3864
Sök

Volvo 855 -94, problem med automatväxel

11 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
En polare till mig äger en volvo 855 från 1994 med automatlåda.
Innan sommaren 2010 rasade lådan och en ny införskaffades, monterades och fungerade felfritt i ca 30 mil
sedan började varningslampa lysa och bilen hade problem med att byta växel. Känns som om att bilen försöker starta på 3'an. jäkligt seg att komma igång.

Lämnade in bilen och mekanikern uppdagade att växellådan inte var synkad samt att oljan såg ut som skit.

Problemen rättades och bilen fungerade fint hela vägen hem och ett par varv i stan. Men sedan var samma problem tillbaka. Bilen är seg och känns som att den hela tiden drar på för hög växel.
Har även problem med att byta växel.

Någon som har någon idé om vad som kan vara fel?

8 284 Inlägg
21 december 2010
Tippar på att det var en begagnad låda som monterades? Hur ser oljan ut? Blinkar pilen i instrumenthuset och har du det kollats felkoder?

11 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Tack för snabbt svar.

Ringde upp min polare och det visar sig att oljan är bytt.
Pilen blinkar.
Felkoder är kollade och det kom upp något om solenoid

Mer än så vet vi inte.

8 284 Inlägg
21 december 2010
Är det en solenoid (eller fler) som är paj är det inte så konstigt att den är seg att komma igång. Precis som du skrev i första inlägget så startar den då på 3:an och kommer fortsätta så tills felet är fixat. Solenoiderna kan man byta själv, men dem är inte direkt billiga och så lär man in i lådan och grejja för att kunna byta dem.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2010
Ni hade ju svaret redan, datorn har ju sagt det, varför frågar ni här för då? tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

8 284 Inlägg
21 december 2010
LeafBox skrev:
Ni hade ju svaret redan, datorn har ju sagt det, varför frågar ni här för då? tongue

Man har en felkod, vilket inte alltid är detsamma som ett defintivt svar. En viss kod kan sättas av ett flertal anledningar. Så när man har koden/koderna så lär man kolla upp närmare på vad som är orsaken och vad som ska felsökas.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 december 2010
Marlboroman skrev:
LeafBox skrev:

Man har en felkod, vilket inte alltid är detsamma som ett defintivt svar. En viss kod kan sättas av ett flertal anledningar. Så när man har koden/koderna så lär man kolla upp närmare på vad som är orsaken och vad som ska felsökas.

ja självklart vet jag det. men i dethär fallet passade ju det väldigt bra in, och det borde defenetivt nämnts i första inlägget tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

11 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
LeafBox skrev:

Jag är inge haj på bilar. kan laga det jag ser och har inget imot att lära mig nya saker.
och vidare så gör jag detta åt en kompis som gav mig information angående solenoiden efter att frågan stalldes angående felkoder här på garage.

hade även behövt fråga vart fasen en solenoid är belägen. men den frågan är besvarad nu.

11 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Tackar så mycket  Marlboroman.

Sök