3116
Sök

Problem med elektronisk koppling Mercedes A160 W168

24 Inlägg
28 november 2010
Trådstartare
Jag har en A-klass med någon oerhört skum halvautomatlåda. Jag har lyckats hitta att SAAB hade en liknande på någon 900 som hette Semsonic eller något sånt. Vet någon vad den heter till merca A-klass? Jag har inte lyckats hitta någon info om den någonstans.

Tyvärr så har jag en felsökningsfråga också om denna. När jag skulle köra ut ur p-fickan så small det till, eller dunkade till, och så slutade den att driva. Nu varvar den bara upp när jag försöker gasa iväg. Om motorn inte är igång så kan man höra någon när man lägger i och ur växlarna, men som sagt, inget verkar hända...

Följdfrågan är; kan man bogsera dessa? Eller är de som vanliga automatlådor så man inte ska bogsera längre sträckor och för fort?
Senast redigerat av Ivenblixt (29 november 2010)

24 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Nu med lite mer kött på bena...

Lådan verkar heta ACS eller AKS och är en manuell låda med elektronisk koppling. Inga problem att bogsera alltså.

Vid avstängd motor kan man höra hur en liten elmotor jobbar inne i växellådan när man lägger i och ur växel, så något händer ju i alla fall... Jag kan heller inte starta den när jag har växel i. Troligen så ligger felet i att den inte kopplar i, inte att växeln inte läggs i.

Igår så kikade jag lite på detta, och fick faktiskt växeln att ta en kort stund. Lagom tills vi hade backat ur garaget... Det jag gjorde innan den fungerade var att röra på länkaget. Tänkte att den kanske inte nådde ut i något endläge eller så, men sen kom vi på att vi också hade plockat ur alla säkringar vid batteriet så det är kanske mer troligt att något nollställdes då.

Any ideas?

Sök