4078
Sök

Problem handbroms, saab 9000 cd -90

4 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
När jag justerar in handbromsen tar den perfekt i 1-5 dar. Handbromsspaken kan jag max dra till 4:e hacket. Men efter en kort tid kan jag dra spaken till 5:e-6:e hacket, samtidigt som handbromsen blivit mycket sämre. Kan det vara så att justermuttern släpper efter eller att vajern är för lång?

Har haft samma problem med saaben när jag haft original bromsok som när jag använt billiga icke-märkes bromsok. Har nya ok, skivor och belägg.

Tacksam för svar.

3 295 Inlägg
9 augusti 2009
justering uttförs på följande sätt, lossan vajern, se till så att armen på oket liggen an mot den lilla pinnen på oket, justera in justering till skivan inte går att snurra, lossa ett halvt varv, sen monterar du vajern så att den inte spänner så handbromsen ligger an. det är väldigt viktigt att armen på oket ligger i "nollläge" så att säga. får absolut inte justeras ifall handbromsvajern ligger och drar.
Senast redigerat av Slave_joe (9 augusti 2009)

4 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Men om vajern nu skulle ligga och dra - hur gör jag då?

3 295 Inlägg
9 augusti 2009
lossa vajern från oket , justera in allt "där bak", hoppa in i bilen och justera vajrarna så dom inte är spända när dom monteras, efter montering så justerar du vajrar. vajrar justeras alltså inifrån bilen.
Senast redigerat av Slave_joe (9 augusti 2009)

4 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
OK - fattar. Så gör jag dock alltid, dvs skruvar upp justerskruvarna inne i bilen innan jag justerar bromsoken. Och jag avslutar alltid med att dra åt justerskruvarna inne i bilen.

Tack för snabba svar. Irriterande problem, ahh.

4 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
Ja du Slave-joe

Visst var det så att handbromsvajern "låg och drog". Var tvungen att lossa justermuttrarna inne i bilen för att armen på oket skulle lägga sig i "nolläget". Får se om det löser sig nu.

Sök