Genomgång växellåda/koppling

Memoria
20 december 2010 · 282 Inlägg

Då var det snart dags att riva ner växellådan. Smått slirande på kopplingen då det läker in lite motorolja in i växellådan så den måste ner för att byta ut koppling, lager och ta reda på var det läker. Förhoppningsvis är det någon packning som kan bytas utan att bråka en massa med motorn.

Vad bör jag byta ut i lådan när jag ändå är på gång? Koppling, ingående lager och urtrampningslager har jag tänkt byta, något mer?

Och om jag ska köpa ny koppling, duger det kanske att köpa en begagnad orginaldel eller ska man kanske ge sig på något annat? Förslag mottages.

En sista fråga; Någon som har tagit ner växellådan från en Galant och kan berätta lite kort om det? Om den går att få ner utan massa krångel eller om det är något annat som man bör tänka på.. Bör vara lite annorlunda då den inte sitter på samma sätt som i andra bilar.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
20 december 2010 · 2 203 Inlägg

Och om jag ska köpa ny koppling, duger det kanske att köpa en begagnad orginaldel eller ska man kanske ge sig på något annat? Förslag mottages. Köp inte en redan sliten bagagnad koppling, köp en helt ny.

Memoria
20 december 2010 · 282 Inlägg

Funderar på kopplingssats från skruvat.se: http://www.skruvat.se/Kopplingssats-P45676.aspx

Måste dock höra med dem vad som ingår, om jag får med urtrampningslager osv. Pris på ca 2k låter rimligt för mig, ska dock kolla upp om jag hittar bättre pris någon annanstans.

Imson
20 december 2010 · 407 Inlägg

Blir att kolla till denna tråd, ska riva växellådan i sommar.
Det låter ett störande ljud från växellådan när man tar upp kopplingen, antagligen urtrampningslagret.. när man håller in kopplingen är det tyst släpper man så låter det och hela tiden man kör :p
men jag har pratat med verkstaden o de sa att det inte var allt för brådska men det är bra att få det gjort smile

Det ska inte vara allt för svårt att ta bort växellådan, möjligen att man får  släppa avgassystemet. smile

Men lycka till! smile)

Memoria
20 december 2010 · 282 Inlägg

Imson skrev:
Blir att kolla till denna tråd, ska riva växellådan i sommar.
Det låter ett störande ljud från växellådan när man tar upp kopplingen, antagligen urtrampningslagret.. när man håller in kopplingen är det tyst släpper man så låter det och hela tiden man kör :p
men jag har pratat med verkstaden o de sa att det inte var allt för brådska men det är bra att få det gjort smile

Det ska inte vara allt för svårt att ta bort växellådan, möjligen att man får  släppa avgassystemet. smile

Men lycka till! smile)

Urtrampningslagret börjar arbeta när du trycker ner kopplingen. Om det låter när du släpper upp kopplingen och medan du har den uppsläppt så är det förmodligen det ingående lagret i växellådan, så har jag förstått det.

När urtrampningslagret på min Ford blev dåligt så hörde man bara det när kopplingen var nedtryckt.

Imson
20 december 2010 · 407 Inlägg

OKej smile
jag får skruva bort växellådan o skicka in den på lagning i sommar big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang