2627
Sök

Transponder för att koppla ur airbag i mercedes???

4 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
Köpte en mercedes 220 CDI -00
Sen när vi skulle koppla ur airbagen i passagerarsätet så får vi veta att det inte var möjligt??!!

Utan att vi måste köpa en ny bilbarnstol som är mercedes orginal som har en transponder under som automatiskt kopplar ur airbagen.

Men vi har redan barnstolar sedan tidigare barn och de är ju en pris fråga med allt och mercedes stolen uppfyller inte mina krav på ett babyskydd (bilbarnstol)

Min fråga lyder alltså:

Är de någon som vet om man kan ta en transponder från en mercedes orginalstol och lägga under/sätta fast den på den andra stolen som vi har??!!
Fungerar det??hmm

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 november 2010
sandragumman skrev:
Köpte en mercedes 220 CDI -00
Sen när vi skulle koppla ur airbagen i passagerarsätet så får vi veta att det inte var möjligt??!!

Utan att vi måste köpa en ny bilbarnstol som är mercedes orginal som har en transponder under som automatiskt kopplar ur airbagen.

Men vi har redan barnstolar sedan tidigare barn och de är ju en pris fråga med allt och mercedes stolen uppfyller inte mina krav på ett babyskydd (bilbarnstol)

Min fråga lyder alltså:

Är de någon som vet om man kan ta en transponder från en mercedes orginalstol och lägga under/sätta fast den på den andra stolen som vi har??!!
Fungerar det??hmm

Just en sådan här sak skulle få mig att alldrig ens mer titta åt bilmärket. Du kan säkert ta själva transpondern om den inte är intregerad med själva stolen på ett specifik sätt men det känns ändå som "bingolotto" och du kan ju inte vara säker på att detta funkar, dessutom vart hittar du en lös sådan?
Jag ser två lösningar... Placera barnet bak, eller byt bil.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

247 Inlägg
30 november 2010
Vad är problemet? måste du göra 3 trådar?

Sätt barnet bak. Inte så svårt....

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

4 Inlägg
30 november 2010
Trådstartare
bara kollar om de är någon som vet nå och jag är ny så jag visste inte var jag skulle placera detta inlägg så därav att de blev 2 trådar.....
och jag kollar för att jag hellst inte vill sätta barnet bak

247 Inlägg
1 december 2010
Prataade precis med min far och han säger att det inte går. Måste helt enkelt köpa en Mercedes stol i så fall.

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

Elektriker
718 Inlägg
1 december 2010
Så man ska lita på att en sändare i bilbarnstolen ska stänga av airbagen? Ingen mekanisk fråkoppling överhuvudtaget?

Nu har jag inte tänkt skaffa barn på ett par år, men den dag det blir av så skulle jag ALDRIG sätta ett barn fram om inte airbagen är avlägsnad helt och hållet.
Fasiken kan ju hända vad som helst fel som får den att lösa ut, spränger ju barnstolar dom dära..

Som att kasta vatten i sjön.

247 Inlägg
1 december 2010
monno skrev:
Så man ska lita på att en sändare i bilbarnstolen ska stänga av airbagen? Ingen mekanisk fråkoppling överhuvudtaget?

Nu har jag inte tänkt skaffa barn på ett par år, men den dag det blir av så skulle jag ALDRIG sätta ett barn fram om inte airbagen är avlägsnad helt och hållet.
Fasiken kan ju hända vad som helst fel som får den att lösa ut, spränger ju barnstolar dom dära..

Nej inte utan den speciella mercedes stolen. Vet dock inte om man kan lämmna in den och få den avstängd..

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

26 Inlägg
2 december 2010
Plocka bort airbagen är det enda säkra.  Enklare är att bara rycka ur sladden vilket ger ett nästintill fullgott skydd.
Dock kommer airbag lampan lysa.
El så sätter du ungen i baksätet pga av denna anledingen och att föraren inte ska sitta o pilla med ungen när man kör.

Elektriker
718 Inlägg
2 december 2010
Då det gäller små barn är ju frågan om ett "nästintill" fullgott skydd när man rycker sladden verkligen räcker?

Som att kasta vatten i sjön.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 december 2010
Sensonic skrev:
Plocka bort airbagen är det enda säkra.  Enklare är att bara rycka ur sladden vilket ger ett nästintill fullgott skydd.
Dock kommer airbag lampan lysa.
El så sätter du ungen i baksätet pga av denna anledingen och att föraren inte ska sitta o pilla med ungen när man kör.

Vet man bara resistansen i kudden så kortsluter man kontakten efter den är loss med motsvarande motstånd så förblir lampan släckt, samt resten av krockskydden i bilen fortsätter att funka.
Senast redigerat av hotrodder (2 december 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök