång och hålla handen för kompressorns utgång och när jag gör det så pyser det ut luft ifrån vad jag tror är från olje returens utgång.

Är detta normalt? Att det ska läcka där, inte att jag sitter och blåser i min turbo. smile

Tack på förhand
Ola

Senast redigerat av Nitzer (26 april 2009)

torpis Forummoderator
26 april 2009 · 10 572 Inlägg

fixa din rubrik

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Nitzer
26 april 2009 · 127 Inlägg

torpis skrev:
fixa din rubrik

Jag vet inte vad jag ska ha för rubrik

engolf
26 april 2009 · 3 235 Inlägg

In/utblås på en turbo ska vara separerade från oljan med packningar. Kommer det luft från oljereturen har du förmodligen en dålig packning

Nitzer
26 april 2009 · 127 Inlägg

engolf skrev:
In/utblås på en turbo ska vara separerade från oljan med packningar. Kommer det luft från oljereturen har du förmodligen en dålig packning

Ajdå, turbon är helt ny. Det är inte så att det blir tätt där när oljetrycket kommer?

Mvh Ola

engolf
26 april 2009 · 3 235 Inlägg

Nja, olja tätar ju lite, men det ska vara tätt även utan olja.
Du kan försegla på ena sidan, ha lite olja i och trycksätta oljereturen: kommer olja ur in/utblåset är nån packning dålig.

ToFFe-
27 april 2009 · 39 Inlägg

Retur skall aldrig trycksätas, jag är mer osäker på om du har rätt utång, alltså den du nu kallar retur inte e så? bild?

Vars kommer turbon i från? är de 20tkr garret eller 4k kina?

Nitzer
28 april 2009 · 127 Inlägg

ToFFe- skrev:
Retur skall aldrig trycksätas, jag är mer osäker på om du har rätt utång, alltså den du nu kallar retur inte e så? bild?

Vars kommer turbon i från? är de 20tkr garret eller 4k kina?

Det är ett garret agg. Alltså när jag blåser med munnen i kompressor husets ingång och håller handen för kompressor husets utgång så kan jag höra att luften pyser ut någonstans. Ska det inte vara helt tätt där? Jag är mest orolig för att turbon ska vara kass och upptäcka detta när den är monterad.

Tack på förhand
Ola

16V
28 april 2009 · 7 Inlägg

Det är inte ur den lilla nippeln för laddtrycksstyrning då ? Eller är det verkligen genom den stora flänsen på coren ?

Nitzer
29 april 2009 · 127 Inlägg

16V skrev:
Det är inte ur den lilla nippeln för laddtrycksstyrning då ? Eller är det verkligen genom den stora flänsen på coren ?

Nipplen håller jag för också. Det låter som det pyser från någon av vatten eller olje anslutningarna.

Det är kanske normalt att det läcker där, men att det blir tätt när det kommer oljetryck. Turbo sitter inte på bilen nu alltså.

När jag en gång provtryckte bilen så kunder jag höra att det bubblade lite i oljesumpen. Det var kanske samma där att den läckte ut ur oljereturen. Detta kanske är normalt.

Mvh Ola

NIzmO Ollikkala Racing
3 maj 2009 · 1 724 Inlägg

Kan meddela att det är så på båda mina Nissan turbos, en orginal t25 och en t28bb vilka båda iof är begagnade men dom verkar funka utan blårök eller andra konstigheter så gissar på att det ska vara så.

Testa iof nu min KKK K24 från en Audi S4 och den höll dock tätt så vet inte riktigt hur det ska vara då neutral .

- Time Attack -
Nitzer
3 maj 2009 · 127 Inlägg

NIzmO skrev:
Kan meddela att det är så på båda mina Nissan turbos, en orginal t25 och en t28bb vilka båda iof är begagnade men dom verkar funka utan blårök eller andra konstigheter så gissar på att det ska vara så.

Testa iof nu min KKK K24 från en Audi S4 och den höll dock tätt så vet inte riktigt hur det ska vara då neutral .

Jag får prova att montera den och hoppas på det bästa. Väntar på mitt grenrör ska komma.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang