4242
Sök

Typ av hjulupphängning mercedes 60-tal?

Avstängd
1 714 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Kollar runt efter ny (?) bil och har blivit lite sugen på en gammal fenmerca,
frågan jag har är hur ser hjulupphängning ut på dessa?

Bilen jag är intresserad av är en 65 190d men dem flesta runt den årsmodellen har väl samma chassi.

Är det delad bakaxel? sitter det spiralfjädrar på bakaxeln och vart sitter stötdämparna?
dubbla länkarmar fram och spiralfjädrar eller?

Kanske låter som en skum fråga men med vad jag har i planerna får man kolla upp sånt här wink

Någon som har bild på hur det ser ut?

4 001 Inlägg
25 augusti 2009
en gammal fenmerca är fint, en sådan tuffade jag runt i ett tag.
Får försöka dra mig till minnes hur dom såg ut i hjulupphängningen.
Bak:
Delad bakaxel med spiralfjädrar, det sitter en fjäder mellan länkarmarna som funkar som krängningshämmare.
Sen är mitt minne luddigt men jag har för mig att stötdämparen satt genom fjädern

Fram:
här är mitt minne jävligt luddigt, men jag har för mig att det var dubbla bärarmar med spiralfjäder och stötdämparen var infäst i nedre bärarmen och upp i ett slags fjäderbenstorn.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
1 714 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Tackar för svar, om man säger som så att jag känner för att ha gummibälgar istället för spiralfjädrar,
då låter inte den där krängningshämmaren någe bra. Hur mycket fjädringsväg finns det i den tro?
Om bilen har en tendens att ändra markfrigång ungefär 2 decimeter fram och tillbaka, hänger den med då?
Kan tänka mig att den gör det då vanliga krängningshämmare brukar va okej men man vet ju aldrig.

4 001 Inlägg
25 augusti 2009
Emilius skrev:
Tackar för svar, om man säger som så att jag känner för att ha gummibälgar istället för spiralfjädrar,
då låter inte den där krängningshämmaren någe bra. Hur mycket fjädringsväg finns det i den tro?
Om bilen har en tendens att ändra markfrigång ungefär 2 decimeter fram och tillbaka, hänger den med då?
Kan tänka mig att den gör det då vanliga krängningshämmare brukar va okej men man vet ju aldrig.

Den fjädern är nog inga problem att plocka bort och kör man med fjädring som du tänkt dig så är väl inte krängning något problem?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
1 714 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
Det är nog precis vad de är för åker man på luft och gummi ja då blir det som att glida på moln typ tongue

4 001 Inlägg
25 augusti 2009
Emilius skrev:
Det är nog precis vad de är för åker man på luft och gummi ja då blir det som att glida på moln typ tongue

jag är inte speciellt hemma på sådana system men jag har inte sett någon med sånt system som använder krängningshämmare.
Jag har en polare som har satt dit ett sånt på sin jänk, kan höra med honom hur det funkar

Avstängd
1 714 Inlägg
25 augusti 2009
Trådstartare
kolvas skrev:
Emilius skrev:

jag är inte speciellt hemma på sådana system men jag har inte sett någon med sånt system som använder krängningshämmare.
Jag har en polare som har satt dit ett sånt på sin jänk, kan höra med honom hur det funkar

Själva luftfjädringen vet jag hur det funkar men det är prylarna ikring de jag inte fattar,
stötdämpare och krängninghämmare och sånt.

känns ju lite fel att ha bilen stå på bara bälgarna och inget annat..

Sök