3437
Sök

Bromspedalen varierar

9 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej, jag har en mitsubishi Galant -94, jag bytte till vinterdäck igår. Efter bytet blev bromsen konstig, den är jättemjuk och sen när man pumpar några gånger blir den hård, sen efter en bits körning så blir bromsen mjuk igen och så vidare... Någon som vet vad felet kan vara?:/luft i systemet?

Mvh Martin


Motborgare
1 099 Inlägg
23 oktober 2010
#2
Det där låter ju inte bra. Det låter precis som om du har fått luft i systemet, men frågan är ju var luften kommer ifrån. Det låter ju även konstigt att det plötsligt skulle uppstå när du bytte hjul. Hände det nåt speciellt när du bytte, eller?

-- K

9 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#3
hej, nej inget speciellt hände, och innan fungerade bromsen finfint... grejen är att om man har pumpat en stund så får man upp skitfint tryck, och sen efter en stund tar bromsen väldigt långt ner


Motborgare
1 099 Inlägg
23 oktober 2010
#4
Kolla nivån i bromsvätskebehållaren och att det inte läcker bromsvätska nånstans. Pedalen sjunker inte sakta även efter du har pumpat upp den? Lättast med motorn igång.

Om en packbox till ena bromskretsen i huvudbromscylindern håller på att ge sig, så kan man också få det här fenomenet.

-- K

9 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#5
jag har kollat nivån och den ligger högt, ska kolla om det läcker. Ajaj, då blir det kanske till att byta huvudbromscylinder....


Motborgare
1 099 Inlägg
23 oktober 2010
#6
Om nivån ligger högt, så är det nog liten chans för att vätska har läckt ut.
Då är det väl nästan 100% säkert att det är huvudbromscylindern.

-- K

9 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
#7
okej, vet du om den går att laga på något sätt? eller är det bara att byta?


Muttley
23 oktober 2010
#8
Kan likväl vara bromsrör och slangar. kolla allt de först. Om de är blött på marken så ställ dig där de ej är oljigt. och kolla en stund senare om de läckt .....
Förhoppningsvis är de bara nått rör som läcker lite.
Luft kan de vara med bara. men utgå från de enklaste.

Motborgare
1 099 Inlägg
23 oktober 2010
#9
martin_agnalv skrev:
okej, vet du om den går att laga på något sätt? eller är det bara att byta?

För vissa bilar, så finns det renoverigssatser. Kolla Mekonomen eller Meca. Annars är det byte som gäller.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
23 oktober 2010
#10
tkd_rille skrev:
Kan likväl vara bromsrör och slangar. kolla allt de först. Om de är blött på marken så ställ dig där de ej är oljigt. och kolla en stund senare om de läckt .....
Förhoppningsvis är de bara nått rör som läcker lite.
Luft kan de vara med bara. men utgå från de enklaste.

Om det inte minkar i behållaren? Skulle inte tro det, va?

-- K

Muttley
23 oktober 2010
#11
Kavli skrev:
tkd_rille skrev:
Kan likväl vara bromsrör och slangar. kolla allt de först. Om de är blött på marken så ställ dig där de ej är oljigt. och kolla en stund senare om de läckt .....
Förhoppningsvis är de bara nått rör som läcker lite.
Luft kan de vara med bara. men utgå från de enklaste.

Om det inte minkar i behållaren? Skulle inte tro det, va?

-- K

Då börjar man självklart med att lufta. Kommer problemet tillbaka så är de ju cylindern.  Man börjar alltid med billigaste alternativet. Känns dumt att bytta en del som kanske fungerar.
Nu kommer jag inte ihåg ifall vatten gör att pedalen kan klödda ?

Motborgare
1 099 Inlägg
23 oktober 2010
#12
tkd_rille skrev:
Kavli skrev:
tkd_rille skrev:
Kan likväl vara bromsrör och slangar. kolla allt de först. Om de är blött på marken så ställ dig där de ej är oljigt. och kolla en stund senare om de läckt .....
Förhoppningsvis är de bara nått rör som läcker lite.
Luft kan de vara med bara. men utgå från de enklaste.

Om det inte minkar i behållaren? Skulle inte tro det, va?

-- K

Då börjar man självklart med att lufta. Kommer problemet tillbaka så är de ju cylindern.  Man börjar alltid med billigaste alternativet. Känns dumt att bytta en del som kanske fungerar.
Nu kommer jag inte ihåg ifall vatten gör att pedalen kan klödda ?

Men var kommer luften ifrån då? Det ända stället den kan komma in är via huvudcylindern, och då måste den ändå bytas. Är det hål nå annan stans, så åker bromsvätskan ut.

-- K

Muttley
23 oktober 2010
#13
Kavli skrev:
tkd_rille skrev:
Kavli skrev:

Om det inte minkar i behållaren? Skulle inte tro det, va?

-- K

Då börjar man självklart med att lufta. Kommer problemet tillbaka så är de ju cylindern.  Man börjar alltid med billigaste alternativet. Känns dumt att bytta en del som kanske fungerar.
Nu kommer jag inte ihåg ifall vatten gör att pedalen kan klödda ?

Men var kommer luften ifrån då? Det ända stället den kan komma in är via huvudcylindern, och då måste den ändå bytas. Är det hål nå annan stans, så åker bromsvätskan ut.

-- K

De har du faktiskt rätt i. Men de är klart värt att lufta för att sedan köra en stund. För är de cylindern så blir den svampig igen rätt så snabbt.Och då har han ju problemet löst med felsökningen.

235 Inlägg
23 oktober 2010
#14
behöver inte läcka mycket förrän pedalen blir cp, så att de inte syns i behållaren behöver inte betyda nått.

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

19 Inlägg
23 oktober 2010
#15
Tja, kolla så att du inte slog till någon bromsledning på oken med nått av hjulen så det börja läcka.


9 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#16
tog en sväng idag, och då var felet borta smile  ingen aning varför det hände.. kanske var det kylan... tack för alla svar iallafall smile


Motborgare
1 099 Inlägg
24 oktober 2010
#17
martin_agnalv skrev:
tog en sväng idag, och då var felet borta smile  ingen aning varför det hände.. kanske var det kylan... tack för alla svar iallafall smile

Ja, det är kylan. Det är därför det funkar när du pumpar. Då värms den av friktionen och blir mer flexibel och börjar täta igen. Den kommer att läcka igenom när det blir kallt igen.

-- K


Sök