3222
Sök

Sänkfjädrar: Vilken del ska vara upp resp ner?

831 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Jag lämnade in bilen för cirkus 2 veckor sen då dom monterade mina H&R 30mm sänkfjädrar. Jag är efter att ha kört nu med den lika länge inte tillfreds med väghållningen. Jag tycker i ärlighetens namn att det känns som Renault Kangoo postbilarna jag körde en gång i tiden. Som om bilen vore hög, och istället för sänkt istället höjd och otymplig. Vid minsta rattutslag i 110-120km/h känns det som om bilen svänger lätt men inte håller sig lika lätt i rak riktning. Man får hålla stadigt grepp i ratten. Det ska väl vara så att bilen har bättre respons i svängningen när man sänkt. Men, jag kan dock inte påtså att jag upplever att jag fått bättre väghållning. Och begreppet "ligger som ett strykjärn på vägen" kan jag nog inte heller riktigt relatera till om jag ska vara ärlig. Jag har fått för mig att bilen ska vara svara snabbt när man svänger men stadigt återgå rakt?

Så, antingen så är det så här. Eller så kanske fjädrarna sitter åt fel håll? Jag läste på H&R sida om jag inte minns fel att fjädrarna ska sitta med texten rättvänd uppåt? Så är det inte i mitt fall. Men å andra sidan känns det mer logiskt att fjädern ska sitta åt det håll där fjädrarna tätnar? Så sitter dom nu i alla fall.

Jag kör med 215x35 och 18x7,5" också.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/29184/large/695314_t6r17q.jpg

EDIT: Och en länk från H&R försäljaren från deras FAQ avdelning: http://www.bilmodecenter.se/sv/page/22/fra...sankningssatser

"Fråga 4. Jag har köpt en H&R fjädersats av Er, hur vet jag vilket håll fjädern skall sitta, den ser likadan ut i båda ändarna? Vilken fjäder skall sitta fram och vilken skall sitta bak?

Svar. Titta på fjädern, Du ser artikelnummer och produktionsdatum på fjädern, texten skall vara rättvänd när Du monterar fjädern. Framfjädern är märkt VA för Vorderaxel= framaxel, bakfjädern är märkt HA för Hinteraxel = bakaxel. "
Senast redigerat av CrilleD (14 juli 2009)

Med lem
1 127 Inlägg
14 juli 2009
Du får inte bra väghålllning bara av att byta fjädrar heller, de flesta "sänkningsfjädrar" är på tok för mjuka för att kallas sportsatser som de flesta säger.. Skillnad om du själv kan bestämma fjäderhårdhet och samtidigt byter stötdämpare.

Och fjädrarna lär väl bara passa på ett sätt? Vända dom uppochner lär inte gå med tanke på hur fjäderskålar m.m är utformade. Fjädrarna är ju inte likadana i båda ändar..

831 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Okey det låter ju skönt att höra i alla fall. Då kanske det inte är nått fel trots allt.

H3dlund skrev:
Du får inte bra väghålllning bara av att byta fjädrar heller, de flesta "sänkningsfjädrar" är på tok för mjuka för att kallas sportsatser som de flesta säger.. Skillnad om du själv kan bestämma fjäderhårdhet och samtidigt byter stötdämpare.

Och fjädrarna lär väl bara passa på ett sätt? Vända dom uppochner lär inte gå med tanke på hur fjäderskålar m.m är utformade. Fjädrarna är ju inte likadana i båda ändar..

7 282 Inlägg
14 juli 2009
Men samtidigt låter det skumt att dom säger att texten ska vara rättvänd om det inte går att montera den så.
Jag föreslår iaf att du prata med återförsäljaren och hör vad dom har att säga.

Sen att enbart byta fjädrar gör nog inte sådär jättemycket. Stötdämpare bör även bytas i samma veva.
Finns även en hel del annat att göra för att hjälpa väghållningen.

831 Inlägg
14 juli 2009
Trådstartare
Kanon! Tack så mycket. Ska höra efter.

Brains skrev:
Men samtidigt låter det skumt att dom säger att texten ska vara rättvänd om det inte går att montera den så.
Jag föreslår iaf att du prata med återförsäljaren och hör vad dom har att säga.

Sen att enbart byta fjädrar gör nog inte sådär jättemycket. Stötdämpare bör även bytas i samma veva.
Finns även en hel del annat att göra för att hjälpa väghållningen.

huh?
10 427 Inlägg
14 juli 2009
De där fjädrarna är progressiva och blir hårdare ju mer de belastas.
Dvs vissa fjädervarv blir 'stumma' under tryck och fjädringen blir hårdare.
Lite elakt kan man säga att fjädrarna blir hårdare ju mer lastad bilen är.. .. ..

Edit:
Menar du förresten att väghållningen försämrades mot vad det var förut?
Senast redigerat av steifan (14 juli 2009)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
14 juli 2009
Har du gjort hjulinställning? kan vara därför den svänger och jävlas när du kör.

Hur mår dämparna?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

831 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Ja jag upplever det nästan så. Det är lite småbökigt att göra en jämförelse också då jag innan sänkningen körde med orginalhjulen och efter körde med nya hjulen, 215x35 18x7,5". Innan var det 205x45 17x7. Åkte bara från verkstan och hem och bytte hjulen. Kanske har lågprofilen lite med det hela att göra?

steifan skrev:
De där fjädrarna är progressiva och blir hårdare ju mer de belastas.
Dvs vissa fjädervarv blir 'stumma' under tryck och fjädringen blir hårdare.
Lite elakt kan man säga att fjädrarna blir hårdare ju mer lastad bilen är.. .. ..

Edit:
Menar du förresten att väghållningen försämrades mot vad det var förut?

831 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Jag vet inte riktigt i vilken kondition dämparna är i. Men han sa inget om att dom börjar bli risiga. Men så generösa kanske dom inte är heller i och för sig.

Hjulinställning är gjord i samma veva.

ToTTeN skrev:
Har du gjort hjulinställning? kan vara därför den svänger och jävlas när du kör.

Hur mår dämparna?

snickare
612 Inlägg
19 juli 2009
har du kollat ballansen på fälgarna med lågprofilsdäcken?
köpte du dom nya eller beg. så att inte kanten på fälgen som däcket ska ligga emot är slut,då blir de som att däcket dansar på fälgen och de blir skakigt och bilen kan kasta när man kör.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Sök