3834
Sök

Toe in på Volvo S70?

1 062 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Hej!

Farsans Volvo har vibrationer i framvagnen och ska byta en glapp inre styrled. Jag mätte upp toe in och fick den till drygt 5mm totalt mätt på 16" fälgkant vilket låter mycket.
Är det någon som vet vad den ska ligga på? Jag hittar inte uppgiften alls i instruktionsboken!

M.V.H.

Egen företagare
864 Inlägg
18 maj 2009
Jag skulle nog råda till att lämna in, då minsta fel kan slita däcken mycke snabbt. men det är jag det.
Men iaf, 5mm låt väldigt mycke, det ska stå toe in lite grann på framhjulsdrivna bilar, går ja att ställa bak på dessa bilar också. Men styrleden kan ni ju byta själva först.
Senast redigerat av snurbo_diesel (18 maj 2009)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 062 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Ok, tack.
Bilen ska inte lämnas in iaf för att bara ställa toe in. Bilen är ägd av farsan sedan ny och aldrig smälld.
Och bilen sliter däcken jämnt och fint.

Någon som vet vad den ska ligga på?

M.V.H.

5 089 Inlägg
18 maj 2009
0,9 minuter per sida både fram och bak.

cambern ska vara 0 enligt volvo. med en tollerans på 1 grad åt varje håll(skummt tycker jag).

\Lindgren

1 062 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:

cambern ska vara 0 enligt volvo. med en tollerans på 1 grad åt varje håll(skummt tycker jag).

Ok! 0,9minuter är ju samma som 0,9/60 i grader iom att en grad är 60min. Mätt på en 16" fälgkant (25,4mm*16= ca400mm) blir det då enligt tan: 400mm*tan(0,9/60)= 0,1mm toe in per sida.
Det låter lite! Ska det  verkligen vara så lite? Stämmer verkligen att det ska vara 0,9min per sida?
Fattar verkligen inte varför det inte står i instruktionsboken...

Jag vill ju bara kolla så att toe står någorlunda rätt och inte åt skogen undertiden jag letar efter vad som orsakar vibrationerna. Hjulen är balanserade och runda.

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 maj 2009)

5 089 Inlägg
18 maj 2009
AndreasPlars skrev:
FLindgren skrev:

Ok! 0,9minuter är ju samma som 0,9/60 i grader iom att en grad är 60min. Mätt på en 16" fälgkant (25,4mm*16= ca400mm) blir det då enligt tan: 400mm*tan(0,9/60)= 0,1mm toe in per sida.
Det låter lite! Ska det  verkligen vara så lite? Stämmer verkligen att det ska vara 0,9min per sida?
Fattar verkligen inte varför det inte står i instruktionsboken...

Jag vill ju bara kolla så att toe står någorlunda rätt och inte åt skogen undertiden jag letar efter vad som orsakar vibrationerna. Hjulen är balanserade och runda.

M.V.H.

jag är hundra på att det är 0,9. Både för att jag äger en S70 själv, och att jag jobbar med hjulinställningar varje dag ;P

\Lindgren

1 062 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:
jag är hundra på att det är 0,9. Både för att jag äger en S70 själv, och att jag jobbar med hjulinställningar varje dag ;P

Ok! Då litar jag på det. Men det var fasen inte mycket till Toe in smile
Tack för svaret!

M.V.H.

Sök