4218
Sök

Växellåda.borttagning av inre drivaxel saab 9-3 Aero

3 Inlägg
14 mars 2006
Trådstartare
Någon som har tagit ur den inre drivknuten på vänster sida i växellådan på en saab 9-3 aero -01.
Verkar som lagret är glapp, skulle behöva byta det, den dreglar även lite olja där.
Någon som vet var man kan få tag i en spräng skiss på lådan.
MVH Daniel (En nykomling till detta forum,ska snart lägga i lite bilder på pärlan)

5 710 Inlägg
15 mars 2006
Daniel g skrev:
Någon som har tagit ur den inre drivknuten på vänster sida i växellådan på en saab 9-3 aero -01.

Mja har inte gjort det själv men vet iaf i teorin ungefär hur man gör.
Drivaxeln måste ju förstås bort först och sedan demontera du de torx-skuv som sitter mot lådan.
Medbringaren skall nu gå att dra rakt ut, kan säkert sitta lite...
Innanför sitter en bussning där glappet uppstår och för att få ur den krävs igentligen ett specialverktyg med klor som man lägger på insidan och sedan "slaghammrar" ur bussningen.
En "garage-variant" jag har hört folk gör ar att de klyver/sågar av bussningen med ett bågfilsblad men då är det av YTTERSTA vikt att det ej kommer spånor i lådan.....
Hur man löser det vetti tusan men en lösning kan ju vara att trycksätta lådan med tryckluft i oljepåfyllningshålet så spånorna åker utåt iställer för inåt.
En varning:
Gör INTE detta med lådan löst då det är medbringaren på vänstersidan och drivaxeln på högersidan som håller diffen på plats och demonterar du allt kan diffen då kan ramla ned innuti växellådan vilket blir lite bökigt....
Har du lådan löst så får du spärra diffen med något lämpligt från högersidan....

Daniel g skrev:
Verkar som lagret är glapp, skulle behöva byta det, den dreglar även lite olja där.

Enligt erfarenhet av flera bilar är det endel glapp där.....kompisens Aero 01:a hade oxo glapp (cirkus 5mm) men SAAB-verkstaden tyckte det lät ganska "normalt" och att ett byte inte var nödvändigt.
Har man inga problem med oljud eller vibrationer så kan man vara rätt lugn.
Oljeläckan däremot kan du nog åtgärda genom att byta tätningen mellan huset och medbringarens axel.

Daniel g skrev:
Någon som vet var man kan få tag i en spräng skiss på lådan.

Ber du snällt så kan du säkert få en utskrift från EPC på SAAB eller så kanske någon snäll SAAB mupp där ute i landet kan klippa in en bild åt dig smile
Jag sitter tyvärr vid fel burk för tillfället så för min det så kan det dröjja lite.

MVH Jonas
..............

3 Inlägg
15 mars 2006
Trådstartare
Tack så mycket för svaren. Det verkar vara ungefär som jag trodde,men man vill ju gärna veta så att det inte är några distansbrickor eller dyligt som ramlar isär när man drar ur axeln, har ingen lust att plocka ner lådan tänkte göra det på plats i bilen. Jag har lite missljud tycker jag om man lyssnar noga ,så man bör kanske byta lagret med är det ett vanligt spårkullager eller koniskt rullager?  Bussningen borde väl gå att dra ur med en lageravdragare, är den i mässing eller? Hjälper det verkligen att bara byta packningen om axeln glappar, det är väl en vanlig boxpackning eller?
Mycket frågor men är väldigt tacksam för alla tipps man kan få.
MVH Daniel

3 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
Verkar vara svårt att få tag i sprängskisser till växellådan.
Vore väldigt tacksam om någon har en sprängskiss man kan få tag i.
MVH Daniel

2 Inlägg
30 augusti 2009
hej....har en saab 9-5 där det är problem med att få in backen och 2:ans växel när man ska växla ner någon som vet om det går att laga utan att ta ur lådan ur bilen....och om jag måste ur med lådan kan man ta den neråt eller måsta man lyfta ur motor och låda uppåt.....

MVH kjell

Sök