4184
Sök

Byta stötdämpare på en Ford Sierra, vad är det för stötdämpare man ska handla på Biltema?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Byta stötdämpare på en Ford Sierra,  vad är det för stötdämpare man ska handla på Biltema?

Satt å titta där, å hitta gasdämpare? är det såna man ska ha ? Ska byta fjädring med på bilen, går gasdämparna å fjädrarna ihopa där?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Lyfter!!smile

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
Ingen!:o

huh?
10 427 Inlägg
23 maj 2009
Finns ju bara en modell av stötdämpare att välja på, dvs gastrycksstötdämpare som i normalfallet
brukar anses vara bättre än klassiska stötdämpare med enbart olja. Så det är väl bara att handla
med fjädrar och allt wink

Edit:
Dvs Biltema säljer ej dom blåa oljestötdämparna till Sierra vad jag såg.
Senast redigerat av steifan (23 maj 2009)

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
nä men det borde då gå med gastrycksstötdämpare väl?

21 761 Inlägg
24 maj 2009
Borde väl fungera utan problem tycker jag iaf. Jag hade för länge sedan gasdämpare från Biltema både på en gammal 140 och 240, det gick bra. Skillnaden är att bilen antagligen blir aningen mer stötig (stabilare väghållning kan man säga) än med en oljedämpare, så blev det när jag testade åtminstone. smile

715 Inlägg
24 maj 2009
Drönirettab skrev:
Borde väl fungera utan problem tycker jag iaf. Jag hade för länge sedan gasdämpare från Biltema både på en gammal 140 och 240, det gick bra. Skillnaden är att bilen antagligen blir aningen mer stötig (stabilare väghållning kan man säga) än med en oljedämpare, så blev det när jag testade åtminstone. smile

blir inte gasdämpare mjukar för om man har vanlig luft i en spruta går den att trycka ihop lite om man håller för men har man vatten går det inte? jag kanske är ute och cyklar för jag kan inte sådannt här men gissa är lätt

21 761 Inlägg
24 maj 2009
En gasdämpare har fortfarande olja som dämpar, skillnaden är att man har tillsatt gas som håller oljan under tryck. Dämparen strävar efter att trycka uppåt hela tiden (istället för att bara dämpa alla rörelser) samtidigt som nedåtrörelserna dämpas, vilket gör att bilen känns stummare och får bättre väghållning.

Sök