4521
Sök

Rasad Växellåda på bmw 540: Byta till automat eller manuell

wescrape
236 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Tjenare! ska köpa mig en bmw 540 med rasad automatlåda. Vad är smidigast? byta till en automat igen eller byta till manuell?

Vilka lådor passar på 540 motorn och hur gör jag om jag ska bygga manuellt?

Mvh Filip

FilipEkman

12 086 Inlägg
18 augusti 2009
Smidigast är att byta till en Automat av två anledningar.
1, det går inte att regbesikta en 540 med annan vlåda.
2, ska du ha en 6vxl manuell låda som sitter original blir de svindyrt.

Den 6växlade ZF lådan som sitter i 540 sitter även i 740 samt E39 M5. Dom är relativt sällsynta och kostar massor, 10K är inget ovanligt. Sen tillkommer svänghjul, koppling och pedalställ.

Det mest ekonomiska alternativet om man vill ha manuell är att skaffa sig 530/730 med manuell låda.
Jag har sätt flera halvdana 530 gå för runt 5k, då har du låda och allt annat som behövs.
Nackdelen är att 5ans växel är 1:1 medans 6ans växel samt od på automaten ligger på ca 0.8, vilket resulterar i ett jobbigt högt motorvarv vid landsvägskörning. Dessutom kvartstår probemet med reggningen. Du måste alltså köra "olagligt" och va beredd att få nedslag på besiktningen.

ZF5HP30 som automatlådan finns det gott om och de brukar ligga ute för 5-6K, kan tänkas en aning dyrare på skroten. Jag upplever allt på en 540 som stendött på marknaden så de är läge att pruta.

Egenföretagare
999 Inlägg
18 augusti 2009
Glöm inte att det måste vara en 530/730 med V8, finns med 6a med.
Skall du bygga om hade jag köpt en donatorbil, enklast och antagligen billigast i längden.
Annars som Japmax säger så blir livet enklare om du köper en automat bara. Kommer nog spara några gråa hår låter det som..

Sök