3873
Sök

Svag koppling volvo 960 2,5l

4 Inlägg
14 december 2010
Trådstartare
hej har en volvo 960 med 2,5 liters motor års.95 sitter m90 låda på har nylligen bytt lamell trykplatta och urtrampningslager på den men har ändå samma problem som innan

problemet är att den inte kopplar fullt ut så växlarna går i segt.

vi har luftat det hydraliska systemet mängder av gånger men inte blivit bättre för det och det svarar direkt när man rör pedalen så borde inte vara något fel där heller tyker jag

när man laggt i växeln släpper den iväg ganska direkt långt ner på pedalen har lettat överallt om problemet och frågat mig för så vet du/ni något skulle jag vara glad vid svar

mvh thomas
Senast redigerat av volvo_driving (15 december 2010)

1 758 Inlägg
14 december 2010
Antar att du menar M90-låda?

Om allt är nybytt och det inte är luft i systemet så låter det som att något blivit felmonterat.
Har du kollat så att urtrampningslagret rör sig som det ska och att tryckplattan verkligen släpper som den ska?

Skulle kunna vara spakstället också! Är det någorlunda distinkt och "tight" känsla i spaken, eller känns den sladdrig?

10 287 Inlägg
14 december 2010
Kan möjligtsvis dubbelmassesvänghjulet börja släppa?

(Alltså inte "lossna" utan släppa i silikonet)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

519 Inlägg
14 december 2010
har du kollat så Huvudkopplingscylinder och slavcylinder är ok, känns koppling redig om du har den nertryckt ett tag?

4 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
hur menar du med redig ? det har varit litte olika respons på pedalen vi har luftat o krånglat så möe så den har kännts litte anorlunda varje gång tyker ja men aldrig bättre än så

4 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
Sharky skrev:
Kan möjligtsvis dubbelmassesvänghjulet börja släppa?

(Alltså inte "lossna" utan släppa i silikonet)

/Göran

nu förstår jag inte vilket silikon?

4 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
schnauz skrev:
Antar att du menar M90-låda?

Om allt är nybytt och det inte är luft i systemet så låter det som att något blivit felmonterat.
Har du kollat så att urtrampningslagret rör sig som det ska och att tryckplattan verkligen släpper som den ska?

Skulle kunna vara spakstället också! Är det någorlunda distinkt och "tight" känsla i spaken, eller känns den sladdrig?

vad skulle resultatet bli om lammellen var vänd åt fel håll? den ska inte vara det om vi har förståt texten rätt på den minns ej vad de stod men andra sa de skulle vara rätt  vet inte hur ja ska kunna kolla hur trykplattan släpper som den ska har du någon ide på det?

spaken känns korekt när man änvänder den men växlar går i segt och det skrappar den fungerade bätter innan vi bytte allt då tog den bara långt ner och då var det ändå inte rätt lammel som satt i bilen innan så ja vette fann riktigt jag

Sök