Volvo 855 T5 -94 kränger och slänger vid hårt gaspådrag

Jo4an
8 november 2010 · 48 Inlägg

Ja, som i rubriken då.
Den far åt alla möjliga håll och jag får sitta och parera med ratten.
Kan även känna att den är väldigt svampig om man "gungar" bilen lite fram och tillbaka vid körning rakt fram.
Kör jag lite för hårt i en cirkulation så släpper bakvagnen snabbt, då framvagnen sjunker ihop.
Jag inser att 855an är en plåtkontainer etc, och inte en gocart, men jag har haft en 850glt tidigare, och den kändes inte alls så här.

Satt och tittade i gamla besiktningspapper, och tidigare ägaren hade fått nedslag på fjäderbenstagsfästet(tror jag det var?) som hade lagats för dåligt, men sen gått igenom, kan det varit ett fuskarbete där?
Bussningar, dämpare, fjädrar? hmm
Ska hissa upp bilen när jag får chansen, men tänkte om jag kunde få lite tips om vad jag ska titta efter innan. roll

NeXz
8 november 2010 · 236 Inlägg

kollat motorfästena? mvh

Jo4an
8 november 2010 · 48 Inlägg

NeXz skrev:
kollat motorfästena? mvh

Det kan jag inte påstå. Övre motorfästet är iaf nästan nytt powerflex, men kan verkligen motorfästena påverka så mycket?

Senast redigerat av Jo4an (8 november 2010)

NeXz
8 november 2010 · 236 Inlägg

ja iallfall det övre vid gaspådrag men ja man kan ju börja o kolla det sen kolla om fjädrarna är hela så dom inte gått av.. finns massvis hehe :p

NeXz
8 november 2010 · 236 Inlägg

jojustja. v70 är det vanliga att främre länkarmsbussningarna blir dåliga , ej bytt på en 850 än:p kan man enkelt kolla med domkraft o sen en stor mejsel o jucka vid bussningen så ser du hur mkt det rör sig och om det är sprucket

Jo4an
11 november 2010 · 48 Inlägg

Har läst på lite, och det verkar sannolikt att länkarmsbussningarna är paj, då symptomen är ganska tydliga. (Har även toe-in, med slitning på däcken som följd.)

Vad är det för verktyg man behöver för att kunna byta bussningarna? Får länkarmar ganska billigt, men funderar på om man kanske ska skifta till powerflex ändå.

shuu Tönt men glad ändå
24 november 2010 · 66 Inlägg

Hur har det gått för dig? Jag har exakt samma symptom på min T5:a som du skriver i din första post, såg på din sida att du bytt dämpare och fjädrar, var det felet eller bussningarna också?

Jo4an
25 november 2010 · 48 Inlägg

Bytte dämpare och fjädrar bak (innan jag skrev den här tråden), för jag tyckte först att bakvagnen släppte greppet på tok för lätt, och antog att problemet var där. Nu senare har jag insett att det är framvagnen som sjunker ihop, och det är därför som bakvagnen tappar greppet. hmm (Nog för att dämparna behövde bytas ändå.)

Nästa steg blir att kolla länkarmarna, fjädrar och dämpare fram. Men jag och min mek har inte haft tid att göra det än. (Jag har inte heller haft pengar..) Men det blir nog nu inom nån vecka förhoppningsvis.

shuu Tönt men glad ändå
25 november 2010 · 66 Inlägg

Aha okej, enligt en vän till mig som är mek. sa att mina framdämpare var dags att byta så jag har trott lite att det har varit boven men jag ska också ta och kolla mina länkarmsbussningar efter glapp innan jag gör något annat.

Håll gärna tråden uppdaterad, om jag hittar någon lösning för min bil så skriver jag det här.
Ha det gott!

Jo4an
17 december 2010 · 48 Inlägg

Jag var under bilen igår kväll och tittade. Länkarmar, bussningar samt stag var i nyskick. Jag tror dom är bytta för max nåt år sen.
Däremot ser bussningarna i bakvagnen ut som kriget, och det är antagligen där som problemet sitter, i kombination med en taskig framvagnsinställning. Så nu blir det att boka tid för att justera framvagnen och byta bussningarna i bakvagnen, och sen hoppas på att det blir bra av det. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang