3496
Sök

Ratten "kuggar över", bmw 330d -00

19 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Fick nått mysko problem med bilen idag. Rätt var det var när jag körde så gick det inte styra fullt till vänster, utan ratten "tog stopp", som att det var i ändläge men däcken hade bara svängt ut ca hälften.
Så körde jag en stund och då small de till lite och då släppte det så det gick att svänga fullt igen, men då var ratten upp och ner när däcken stod rakt fram. Så jag stängde av bilen och vred lite med ratten och det gick "bryta" ratten så den kuggade över 2 gånger och sen stod ratten rakt med däcken.

Vad är det som kan ha hänt? Känns inte så säkert att åka runt om styrningen kan pajja. Kan navet va spräckt? Tack på förhand

426 Inlägg
1 januari 2011
Ja något har ju säkerligen pajjat, så skulle verkligen inte åka runt med den om jag var du ifall det skiter sig totalt!
Vet inte hur krångligt det är på e46:an men att lossa ratten och ta en titt på navet är ju som sagt en bra början.

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
2 januari 2011
låter som styrväxeln gett upp

-den satt som en fläskläpp-

19 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Ok tack får ta och kolla upp det, styrväxel bytte jag på min gamla bmw, de va fan inte så roligt hmm inte billigt heller för den delen..

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
2 januari 2011
cw skrev:
Ok tack får ta och kolla upp det, styrväxel bytte jag på min gamla bmw, de va fan inte så roligt hmm inte billigt heller för den delen..

nee brukar brinna i plånkan.. tråkig sak att lägga pengar på tongue

KHRacing
2 januari 2011
hade inte kört en enda meter om det är som du säger, bärga bilen,,,
tänk om det låser sig i du krockar, & du var medveten om felet innan :-(

1 867 Inlägg
2 januari 2011
Det finns minst en knut på en sån rattaxel. Låter lite som din har gett upp eller några splines i närheten av den.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Fri fart för ett fritt folk!
14 873 Inlägg
3 januari 2011
KHRacing skrev:
hade inte kört en enda meter om det är som du säger, bärga bilen,,,
tänk om det låser sig i du krockar, & du var medveten om felet innan :-(

mm låter verkligen som en dålig ide

kan bli riktigt farligt det där
jag tror att det är ganska allvarligt
men inte så lätt att hitta felet utan att verkligen gå igenom alla detaljer

kan vara allt från någon led som gett upp totalt
till att styrväxeln är tokskrot

kan man inte kolla på plats så är det Bärgningsbil som gäller

Kör fort så hinner inget hända...

1 043 Inlägg
3 januari 2011
Är det inte en hastighetsberoende servo på den?
Om man fickparkerar så är det mindre rattvarv än om man kör motorvägsfart, det kan vara det som har gått sönder.
Inga varningslampor som lyser?

19 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Neej, det har smullit av helt och hållet nu, tack och lov gjorde det det på gården. Verkar ha gått av där rattstången sitter fast på styrväxeln. Ska kolla idag om det sitter nån led av nå slag där så med lite tur så kanske jag inte behöver byta hela styrväxeln..

Fri fart för ett fritt folk!
14 873 Inlägg
4 januari 2011
jonnielahti skrev:
låter som styrväxelras, att kuggen inte greppar i växeln längre p.g.a. att man kört på absolut max till höger/vänster

fast inte fasen ska det gå av bara för att man maxar utslagen

man ska kunna vrida allt vad man har från förarplatsen utan att den på något sätt ska kunna gå av

skulle nog kontakta bmw om problemet ganska omgånde

en känsla av att det ligger i deras intresse att fundera över hur dom ska lösa problemet

för detta problemet får INTE hända svårare är det ej

en sak att grejer blir slitna men går axeln till styrväxeln av eller liknande så är det väldigt väldigt illa

något som jag aldrig hörtalas om och har hållt på med bilar sedan jag var 14bast och alla runt omkring hålls med bilar

Kör fort så hinner inget hända...

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
4 januari 2011
äh fyyy fan... det där är ju sjukt! tänkt om du åkt på motorvägen och det va mycket bilar å du gör en omkörning så: PANG no more............ ring bmw eller nåt som Growe sa

Sök