3104
Sök

Snabb Hjälp Med Vinterdäck!

8 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Tjena! Har en pontiac firebird -91 med orginial fälgar på 15". Sitter 205/55 fram och 215/65 bak.

Min fråga är om det går att slänga på 195/55 däck på dessa fälgar?
Och JA, ja har ringt till 500 däckverkstäder men de tajma så fint med juldagarna så ingen svarar, så har du erfarenhet av detta så skriv gärna:D

Tack i förhand, mvh Victor cool

1 298 Inlägg
23 december 2010
Du kommer få en mindre rullomkrets med de gummina på till att börja med, inte jättemycket men ändå. Sen angående frågan på om de går på fälgen så bör de göra det. Du vet inte hur bred fälgen är?

http://www.teatrix.com/tiredimensions/diam1.asp

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

8 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
Jag fick tillsist tag på en däck verkstad och dem sa att 195 får på men höjden måste vara minst 65 enligt deras data. Tackar för svar iaf! smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2010
Det BÖR funka. Att du har däck med mindre rullomkrets gör inte så mycket, du får bara gasa mer för att hålla trafikrytmen. Det finns dock en sak att tänka på, det är "Last Index" (Load Index = LI). Detta anges med siffror, för en normalstor bil ligger LI kring 90-95 (typ 600kg/däck). Kolla vilken LI din bil kräver o jämför sedan med LI för de tilltänkta däcken. Högre LI är OK, lägre LI skulle jag personligen hoppa över...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

KHRacing
23 december 2010
Däcksverkstadens svar är BARA för att de vill sälja dig nya däck.. Liksom.. Vaddå MÅSTE vara 65 ?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 december 2010
KHRacing skrev:
Däcksverkstadens svar är BARA för att de vill sälja dig nya däck.. Liksom.. Vaddå MÅSTE vara 65 ?

Haha samma tomte som inbillar folk att vinterdäck bara håller i 3 år. Träffat flera människor som blivit itutade det när dom ska köpa bilen man har tillsalu

2slow

1 020 Inlägg
23 december 2010
det är frågan vad bilen är typad med för storlek står olika val i instruktionsboken eller på b-stolpen
men går gör det säkert

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

KHRacing
23 december 2010
andreas1 skrev:
det är frågan vad bilen är typad med för storlek står olika val i instruktionsboken eller på b-stolpen
men går gör det säkert

typad o typad, svensk lag säger att man får sätta vad fasiken man vill på sin bil sålänge som
det ej tar i vid styr/fjädringsutslag & däcken har rätt hastighetsindex (för sommardäck)
& att man som förare utav fordonet kan intyga at hastighetsmätaren visar rätt.
Senast redigerat av KHRacing (23 december 2010)

10 287 Inlägg
23 december 2010
Hur är det med belastningsindex då? Jag kom ihåg när jag hade Audi A8 att den krävde "annat" belsatningsindex.

/Göran

KHRacing skrev:
typad o typad, svensk lag säger att man får sätta vad fasiken man vill på sin bil sålänge som
det ej tar i vid styr/fjädringsutslag & däcken har rätt hastighetsindex (för sommardäck)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

KHRacing
23 december 2010
Sharky skrev:
Hur är det med belastningsindex då? Jag kom ihåg när jag hade Audi A8 att den krävde "annat" belsatningsindex.

/Göran

KHRacing skrev:

jag tänkte på detta med så du vet smile

spelar egentligen ingen roll alls då det inet finns vad jag vet,,  vanliga gatdäck (15") med mindre belastningsgindex än 400kg :-)
400x4=1600kg... så mkt tror jag inte den väger liksom.
o även om den väger 1610kg, vem har någonsin i historien sett en trafikpolis/bilprovare kolla indexet på däcken..., eller för den delen kört sönder ett däck pga lite överlast ?
Senast redigerat av KHRacing (23 december 2010)

10 287 Inlägg
23 december 2010
A8:a väger 2 ton. Och kan marscha långt över 200 km/tim om vägen tillåter (E4 söder om Gävle mitt i en sommarnatt tex....roll). Vill man inte ha både rätt hastighetsklass och belastningsindex då?

Nu är ju mina garagepolare lite anala genom att dom driver däckverkstad iofs.

Du tycker ju om att köra som en biltjuv (dina videos..) så du vet säkert väldigt bra som som lirar i verkligheten. Jag har inga illusioner om mina egentliga förarkvalifikationer men nog känns det tryggt med rätt sulor på nåt tungt med prestanda i alla fall.

/Göran

KHRacing skrev:
spelar egentligen ingen roll alls då det inet finns vad jag vet,,  vanliga gatdäck 815") med mindre belastninsgindex än 400kg :-)
400x4=1600kg... så mkt tror jag inte den väger liksom.
6 även om den väger 1610kg, vem har någonsin i historien sett en trafikpolis/bilprovare kolla indexet på däcken..., eller för den delen kört sönder ett däck pga lite överlast ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

KHRacing
23 december 2010
Sharky skrev:
A8:a väger 2 ton. Och kan marscha långt över 200 km/tim om vägen tillåter (E4 söder om Gävle mitt i en sommarnatt tex....roll). Vill man inte ha både rätt hastighetsklass och belastningsindex då?

Nu är ju mina garagepolare lite anala genom att dom driver däckverkstad iofs.

Du tycker ju om att köra som en biltjuv (dina videos..) så du vet säkert väldigt bra som som lirar i verkligheten. Jag har inga illusioner om mina egentliga förarkvalifikationer men nog känns det tryggt med rätt sulor på nåt tungt med prestanda i alla fall.

/Göran

japps :-)  men jag vågar påstå (vet ej) att 99% av alla vanliga 15" däck har viktindex på 500kg+
& hastighetsindexet krävs ej på vinterdäck ju  smile

1 020 Inlägg
24 december 2010
hastighetsindex krävs visst på vinterdäck ska vara minst q=160 km/h
finns fall där försäkringsbolag kollat hastighetsindex o belastningsindex ganska tråkigt om man får mindre eller ingen ersättning alls för att man använt fel däck .
tror jag oxå ska starta däckfirma verkar sjukt lätt bara trycka dit däck som är runda typ

KHRacing
24 december 2010
andreas1 skrev:
finns fall där försäkringsbolag kollat hastighetsindex o belastningsindex ganska tråkigt om man får mindre eller ingen ersättning alls för att man använt fel däck .
tror jag oxå ska starta däckfirma verkar sjukt lätt bara trycka dit däck som är runda typ

Så sant så, men jag tänkte att normala/vanliga 15" däck alla har minst Q liksom.
Iaf alla de sorters däck i 15" som passat på TS bil. Eller hur

1 020 Inlägg
25 december 2010
KHRacing skrev:
andreas1 skrev:

Så sant så, men jag tänkte att normala/vanliga 15" däck alla har minst Q liksom.
Iaf alla de sorters däck i 15" som passat på TS bil. Eller hur

nä finns faktiskt däck som har mindre .
köpte fälgar som där satt däck godkända för 100 km/h det var storlek 195-65-15 troligen till något släp .
finns en otrolig mängd däck som ej ens har e märkningen beror helt på var man köper dom .
Dessutom är lagen om däck klyddig alla tolkar den så som dom tror är inte alltid polis o myndighet tolkar den likadant som däckförsäljaren.
därav säkraste sättet är att välja däck som billtillverkaren rekomenderar .

Sök