4234
Sök

Vad ska man tänka på när man bygger ett turbo insug till en volvo 8v ??

176 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
ja jag skulle vilja veta lite vad jag ska tänka på när jag ska bygga ett insug till min 945 ??

Dr. Turbo
459 Inlägg
10 mars 2010
Försöka få luften att dela sig lika mellan alla cylindrar. Mycket lättare sagt än gjort.

176 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
okej ja så bra flöde som möjligt och så lika flöde som möjligt de är jag me på. men själva insugsrören har de nån betydelse hur långa dom är som på en sugmotor får man ju mer vrid me längre eller är jag helt fel ute ??

10 287 Inlägg
11 mars 2010
För att man skall lyckas med det så måste man stämma av hela motorns luftväg - insug, topp, avgas - och det är inget  man som hobbytrimmare kan göra normalt sett. Principen du nämner är dock helt rätt. För bättre botten så skall man ha långa runners. Många moderna bilar har ju dessutom insug som ändrar längd beroende på motorns varvtal. Dessutom så får du en motsägelse med långa runners och höga volymflöden som du får i en turbomotor där du har enormt stor kvot mellan flöden på låga varv och på maxvarv.

Nu kan jag inte så där speciellt mycket om insug så någon annan får spåna vidare.

/Göran

__Thorsson__ skrev:
men själva insugsrören har de nån betydelse hur långa dom är som på en sugmotor får man ju mer vrid me längre eller är jag helt fel ute ??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

176 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
men sen har jag funderat lite på spridarnas placering har funderat på att sätta dom i toppen direkt för de finns ju som en utbyggnad där man kan borra spridar hål för då är ju spridaren riktad mot ventilen och de borde ju bli bra spridning in i förbräningsrumet då. eller är jag fel ute ??

929 Inlägg
11 mars 2010
Med önskat varvtal för max vridmoment och duration på kamaxeln så kan man beräkna längden på insuget.
Därefter får man helt enkelt prova sig fram om man vill ha varvtalet högre eller lägre. Som sagt,
längre insug, lägre varvtal,
kortare insug, högre varvtal.

Man kan utgår från orginalinsugets längd, det är nästan alltid för långt.

Lägger du ut siffrorna på kammen och vilket varvtal du vill ha maxvridet så kommer säkert någon att kunna räkna ut det åt dig.

Mats

176 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
okej då ska jag bara komma fram till vilken kam jag ska använda oxå det satt en vx3 kam i men den jobbar på för låga varv tal så den ska jag nog inte använda mig av

761 Inlägg
11 mars 2010
Vad det gäller spridarplaceringen så ju längre ifrån toppen dom sitter desto bättre bottendrag blir det, då bränsle och luft blandar sig bättre vid låg gashastighet.

Mitt insug funkar fint, men jag har inte kört motorn med original så exakt vad det gör kan jag inte svara på, men mina runners är välldigt långa jag minns inte siffrorna men längre än vad som egentligen får plats då dom är böjda frammåt.
Det är ju förvisso separata spjäll från M3 med plenum och allt, men principen är den samma.

Min filosofi är att titta på utföranden som redan existerar, som i mitt fall så har BMWs utvecklingsavdelning för sina M modeller betydligt större budget än vad jag har, så jag litar på att det är bra flöde och bra fördelning smile

176 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
men är de nån som har nåt bra förslag på en kam som lyfter mer än 14 mm ??

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
11 mars 2010
__Thorsson__ skrev:
men är de nån som har nåt bra förslag på en kam som lyfter mer än 14 mm ??

stirra dig inte blind på hur mycket en kam lyfter, du måste även kolla duration, och vinklar på kammen, skulle jag köra 8v turbo skulle jag köra en vx kam med ställbart kamdrev

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

10 287 Inlägg
12 mars 2010
Hmmm....

Är du säker?

Har man en extrem racemotor med dubbla spridare - en rad inne vid toppen och en rad som sitter utanför trattarna så måste man köra på dom inne vid toppen för att motorns skall överhuvudtaget gå på låga varv.
Dom utanför trattarna funkar inte på låga varv därför att ....gashastigheten är för låg.

/Göran

dannnej skrev:
Vad det gäller spridarplaceringen så ju längre ifrån toppen dom sitter desto bättre bottendrag blir det, då bränsle och luft blandar sig bättre vid låg gashastighet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 mars 2010
materialet i toppen är till för duschmunstyckena till mekaniska insprutet. Dom är brtydligt längre och smalare än volvons originalspridare till formen i alla fall. Misstänker att spridarnas ände ska sitta nära själva kanalen och då blir de svårt att få de att fungera med spridarna i toppen...

761 Inlägg
12 mars 2010
Ja naturligtivis, jag vände på det hela utan att tänka.

På lågvarv ska dom vara där gashastigheten är som störst, alltså där kanalen är som minst oftast.

Vid laddtryck kan man ha dom längre tillbaka eftersom gashastigheten är så hög att det inte blir några problem.

Förresten är det någon som i praktiken har provat att jämföra bottendrag med olika kanaler, tillexempel 530 mot 531 topp med samma prylar förövrigt?
Det är en ganska intressant jämförelse med tanke på hur alla är galna i stora kanaler

176 Inlägg
16 mars 2010
Trådstartare
men de är inte nån som vet var man kan hitta lite ritningar eller nåt i den stilen så man har lite att utgå ifrån det hade varit bra

Sök